V Soči vyhral Hamilton, Rosberg vypadol

Pondelok, 12 október 2015

Veľkú cenu Ruska v Soči, pätnáste preteky majstrovstiev sveta formuly 1, vyhral suverénnym spôsobom líder seriálu Lewis Hamilton na Mercedese. Víťaz kvalifikácie Nico Rosberg z pretekov odstúpil z vedúcej pozície v siedmom kole po tom, ako jeho Mercedes začal mať technické problémy. Druhý skončil Sebastian Vettel na Ferrari a tretí Sergio Perez na monoposte Force India.

Valtteri Bottas
Fín Valtteri Bottas mohol mať v Soči pekný víkend, keď siahal na pódium. Nebezpečné predbiehanie Kimiho Räikkönena urobilo koniec nádejam Bottasa a preteky nedokončil.

Nico Rosberg chcel v Rusku veľmi vyhrať, v Soči ho však zradil jeho Mercedes. Najprv zahlásil cez rádio svojmu inžinierovi, že má problémy s plynom a že čo má robiť, ak by sa mu vo veľkej rýchlosti zasekol. Ďalej to už nemusel riešiť, pretože v siedmom kole pre poruchu odstúpil.

Hamilton tak už na začiatku pretekov stratil najväčšieho súpera v boji o titul. Rosberg, jeho tímový partner z Mercedesu, mal šancu prípadnou výhrou či umiestnením pred Hamiltonom znížiť jeho náskok v priebežnom hodnotení a ďalej byť v hre. Keďže mu však šťastena ani tentoraz nepriala, ako viackrát v tejto sezóne, dá sa len ťažko predpokladať, že môže ešte do boja zasiahnuť.

Preteky pre Rosberga začali celkom dobre. Využil najlepšie postavenie na štarte a pred Hamiltonom si uhájil vedenie. Na konci štartového pola došlo krátko po štarte ku kolízii medzi Hülkenbergom a Ericssonom a na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo.

Keď v treťom kole opustil safety car trať, stále jazdil na čele Rosberg. Technické problémy Rosbergovho monopostu však spôsobili, že v jednej zo zákrut vyšiel mimo trať a o štyri kolá neskôr z pretekov odstúpil. Hamilton potom neohrozene mieril za svojim už deviatym víťazstvom v sezóne a 42. v kariére.

V 12. kole vyšlo na trať znovu bezpečnostné vozidlo. Po tom, čo Francúz Romain Grosjean stratil kontrolu nad svojim Lotusom a škaredo havaroval, keď narazil do bariér. Jazdec však našťastie vystúpil z monopostu nezranený a odkráčal do bezpečia.

Na tretej pozícii jazdil Fín Bottas. Vybojoval si ju hneď po štarte po tvrdých súbojoch s Vettelom a Räikkönenom. V ďalšom priebehu sa na druhé miesto dostal Vettel. Monotónny ďalší priebeh pretekov zdramatizoval až ich záver. Za lídrom Hamiltonom jazdil s odstupom vyše15 sekúnd Vettel a tretí Mexičan Perez. Štvrtý Bottas a piaty Räikkönen zvádzali súboj o štvrtú priečku. V jednom momente sa obom Fínom podarilo dostať sa pred Mexičana a boj o pódium vrcholil.

V polovici posledného kola tvrdo zaútočil Räikkönen na Bottasa a došlo ku kolízii. Na tretie miesto sa znovu dostal Perez. Bottas s poškodeným monopostom už v jazde nepokračoval, zato Räikkönen na poškodenom Ferrari došiel do cieľa piaty. Športoví komisári ho však ako vinníka nehody potrestali 30 sekundovou penalizáciou a klesol na ôsme miesto.

Rosberg strácal pred Veľkou cenou Ruska na lídra Hamiltona 48 bodov, po nej už o 25 viac, teda 73 bodov a spadol z priebežne druhého miesta na tretie. Lepšie je teraz na tom Vettel, ktorý po Soči preskočil Rosberga, je priebežne druhý a na Hamiltona stráca 66 bodov.

V hre o majstra sveta je ešte sto bodov z ostávajúcich štyroch pretekov. To by však britský jazdec musel mať veľkú smolu, aby ho Vettel alebo Rosberg mohli ešte ohroziť a obrať o tretí titul, ktorý Hamiltona na konci sezóny s veľkou pravdepodobnosťou čaká.

Podujatím číslo šestnásť bude 25. októbra Veľká cena USA.

Výsledky Veľkej ceny Ruska

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes1:37:11,024 hod
2. Sebastian VettelNem./Ferrari+5,953 s
3. Sergio PerezMex./Force India+28,918
4. Felipe MassaBraz./Williams+38,831
5. Daniil KvjatRus./Red Bull+47,566
6. Felipe NasrBraz./Sauber+56,508
7. Pastor MaldonadoVen./Lotus+1:01,088 min
8. Kimi RäikkönenFin./Ferrari+1:12,358
9. Jenson ButtonBrit./McLaren+1:19,467
10. Max VerstapenNiz./Toro Rosso+1:28,424

Priebežné poradie jazdcov (po 15 z 19 podujatí)

1. Lewis Hamilton302 bodov
2. Sebastian Vettel236
3. Nico Rosberg229
4. Kimi Räikkönen123
5. Valtteri Bottas111
6. Felipe Massa109
7. Daniil Kvjat76
8. Daniel Ricciardo73
9. Sergio Perez52
10. Romain Grosjean44

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes531 bodov
2. Ferrari359
3. Williams220
4. Red Bull149
5. Force India92
6. Lotus66
7. Toro Rosso45
8. Sauber34
9. McLaren19
10. Marussia0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.