V Japonsku triumf Vettela

Utorok, 06 október 2009

Bol o titul majstra sveta vo formule 1 vrcholí. Pred Veľkou cenou Japonska sa situácia videla byť jasná: o titul v troch zostávajúcich pretekoch budú bodovať len dvaja jazdci tímu Brawn GP – Button a Barrichello. Po pretekoch v Japonsku je však situácia trochu iná, keďže Vettel sa víťazstvom pričinil o zmenu. Získal desať bodov, kým Buttom za ôsme miesto len jeden bod a Barrichello body dva. A tak šestnásť bodová strata na vedúceho Buttona dáva Vettelovi stále nádej na zisk titulu.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel si víťazstvom v Suzuke vykresal iskierku nádeja na titul majstra sveta, aj preto bola jeho radosť v cieli a potom aj na stupni víťazov nesmierne veľká

Preteky na okruhu v Suzuke znamenajú pre 22ročného Vettela tretí triumf v tohtoročnej sezóne, čo pre pilota Red Bullu ďalej živí nádej na zisk titulu majstra sveta. Mladý Nemec bojoval v Japonsku ako by mu išlo o život a udržal sa v boji o majstrovský titul. Oživil aj nádej, hoci len teoretickú, aj na Pohár konštruktérov, kde síce jeho Red Bull stráca na vedúci tím Brawn GP až 35,5 bodov, ale teoretická nádej tu je. Za víťazným Vettelom bol druhý v cieli Jarno Trulli z Toyoty a nadviazal tak na úspech Timo Glocka (v Suzuke neštartoval pre zranenie zo sobotňajšej kvalifikácie) spred týždňa v Singapure. Tretí skončil víťaz zo Singapuru Lewis Hamilton na McLarene. Štvrtý bol v cieli Kimi Räikkönen na Ferrari, piaty Nico Rosberg na Williamse (najmä vďaka len jednej zastávke v boxoch) a šiesty Nick Heidfeld na BMW Sauber.

Pozíciu oboch jazdcov tímu Brawn GP skomplikovali penalizácie po sobotňajšej kvalifikácii, keď po havárii jedného z jazdcov a pri žltej vlajke v závere druhej časti kvalifikácie zajazdili Button i Barrichello rýchle časy, za čo ich po penalizácii posunuli dozadu – Buttona na desiatu a Barrichella na šiestu pozíciu. Najmä preto skončili na posledných dvoch bodovaných miestach – na siedmej a ôsmej priečke. Zlý víkend mal Mark Webber, druhý pilot Red Bullu. Pre technické problémy musel hneď na začiatku pretekov až trikrát do boxov, v závere sa však pekne rozjazdil a zajazdil aj najrýchlejšie kolo.

Boj o titul majstra sveta sa tak po Japonsku opäť zdramatizoval, čo je určite dobrá správa. K Buttonovi a Barrichellovi, ktorý sa po Japonsku dostal cez hranicu 600 bodov získaných v kariére (viac majú len Michael Schumacher, Alain Prost a Ayrton Sena), pribudol znovu Vettel. Barrichello stráca na na Buttona v priebežnom poradí majstrovstiev sveta 14 bodov, Vettel o dva body viac. Rozhodnúť sa však môže už o necelé dva týždne v Brazílii.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

1. Sebastian VettelNem/Red Bull1:28:20,443 hod
2. Jarno TrulliTal./Toyota+4,877 s
3. Lewis HamiltonV. Brit.úMcLaren6,472
4. Kimi RäikkönenFín./Ferrari7,94
5. Nico RosbergNem./Williams8,793
6. Nick HeidfeldNem./BMW-Sauber9,509
7. Rubens BarrichelloBraz./Brawn GP10,641
8. Jenson ButtonV. Brit./Brawn GP11,474
9. Robert KubicaPoľ./BMW-Sauber11,777
10. Fernando AlonsoŠpan./Renault13,065
11. Heikki KovalainenFín./McLaren13,735
12. Giancarlo FisichellaTal./Ferrari14,596
13. Adrian SutilNem./Force India14,959
14. Vitantonio LiuzziTal./Force India15,734
15. Kazuki NakadžimaJap./Williams17,973
16. Sebastien GrosjeanFranc./Renault-1 kolo
17. Mark WebberAustr./Red Bull-2 kolá

Preteky nedokončili:

  • Sebastien Buemi - Švajč./Toro Rosso
  • Jaime Alguersuari - Špan./Toro Rosso

Neštartoval

  • Timo Glock - Nem./Toyota

Najrýchlejšie kolo

  • Mark Webber - Austr./Red Bull – 1:32,569 min

Priebežné poradie jazdcov (po 15 zo 17 pretekov)

1. Jenson ButtonV. Brit./Brawn GP85 b.
2. Rubens BarrichelloBraz./Brawn GP71
3. Sebastian VettelNem./Red Bull69
4. Mark WebberAustr./Red Bull51,5
5. Kimi RäikkönenFín./Ferrari45
6. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren43
7. Nico RosbergNem./Williams34,5
8. Jarno TrulliTal./Toyota30,5
9. Fernando AlonsoŠpan./Renault26
10. Timo GlockNem./Toyota24
11.-12. Felipe MassaBraz./Ferrari22
11.-12. Heikki KovalainenFín./McLaren22
13. Nick HeidfeldNem./BMW15
14. Robert KubicaPoľ./BMW Sauber9
15. Giancarlo FisichellaTal./Force India8
16. Adrian SutilNem./Force India5
17. Sebastien BuemiŠvajč. Toro Rosso3
18. Sébastien BourdaisFranc./Toro Rosso2

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Brawn GP156 b.
2. Red Bull120,5
3. Ferrari67
4. McLaren-Mercedes65
5. Toyota54,5
6. Williams34,5
7. Renault26
8. BMW-Sauber24
9. Force India13
10. Toro Rosso5

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.