V Monte Carlo najrýchlejší Webber

Pondelok, 28 máj 2012

Šieste podujatie tohtoročnej sezóny formuly 1 má nového, v poradí šiesteho víťaza, keď päť predchádzajúcich pretekov vyhral vždy iný jazdec. Po Buttonovi, Alonsovi, Rosbergovi, Vettelovi a Maldonadovi si víťazstvo v Monte Carlo pripísal Austrálčan Mark Webber. Štartoval z prvého miesta, viedol počas celých pretekov uličkami Monta Carla a prvý bol aj v cieli pred Rosbergom a Alonsom.

Rosberg - Webber - A. Newey
Nicko Rosber (druhý), Mark Webber (víťaz) a Adrian Nevey (Red Bull) na stupni víťazov

Monacké kniežatstvo mohlo možno zažiť veľký návrat veľkého Michaela Schumachera. Po jeho návrate do F1 sa mu po prvý raz podarilo to, v čo možno iba tajne dúfal tento sedemnásobný majster sveta, prípadne jeho stajňový šéf Roos Brawn. Vyhral svoju prvú kvalifikáciu a na štartovom rošte mal zaujať prvú, najvýhodnejšiu pozíciu. To v uliciach Monte Carla dáva veľkú nádej na víťazstvo na tomto najklasickejšom mestskom okruhu. Ak by tu vyhral, vyrovnal by tak rekord šiestich víťazstiev Ayrtona Senu.

Lenže Schumacher má aj inú tvár. Vždy bol tvrdým jazdcom a súperom nenechával príliš veľa priestoru na trati. Na predchádzajúcich pretekoch v Španielsku mal kolíziu s iným jazdcom a označili ho za vinníka nehody. Práve kvôli tomu Schumachera v Monte Carlo poslali športoví komisári o päť miest dozadu, na šiestu pozíciu. Na prvú tak postúpil Mark Webber, druhý z kvalifikácie. Ten výhodu pol position aj naplno zužitkoval a v pretekoch zvíťazil.

Druhú priečku na štarte mal Schumacherov tímový kolega Nicko Rosberg. Aj on ju naplno využil, počas celých pretekov bojoval za Webberom a aj v cieli bol hneď za ním. Šikovne si počínal pilot Ferrari Alonso, ktorý po zastávke v boxoch sa dostal na tretiu priečku a udržal si ju až do cieľa. Vettel si svoju taktiku vymyslel veľmi dobre. V tretej časti kvalifikácie neodjazdil ani jedno kolo, za čo mu patrila desiata priečka, ale ušetrené pneumatiky. Lenže raz musel i tak do boxov. V tom čase jazdil na prvom mieste, mal však len niečo vyše 15 sekundový náskok a to na návrat na čelo pretekov bolo málo. Zaradil sa na štvrtú priečku a tá mu zostala až do cieľa.

Schumacher štartoval zo šiesteho miesta. Veľmi dobre odštartoval, ale v boji o pozície hneď po štarte mal kontakt s Grosjeanom (už druhý v tejto sezóne), keď mladý Francúz mu nenechal priestor a jeho pravé predné koleso zavadilo do Grosjeanovho zadného kolesa. To zrejme poškodilo Schumecherov monopost, čo sa prejavilo na konci pretekov a Schumacher odstúpil zo šiestej pozície po tom, čo výrazne spomalil a pred neho sa dostal Vergne i obaja jazdci Force India.

Na poradí v akom jazdci jazdili ku koncu pretekov nič nezmenil aj prichádzajúci dážď. Posledných osem kôl odjazdili všetci bez problémov a poradie sa tak nemenilo. Jediný, kto zašiel do boxov na výmenu pneumatík bol Francúz Vergne. Nič nezískal, keď dovtedy jazdil na bodovanom mieste v prvej desiatke, cieľom však prešiel až na dvanástom. Ambície na lepšie umiestnenie ako deviate miesto v cieli mal "navrátilec" Kimi Räikkönen, zradili ho však pneumatiky a zo šiesteho miesta sa prepadol dozadu.

Svoj deň v Monte Carlo nemali ani Hamilton a Button. Prvý stratil pódiovú pozíciu najprv pri výmene pneumatík a jeho pozíciu zaujal Alonso, potom prišiel aj o štvrté miesto, keď Vettel pri výjazde z boxov sa tvrdo až nebezpečne natlačil pred neho. Button sa zasa nedostal do tretej časti kvalifikácie a pri nemožnosti predbiehania v uliciach Monte Carla jazdil vzadu. Dlho predlho jazdil za tvrdo defenzívne jazdiacim Kovalainenom, pred ktorého sa nedokázal dostať. Po šmyku a následnej kolízii s Kovalainenom a Perezom potom odstúpil. Podobne aj Mexičan. Kovalainen vyšiel z tohto "súboja" ako víťaz a v cieli bol na 13. mieste. Preteky nedokončilo až deväť jazdcov.

Najbližším podujatím seriálu formuly 1 bude Veľká cena Kanady 10. júna.

Výsledky Veľkej ceny Monaka

1. Mark WebberAus./RedBull1:46:06,557 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+0,643 s
3. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+0,947
4. Sebastian VettelNem./RedBull+1,343
5. Lewis HamiltonV.Brit./McLaren+4,101
6. Felipe MassaBraz./Ferrari+6,195
7. Paul di RestaV. Brit./Force India+41,537
8. Nico HülkenbergNem./Force India+42,562
9. Kimi RäikkönenFín./Renault+44,036
10. Bruno SennaBraz./Williams+44,516

Priebežné poradie jazdcov (po šiestich podujatiach)

1. Fernando Alonso76 bodov
2. Sebastian Vettel73
3. Mark Webber73
4. Lewis Hamilton63
5. Nico Rosberg59
6. Kimi Räikkönen59
7. Jenson Button45
8. Romain Grosjean35
9. Pastor Maldonado29
10. Sergio Perez22

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull146 bodov
2. McLaren108
3. Ferrari86
4. Lotus86
5. Mercedes61
6. Williams44

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.