V Monte Carlo najrýchlejší Webber

Pondelok, 28 máj 2012

Šieste podujatie tohtoročnej sezóny formuly 1 má nového, v poradí šiesteho víťaza, keď päť predchádzajúcich pretekov vyhral vždy iný jazdec. Po Buttonovi, Alonsovi, Rosbergovi, Vettelovi a Maldonadovi si víťazstvo v Monte Carlo pripísal Austrálčan Mark Webber. Štartoval z prvého miesta, viedol počas celých pretekov uličkami Monta Carla a prvý bol aj v cieli pred Rosbergom a Alonsom.

Rosberg - Webber - A. Newey
Nicko Rosber (druhý), Mark Webber (víťaz) a Adrian Nevey (Red Bull) na stupni víťazov

Monacké kniežatstvo mohlo možno zažiť veľký návrat veľkého Michaela Schumachera. Po jeho návrate do F1 sa mu po prvý raz podarilo to, v čo možno iba tajne dúfal tento sedemnásobný majster sveta, prípadne jeho stajňový šéf Roos Brawn. Vyhral svoju prvú kvalifikáciu a na štartovom rošte mal zaujať prvú, najvýhodnejšiu pozíciu. To v uliciach Monte Carla dáva veľkú nádej na víťazstvo na tomto najklasickejšom mestskom okruhu. Ak by tu vyhral, vyrovnal by tak rekord šiestich víťazstiev Ayrtona Senu.

Lenže Schumacher má aj inú tvár. Vždy bol tvrdým jazdcom a súperom nenechával príliš veľa priestoru na trati. Na predchádzajúcich pretekoch v Španielsku mal kolíziu s iným jazdcom a označili ho za vinníka nehody. Práve kvôli tomu Schumachera v Monte Carlo poslali športoví komisári o päť miest dozadu, na šiestu pozíciu. Na prvú tak postúpil Mark Webber, druhý z kvalifikácie. Ten výhodu pol position aj naplno zužitkoval a v pretekoch zvíťazil.

Druhú priečku na štarte mal Schumacherov tímový kolega Nicko Rosberg. Aj on ju naplno využil, počas celých pretekov bojoval za Webberom a aj v cieli bol hneď za ním. Šikovne si počínal pilot Ferrari Alonso, ktorý po zastávke v boxoch sa dostal na tretiu priečku a udržal si ju až do cieľa. Vettel si svoju taktiku vymyslel veľmi dobre. V tretej časti kvalifikácie neodjazdil ani jedno kolo, za čo mu patrila desiata priečka, ale ušetrené pneumatiky. Lenže raz musel i tak do boxov. V tom čase jazdil na prvom mieste, mal však len niečo vyše 15 sekundový náskok a to na návrat na čelo pretekov bolo málo. Zaradil sa na štvrtú priečku a tá mu zostala až do cieľa.

Schumacher štartoval zo šiesteho miesta. Veľmi dobre odštartoval, ale v boji o pozície hneď po štarte mal kontakt s Grosjeanom (už druhý v tejto sezóne), keď mladý Francúz mu nenechal priestor a jeho pravé predné koleso zavadilo do Grosjeanovho zadného kolesa. To zrejme poškodilo Schumecherov monopost, čo sa prejavilo na konci pretekov a Schumacher odstúpil zo šiestej pozície po tom, čo výrazne spomalil a pred neho sa dostal Vergne i obaja jazdci Force India.

Na poradí v akom jazdci jazdili ku koncu pretekov nič nezmenil aj prichádzajúci dážď. Posledných osem kôl odjazdili všetci bez problémov a poradie sa tak nemenilo. Jediný, kto zašiel do boxov na výmenu pneumatík bol Francúz Vergne. Nič nezískal, keď dovtedy jazdil na bodovanom mieste v prvej desiatke, cieľom však prešiel až na dvanástom. Ambície na lepšie umiestnenie ako deviate miesto v cieli mal "navrátilec" Kimi Räikkönen, zradili ho však pneumatiky a zo šiesteho miesta sa prepadol dozadu.

Svoj deň v Monte Carlo nemali ani Hamilton a Button. Prvý stratil pódiovú pozíciu najprv pri výmene pneumatík a jeho pozíciu zaujal Alonso, potom prišiel aj o štvrté miesto, keď Vettel pri výjazde z boxov sa tvrdo až nebezpečne natlačil pred neho. Button sa zasa nedostal do tretej časti kvalifikácie a pri nemožnosti predbiehania v uliciach Monte Carla jazdil vzadu. Dlho predlho jazdil za tvrdo defenzívne jazdiacim Kovalainenom, pred ktorého sa nedokázal dostať. Po šmyku a následnej kolízii s Kovalainenom a Perezom potom odstúpil. Podobne aj Mexičan. Kovalainen vyšiel z tohto "súboja" ako víťaz a v cieli bol na 13. mieste. Preteky nedokončilo až deväť jazdcov.

Najbližším podujatím seriálu formuly 1 bude Veľká cena Kanady 10. júna.

Výsledky Veľkej ceny Monaka

1. Mark WebberAus./RedBull1:46:06,557 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+0,643 s
3. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+0,947
4. Sebastian VettelNem./RedBull+1,343
5. Lewis HamiltonV.Brit./McLaren+4,101
6. Felipe MassaBraz./Ferrari+6,195
7. Paul di RestaV. Brit./Force India+41,537
8. Nico HülkenbergNem./Force India+42,562
9. Kimi RäikkönenFín./Renault+44,036
10. Bruno SennaBraz./Williams+44,516

Priebežné poradie jazdcov (po šiestich podujatiach)

1. Fernando Alonso76 bodov
2. Sebastian Vettel73
3. Mark Webber73
4. Lewis Hamilton63
5. Nico Rosberg59
6. Kimi Räikkönen59
7. Jenson Button45
8. Romain Grosjean35
9. Pastor Maldonado29
10. Sergio Perez22

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull146 bodov
2. McLaren108
3. Ferrari86
4. Lotus86
5. Mercedes61
6. Williams44

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.