V Singapure Hamilton, Vettel už bez šance

Pondelok, 28 september 2009

Víťazom Veľkej ceny Singapuru sa stal suverénnym spôsobom systémom štart-cieľ Lewis Hamilton pred Timom Glockom a Fernandom Alonsom. Preteky pri umelom osvetlení na mestskom okruhu poskytovali málo priestoru na predbiehanie, čo ubralo na ich dramatickosti. Napriek tomu sa o rozruch postarali jazdci Rosberg, Vettel a Suttil. Prvý pri výjazde z boxov prešiel plnú čiaru, druhý v nej prekročil rýchlosť a tretí spôsobil haváriu a vyradenie Nemca Heidfelda. Rosberg tak v dobre rozbehnutých pretekoch prišiel minimálne o druhé miesto, Vettel možno o víťazstvo a Suttil o dvadsať tisíc dolárov, ktoré mu po pretekoch udelila porota.

L. Hamilton
Šampanské na počesť víťaza L. Hamiltona (vpravo), ale aj T. Glocka a F. Alonsa

Vettel mal poslednú šancu uchovať si nádej na titul majstra sveta. V Singapure však potreboval zvíťaziť, alebo skončiť druhý. Vlastnou chybou sa o ňu pripravil a tak o majstrovi sveta by sa malo rozhodnúť medzi Buttonom a Barrichellom. Sú na čele priebežného poradia - Button má pred Barrichellom 15bodový náskok a pred tretím Vettelom k dobru až 25 bodov, pričom do konca seriálu zostávajú už len tri veľké ceny.

Kvalifikácia však nepriala ani Britovi, ani Brazílčanovi. Button v nej skončil až dvanásty, Barrichello síce piaty a nebyť menšej havárie pri predposlednom rýchlom kole v závere kvalifikácie, mohla byť jeho pozícia na štarte aj lepšia. Už vtedy však bolo jasné, že za výmenu prevodovku sa posunie o päť miest dozadu. Z piateho miesta bolo tak pre Barrichellu desiate, ambiciózny Brazílčan mal však veľmi dobrý štart a poskočil o tri miesta dopredu na siedmu pozíciu. Dlho jazdil aj na piatej priečke a vyzeralo to tak, že zníži Buttonov náskok, keďže Brit jazdil v tom čase za ním. V cieli však bolo poradie opačné, teda Button skončil piaty a Barrichello šiesty, čím si Brit polepšil o jeden bod.

Na čele suverénne jazdil Hamilton, na ktorého sa tlačil Vettel. Trest za prekročenie rýchlosti a prejazd boxovou uličkou ho však odsunul na štvrté miesto a pripravil o šancu byť v hre o titul majstra sveta. Za Hamiltona sa tak dostali Glock a Alonso a v takomto poradí prešli aj cieľom. Za štvrtým Vettelom sa umiestnili Button, Barrichello, Kovalainen a Kubica. Desiatku najlepších uzatvárali Nakadžima a Räikkönen. Fisichellovi, druhému pilotovi Ferrari, trať v Singapure akosi nesadla a skončil až trinásty, pred posledným Liuzzim. Šesť ďalších jazdcov preteky nedokončilo. Medzi nimi aj Mark Webber, ktorý mal problémy s brzdami a práve kvôli nim ľahko havaroval. Pre havárie nedokončili aj Suttil, Heidfeld a Grosjean.

Najbližšie v poradí 15. preteky seriálu majstrovstiev sveta F1 sú na programe už 4. októbra. Jazdí sa Veľká cena Japonska na okruhu Fuji. Seriál uzavrú dve posledné veľké ceny – Brazílie a Abu Dhabi.

Výsledky Veľkej ceny Singapuru (61 kôl, 309,087 km)

1. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren1:56:06,337 hod
2. Timo GlockNem./Toyota+9,634 s
3. Fernando AlonsoŠpan./Renault16,624
4. Sebastian VettelNem./Red Bull20,261
5. Jenson ButtonV. Brit./Brawn GP30,015
6. Rubens BarrichelloBraz./Brawn GP31,858
7. Heikki KovalainenFín./McLaren36,157
8. Robert KubicaPoľ./BMW-Sauber55,054
9. Kazuki NakadžimaJap./Williams56,054
10. Kimi RäikkönenFín./Ferrari58,892
11. Nico RosbergNem./Williams59,777
12. Jarno TrulliTal./Toyota+1:13,099 min
13. Giancarlo FisichellaTal./Ferrari+1:19,890
14. Vitantonio LiuzziTal./Force India+1:33,50

Preteky nedokončili

  • Romain Grosjean - Franc./Renault
  • Nick Heidfeld - Nem./BMW-Sauber
  • Adrian Sutil - Nem./Force India
  • Mark Webber - Austr./Red Bull
  • Sebastien Buemi - Švajč./Toro Rosso
  • Jaime Alguersari - Špan./Toro Rosso

Priebežné poradie jazdcov (po 14 zo 17 pretekov)

1. Jenson Button84 b.
2. Rubens Barrichello69
3. Sebastian Vettel59
4. Mark Webber51,5
5. Kimi Räikkönen40
6. Lewis Hamilton37
7. Nico Rosberg30,5
8. Fernando Alonso26
9. Timo Glock24
10. Jarno Trulli22,5
11. Heikki Kovalainen22
12. Felipe Massa22
13. Nick Heidfeld12
14. Robert Kubica9
15. Giancarlo Fisichella8
16. Adrian Sutil5
17. Sebastien Buemi3
18. Sebastien Bourdais2

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Brawn GP153 b.
2. Red Bull110,5
3. Ferrari62
4. McLaren-Mercedes59
5. Toyota46,5
6. Williams30,5
7. Renault po26
8. BMW-Sauber21
9. Force India13
10. Toro Rosso5

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.