VC Austrálie: Button zopakoval vlaňajšok

Pondelok, 29 marec 2010

Úradujúci majster sveta formuly 1 si zopakoval úspech spred roka a v Austrálii znovu vyhral. Dopomohol mu k tomu aj trošku riskantný krok s výmenou prechodných pneumatík za suché už vtedy, keď dráha bola na väčšine trate ešte mokrá a hrozilo, že znovu začne pršať. Ak tento ťah McLarenu a Buttona považovali mnohí za koniec na dobré umiestnenie pre britského jazdca, pravdou nakoniec bolo to, že práve jemu vďačil Button za to, že do cieľa prišiel so značným náskokom ako víťaz VC Austrálie a zopakoval minuloročný úspech, vtedy však na inom monoposte - Brawn GP.

Jenson Button

Po Bahrajne bola Austrália druhým podujatím tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1, pred rokom to bolo naopak. Končiace austrálske leto, najmä však počasie, dosť skomplikovalo preteky. Krátko pred ich začiatkom sa spustil dážď, a aj keď čoskoro prestalo pršať, štartovalo sa na prechodných pneumatikách. Trať bola ešte mokrá a podľa meteorológov hrozil nový dážď.

Aj tu, podobne ako pred dvoma týždňami v Bahrajne, mal najlepšiu pozíciu na štarte Nemec Vettel. Hneď vedľa neho stál druhý Red Bull v sedle s domácim Webberom. Pre Austrálčana to bola dobrá pozícia, pretože doma ešte doteraz nikdy nevyhral, a tak teraz na to bola zdanlivo veľká príležitosť. Vyhrať však chcel aj Vettel, ktorému Bahrajn pre problémy s technikou nedoprial lepšie ako štvrté miesto.

Vettel aj najlepšie odštartoval, dobrý štart mal však aj Brazílčan Massa. Webber sa mierne prepadol dozadu a kolízia Buttona s Alonsom už v prvej zákrute postihla aj Michaela Schumachera, ktorý musel do boxov na výmenu poškodeného predného krídla. Hamilton sa kolízii vyhol tak, že prešiel na trávnatý pás a tak stratil len veľmi málo. Bola tu však aj ďalšia havária. Najhoršie dopadol Japonec Kobayashi, ktorý svoj monopost doslova roztrieskal. Iba o voľačo lepšie dopadol Nemec Hülkenberg (Williams), ale aj pre neho, podobne ako aj pre Švajčiara Buemiho (Toro Rosso) sa preteky skončili. Pre technické problémy odstúpil aj Trulli, ktorého motor nenaskočil ani vtedy, keď ostatní už opustili štartové boxy.

Spomaľovacie vozidlo, ktoré vyšlo na trať, potom znovu zoradilo monoposty. Aj keď trať bola stále mokrá, do boxov zamieril Button a vymenil prechodné pneumatiky za hladké. Ostatní prezúvali až v ďalších kolách, čo Brit, v tom čase vďaka "suchým" pneumatikám najrýchlejší jazdec, dokonale využil. Jazdil na druhom mieste len s malou stratou za Vettelom. Za ním potom Kubica, Rosberg, Massa, Webber, Hamilton, Barrichello, de la Rossa a Alonso.

Na rozdiel od Bahrajnu v Austrálii nebola núdza o dramatické momenty a nechýbalo ani korenie pretekov v podobe predbiehacích manévrov. Rozlúštenie austrálskej tajničky prišlo približne v polovici pretekov, keď technické problémy vedúceho Vettela na ľavom prednom kolese s brzdami spôsobili v jednej zo zákrut, že jeho monopost sa stal neovládateľným, vošiel do štrkovej zóny a preteky sa pre neho skončili.

Do čela sa dostal Button, za ktorým sa vytvorilo poradie Kubica, Massa, Alonso, Hamilton, Webber a Rosberg. Vzájomný boj tesne pred záverom pretekov spôsobil, že pri útoku Hamiltona a Webbera na Alonsa Webber mierne narazil zozadu do Hamiltona a obaja vyleteli mimo trať. V tom čase viedol Button pred Kubicom a Massom. Štvrtý jazdil Alonso a piaty Rosberg, Hamilton klesol o jednu priečku na šieste miesto. Na siedme postúpil Liuzzi a na ôsme Barrichello. Webber klesol zo šiesteho miesta na deviate a desiate miesto patrilo smoliarovi Schumacherovi. V takomto poradí prešli pretekári aj cieľom.

Pokračovanie seriálu je na programe už počas najbližšieho víkendu 2. – 4. apríla, kedy sa bude jazdiť Veľká cena Malajzie v Kuala Lumpur.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

1.Jenson ButtonMcLaren1:33:36,531 hod
2.Robert KubicaRenault+0:12,034 s
3.Felipe MassaFerrari+0:14,488
4.Fernando AlonsoFerrari+0:16,304
5.Nico RosbergMercedes+0:16,683
6.Lewis HamiltonMcLaren+0:29,898
7.Vitantonio LiuzziForce India+0:59,847
8.Rubens BarrichelloWilliams+1:00,536 min
9.Mark WebberRed Bull+1:07,319
10. Michael SchumacherMercedes+1:09,391
11. Jaime AlguersuariToro Rosso+1:11,301
12. Pedro de la RosaSauber+1:14,084
13. Heikki KovalainenLotus- 2 kolá
14. Karun ChandhokHRT- 5 kôl

Preteky nedokončili

Timo GlockVirgin- 17 kôl
Lucas di GrassiVirgin-32
Sebastian VettelRed Bull-33
Adrian SutilForce India-49
Vitalij PetrovRenault-49
Bruno SennaHRT-54
Sébastien BuemiToro Rosso-58
Nico HülkenbergWilliams-58
Kamui KobayashiSauber-58
Jarno TrulliLotus-58

Najrýchlejšie kolo

Mark Webber 1:28,358 min

Priebežné poradie jazdcov

1. F. Alonso37 bodov
2. F. Massa33
3. J. Button31
4. L. Hamilton23
5. N. Rosberg20
6. R. Kubica18
7. S. Vettel12
8. M. Schumacher9
9. V. Liuzzi8
10. M. Webber6
11. R. Barrichello5

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Ferrari70
2. McLaren54
3. Mercedes29
4. Renault18
5. Red Bull18
6. Force India8
7. Williams5

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.