V Malajzii zvíťazil Vettel. Ferrari vstalo z mŕtvych.

Nedeľa, 29 marec 2015

Donedávna suverénne monoposty Mercedes našli po dlhej nadvláde vo formule 1 svojho premožiteľa. Červené Ferrari v kokpite so Sabastianom Vettelom ukázalo chrbát mercedesom Lewisa Hamiltona i Nica Rosberga. Vettel prešiel cieľom ako prvý a po treťom mieste spred dvoch týždňov v Austrálii zaznamenal pre Ferrari prvé víťazstvo od VC Španielska v roku 2013. Zároveň po prestupe k Ferrari prvé vo farbách tímu z Maranella a štyridsiate v kariére.

1 Vettel - Ferrari
Pred rokom nepredstaviteľné – Sebastian Vettel vo Ferrari, teraz navyše víťaznom

Už pred pretekmi v Malajzii ukázal Vettel, že jeho Ferrari vie byť rýchle a v pretekoch môže prekvapiť. V kvalifikácii skončil druhý za Hamiltonom, ale pred Rosbergom. Čiastočne môže za to ďakovať aj počasiu, dažďu, ktorý sa spustil hneď v prvom kole druhej časti kvalifikácie. Vettel vyšiel na trať ako prvý a vzhľadom na počasie si v prvom kole, skôr ako sa stihlo rozpršať, vyjazdil druhý najlepší čas. Rýchlejší od Vettela bol len Hamilton.

Tí ktorí nestihli prvé kolo druhej časti kvalifikácie ako svoje rýchle, už potom nemali šancu, pretože tropický lejak nad okruhom v Sepangu na dlhší čas prerušil kvalifikáciu. Doplatil na to napríklad aj Kimi Räikkönen na druhom Ferrari, ktorý do tretej časti kvalifikácie s jedenástim časom nepostúpil. Nepostúpili ani už uzdravený Alonso či Button na McLarenoch.

Kto čakal, že víťaznú šnúru potiahnu ďalej mercedesy, poriadne sa mýlil. Vettel, ktorý na štarte rozdelil oba mercedesy, si druhú pozíciu udržal aj po štarte. V tlačenici prišli k defektom pneumatík po kolíziách so súpermi Maldonado a Räikkönen. Do boxov musel aj Švéd Ericssom, ktorý však vo štvrtom kole vyletel z trate, na ktorú potom vyšiel safety car.

2 Raikkonen - Ferrari
Kimi Räikkönen mal aj tentoraz smolu, keď už na začiatku pretekov dostal defekt

Mnohí výjazd bezpečnostného automobilu využili a zašli do boxov na výmenu pneumatík. Urobili tak aj Hamilton a Rosberg na mercedesoch, kým Vettel so svojim Ferrari zostal na trati a postúpil do čela pretekov. Za Vettelom sa usadili Sainz, Grasjean a Hülkenberg. Hamilton vyšiel z boxov na trať na siedmom a Rosberg až na deviatom mieste. Táto nedobrá stratégia mercedesu položila základ úspechu pre Ferrari. Aj keď potom obaja jazdci tímu Mercedes robili čo mohli, Vettela, ktorý si vybudoval na čele vyše deväťsekundový náskok, reálne už nedokázali ohroziť.

Tri zastávky monopostov mercedes v boxoch a len dve Vettela tak urobili svoje. Druhý Ferrari v sedle s Kimim Räikkönenom si viedol tiež veľmi dobre. Napriek tomu, že štartoval až z jedenástej priečky, že už na začiatku pretekov po defekte ľavej zadnej pneumatiky, do ktorej sa mu "oprel" Brazílčan Nasr a takmer celé kolo odjazdil len na ráfiku, prešiel cieľom pretekov na štvrtom mieste! Chvíľu jazdil dokonca aj na tretej priečke a atakoval stupeň víťazov.

Tím Ferrari, z ktorého doslova zutekal Fernando Alonso, pretože monoposty so spínajúcim koníkom nedokázali víťaziť, zrazu vyhráva. Po tom, čo Ferrari prevzal nový šéf športového oddelenia Maurizio Arrivabene a prišli aj noví ľudia do konštrukcie, je tím z Maranella rovnocenný aj tým najsilnejších a dokáže víťaziť. Vettel sa tak teší a Alonso môže búšiť hlavou do múra. Aspoň nateraz, keďže McLaren s motorom Honda zatiaľ nie je tým, čím by ho Alonso chcel mať. Preteky v Malajzii nedokončil, rovnako ani druhý jazdec tohto tímu Jenson Button.

3 Arrivabene - Vettel
Nový športový šéf Ferrari Maurizio Arrivabene sa teší z víťazstva Sebastiana Vettela

Nudné preteky to v Malajzii rozhodne neboli. Na trati sa urputne bojovalo o každý meter. V ostrých zápoleniach jazdec stajne Hülkenberg (Force India) narazil do Kvjata (Red Bull) a Perez (Force India) do Grosjeana (Lotus). Veľký súboj zviedli o šieste mieste 17ročný Verstappen s Valtteri Bottasom. Krátko pred koncom pretekov potom znovu Bottas so svojim tímovým partnerom Massom o piate miesto.

Veľká cena Malajzie ukázala, že sily medzi najsilnejšími tímami sa vyrovnávajú. O Mercedesoch a Ferrari sme už hovorili. Dokonca to teraz vyzeralo tak, že mierne navrch má Ferrari. Williamsy s Massom a Bottasom si držia minuloročnú výkonnosť i rýchlosť. Dobre sa drží Toro Rosso s mladíkmi Verstappenom a Sainzom – v Malajzii bodovali na siedmom a ôsmom mieste. V tíme Red Bull, z ktorého "prchal" Vettel, sa zatiaľ príliš nedarí Danielovi Ricciardovi ani Rusovi Kvjatovi. Vyzerá to tak, že potenciál ich monopostov sa iba prebúdza.

Seriál tohtoročných pretekov formuly 1 bude pokračovať Veľkou cenou Číny 12. apríla v Šanghaji.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

1. Sebastian VettelNem./Ferrari1:41:05,793 hod
2. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+8,569 s
3. Nico RosbergNem./Mercedes+12,31
4. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+53,822
5. Valtteri BottasFín./Williams+1:10,409 min
6. Felipe MassaBraz./Williams+1:13,586
7. Max VerstappenHol./Toro Rosso+ 1:27,762
8. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso- 1 kolo
9. Daniil KvjatRus./Red Bull- 1 kolo
10. Daniel RicciardoAustr./Red Bull- 1 kolo
11. Romain Grosjean Franc./Lotus- 1 kolo
12. Felipe Nasr Braz./Sauber- 1 kolo
13. Sergio Perez Mex./Force India- 1 kolo
14. Nico Hülkenberg Nem./Force India- 1 kolo
15. Roberto Merhi Špan./Marussia- 3 kolá

Preteky nedokončili

  • Pastor Maldonado - Venez./Lotus
  • Jenson Button - V. Brit./McLaren
  • Fenando Alonso - Špan./McLaren
  • Marcus Ericsson - Švéd./Sauber

Neštartoval

  • Will Stevens - V. Brit./Marussia

Priebežné poradie jazdcov (po 2 z 19 podujatí)

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes43 bodov
2. Sebastian VettelNem./Ferrari40
3. Nico RosbergNem./Mercedes33
4. Felipe MassaBraz./Williams20
5. Kimi RäikkönenFín./Ferrari12
6.-7. Felipe NasrBraz./Sauber10
6.-7. Valtteri BottasFín./Williams10
8. Daniel RicciardoAustr./Red Bull9
9. Nico HülkenbergNem./Force India6
9. Max VerstappenHol./Toro Rosso6
9. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso6
12. Marcus EricssonŠvéd./Sauber4
13. Daniil KvjatRus,/Red Bull2
14. Sergio PerezMex./Force India1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes76 bodov
2. Ferrari52
3. Williams30
4. Sauber14
5. Toro Rosso12
6. Red Bull11
7. Force India7

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.