V Kanade víťazí Ricciardo, po Austrálii teraz oficiálne

Pondelok, 09 jún 2014

Veľkú cenu Kanady, prvé preteky seriálu formuly 1 na americkom kontinente, vyhral po dramatickom závere Austrálčan Daniel Ricciardo, keď dve kolá pred koncom pretekov sa dostal pred dovtedy vedúceho Nico Rosberga. Tretí skončil Sebastian Vettel. Lewis Hamilton pre poruchu bŕzd preteky nedokončil a Fernado Alonso bol v cieli až šiesty.

1 Daniel Ricciardo
Austrálčan Daniel Ricciardo po víťazstve v Austrálii, kde ho po pretekoch diskvalifikovali pre prekročenie predpísanej spotreby 100 kg benzínu, vyhral teraz Veľkú cenu Kanady

Mercedesy mali aj v Kanade na domácej Veľkej cene formuly 1 oproti ostatným tímom navrch. Od kvalifikácie, ktorú už po druhý raz v tomto roku nevyhral Brit Hamilton, ale jeho tímový partner Nico Rosberg, až do druhej polovice pretekov, keď na oba mercedesy doľahli spočiatku neidentifikované problémy. Najprv v 44. kole stratil vedenie kvôli výmene pneumatík dovtedy vedúci Nico Rosberg a potom z postu lídra pretekov aj Lewis Hamilton. Vedenia v pretekoch sa tak po prvý raz po veľmi dlhom čakaní po odchode z Ferrari k Williamsu ujal Brazílčan Felipe Massa.

V tíme Wiliams si v tej chvíli mysleli, že pneumatiky Massovho monopostu by mohli vydržať až do cieľa a ich jazdec by mohol zvíťaziť. Jeho auto s motorom od mercedesu malo potrebnú rýchlosť, pričom o jazdeckých schopnostiach Brazílčana nemožno pochybovať. Vo Williamse však nechceli riskovať a zmenili pôvodné rozhodnutie. Povolali jazdca na výmenu pneumatík a chceli mať tak istotu, že nové vydržia až do cieľa. A to aj za cenu, že jazdec príde dočasne o prvú priečku.

Massa sa potom zaradil na piatu pozíciu a postupne sa dotiahol na vedúcu štvoricu Rosberg, Perez, Ricciardo a Vettel. Ktokoľvek z nich, vrátane Massu mohol vyhrať, keďže do cieľa zostávalo odjazdiť ešte dvanásť kôl. V 66. kole sa však Ricciardo dostal na druhé miesto pred Mexičana Pereza a začal tlačiť na Rosberga. Otázka kto vyhrá sa v tej chvíli zúžila na týchto dvoch.

2 Nico Rosberg
Nico Rosberg prišiel o víťazstvo najmä po problémoch s brzdami dve kolá pred koncom

S využitím KERSu sa dve kolá pred koncom pretekov dostal Vettel pred Pereza. Predbiehací manéver na Pereza skúsil aj Massa. Perez však mierne strhol riadenie doľava a Massa narazil do jeho ľavého zadného kolesa. Oba monoposty potom nekontrolovane leteli po dráhe a veľa nechýbalo, aby nezobrali so sebou aj Vettela.

Massa skončil po tvrdom náraze v bariére, našťastie sa nezranil. Nezranený zostal aj Perez, obaja však prišli o veľmi dobré umiestnenie a dôležité body. Preteky dokončili v sprievode vozidla safety car.

3 Felipe Massa
Massa mal nábeh na veľmi dobrý výsledok, po kolízii s Perezom však nádeje spľasli

Austrálčan Ricciardo si vedenie udržal a zvíťazil pred Rosbergom a Vettelom. Po vypadnutí Pereza a Massu obsadil v cieli štvrtú priečku Brit Button, piaty bol Nemec Hülkenberg a šiesty Španiel Alonso na prvom Ferrari. Jeho tímoví partner Fín Räikkönen bol až desiaty.

Nebyť technických problémov mercedesov, mohli aj v siedmych pretekoch seriálu v Kanade hrať prvé husle. Hamiltonov monopost však v 45. kole z celkových 70 skončil v boxoch, druhý mercedes s Rosbergom s problémami so zadnými brzdami v pretekoch pokračoval. Ak by sa jeho náskok pred Ricciardom nebol stenčil pod jednu sekundu, čo dovolilo Austrálčanovi využiť výhodu KERSu, víťazom by bol Rosberg.

V Kanade sa Bed Bully zasa o kus priblížili k mercedesom, čo potvrdili víťazstvom Ricciarda a tretím miestom Vettela. Ferrari zostávajú naďalej v tieni týchto dvoch značiek. Trvá to už viac ako dosť. Nezmenila to ani výmena šéfa stajne. Nad hladinou sa drží Ferrari najmä vďaka Alonsovi, ktorý dokáže vyťažiť aj z mála maximum. Malým sklamaním môže byť vo Ferrari účinkovanie Räikkönena. Talianskej značke šliape na päty indická Force India, ktorá používa motory mercedes.

Priebežným lídrom seriálu zostáva Rosberg, ktorému na zvýšenie náskoku pred Hamiltonom pomohlo vypadnutie Brita. Z tretieho miesta na štvrté klesol Alonso, ktorého pozíciu po víťazstve v Kanade zaujal Ricciardo. Piaty vďaka Kanade je aktuálny majster sveta Vettel a šiesty Hülkenberg, ktorý dvíha vlajku Force India.

Seriál sa na svoj ôsmy diel sťahuje znovu do Európe. Najbližšie preteky budú u našich rakúskych susedov už 22. júna na okruhu pri meste Spielberg.

Výsledky Veľkej ceny Kanady

1. Daniel RicciardoAus./Red Bull1:39:12,830
2. Nico RosbergNem./Mercedes+4,236
3. Sebastian VettelNem./Red Bull+5,247
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+11,755
5. Nico HülkenbergNem./Force India+12,843
6. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+14,869
7. Valtteri BottasFín./Williams+23,578
8. Jean-Eric VergneFranc./Toro Rosso+28,026
9. Kevin MagnussenDán./McLaren+29,254
10. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+53,678
11. Sergio PerezMex./Force India-1 kolo
12. Felipe MassaWilliams-1 kolo
13. Adrian SutilNem./Sauber-1 kolo
14. Esteban GutierrezMex./Sauber-6 kôl

Preteky nedokončili

Romain GrosjeanFranc./Lotus
Daniil KviatRus./Toro Rosso
Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes
Kamui KobayashiJap./Caterham
Pastor MaldonadoVenez./Lotus
Marcus EricssonŠvéd./Caterham
Max ChiltonV. Brit./Marussia
Jules BianchiFranc./Marussia

Priebežné poradie jazdcov (po 7 z 19 pretekov)

1. Nico Rosberg140 bodov
2. Lewis Hamilton118
3. Daniel Ricciardo79
4. Fernando Alonso69
5. Sebastian Vettel60
6. Nico Hülkenberg57
7. Jenson Button43
8. Valtteri Bottas40
9. Kevin Magnussen23
10. Sergio Perez20
11. Felipe Massa18
12. Kimi Räikkönen18
13. Romain Grosjean8
14. Jean-Eric Vergne8
15. Daniil Kviat4
16. Jules Bianchi2
17. Adrian Sutil0
18. Marcus Ericsson0
19. Esteban Gutierrez0
20. Max Chilton0
21. Kamui Kobayashi0
22. Pastor Maldonado0

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes258
2. Red Bull139
3. Ferrari87
4. Force India77
5. McLaren66
6. Williams58
7. Toro Rosso12
8. Lotus8
9. Marussia2
10. Sauber0
11. Caterham0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.