VC Austrálie F1: Úvod pre Hamiltona

Nedeľa, 15 marec 2015

Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 otvára spravidla Veľká cena Austrálie na okruhu v Albert Parku, takže aj v tomto roku sa tradícia zachovala. Podľa predpokladov si najlepšie viedli monoposty stajne Mercedes, čo sa potvrdilo aj v samotných pretekoch, na ktoré ostatní nemali. Vyhral minuloročný majster Brit Hamilton pred Nemcom Rosbergom. Tretí v cieli bol nováčik v tíme Ferrari, Nemec Vettel.

Lewis Hamilton
Minuloročný majster Hamilton začal sezónu veľmi dobre, keď v prvých pretekoch zvíťazil

Zmeny, ktoré sa udiali v tímoch formuly 1 mali priniesť oživenie do pretekov. Úvodné v Austrálii to čiastočne aj potvrdili, čo sa ukázalo hneď po štarte, keď nováčik vo Ferrari Sebastian Vettel si zaspomínal na svoje úspešné časy v Red Bulle a po prvej zákrute bol štvrtý za Hamiltonom, Rosbergom a jazdcom Williamsu Brazílčanom Massom.

Za touto štvoricou jazdil úplný nováčik v F1 Carlos Sainz zo Španielska, syn niekdajšieho majstra sveta v rallye, ktorého angažoval tím Toro Rosso. Na šiestej priečke bol ďalší nováčik seriálu, Brazílčan Felipe Nasr, ktorého angažoval tím Sauber. Ôsmu pozíciu po štarte zaujal Holanďan Verstappen, ešte len sedemnásťročný mladík, syn bývalého jazdca F1 Jossa Verstappena, ktorého Toro Rosso priradil k mladému Sainzovi. Mladý Verstappen je historicky najmladší jazdec formuly 1.

V tímoch sa udiali aj ďalšie presuny jazdcov. Rus Kviat prešiel z "juniorského" Toro Roso do "veľkého" Red Bullu k Austrálčanovi Ricciardovi. Vettel si z Red Bullu odišiel naprávať reputáciu k Ferrari, kde zaujal post Španiela Alonsa. Ten vo Ferrari nebol spokojný s tým, že k dvom predchádzajúcim titulom majstra sveta sa mu vo Ferrari nepodarilo pridať ďalší. Zamieril preto do McLarenu, ktorému nové motory Honda majú dopomôcť k ceste hore a Alonsovi k tretiemu titulu. Na druhej strane Räikkönen má dôveru k Ferrari, a tak zostal.

Na štartový rošt sa v Austrálii malo postaviť osemnásť monopostov, nakoniec ich tam stálo len pätnásť. Chýbal Bottas z Williamsu, ktorého lekári pre bolesti chrbta nepustili na štart. Rus Kviat z Red Bullu mal nefunkčný piaty prevod v prevodovke. Pre technické problémy sa na štart nepostavil ani Dán Magnussen z McLarenu, ktorý nahradil Alonsa. Tomu štart po nehode z testovania spred približne dvoch-troch týždňov neodporučili lekári.

Pred sezónou sa tradične intenzívne testuje. Skúša sa rýchlosť, spoľahlivosť a zavádzané technické novinky a vylepšenia. V Mercedese to počas predsezónnych testov klapalo ako celý plynulý rok, keď Hamilton získal titul a druhá priečka patrila Rosbergovi. Opakom bol McLaren, ktorému monopost s novým motorom Honda dokázal odjazdiť v testoch podľa Jensona Buttona na jeden záťah len dvanásť okruhov.

Najrýchlejší v kvalifikácii bol Hamilton, o viac ako pol sekundy pred druhým Rosbergom. V druhom rade stáli Brazílčan Massa a Sebastian Vettel. Na ďalších miestach potom Räikkönen, Bottas, Ricciardo, Sainz, Grosjean, Maldonado a ďalší. Hamilton najlepšie odštartoval aj do pretekov. Druhé miesto si ako tak udržal Rosberg pred Massom. V druhej zákrute po štarte došlo ku kontaktu medzi Mexičanom Maldonadom (Lotus) a Švédom Ericssonom (Sauber) a na trať vyšiel safety car. Maldonado skončil, Ericssom jazdil ďalej, ale skončil aj druhý Lotus s Francúzom Grosjeanom.

Prvé štyri miesta v poradí Hamilton, Rosberg, Massa a Vettel boli jasné. Na piatom mieste jazdil nováčil Nasr (Sauber) z Brazílie a za ním Ricciardo, Sainz, Räikkönen a Verstappen. S malými zmenami v takomto poradí jazdili až do 24 kola (z celkových 58), keď sa Vettel po zastávkach v boxoch dostal pred Massu. Medzi Hamiltonom a Rosbergom sa odstup pohyboval od 1,8 po 2,5 sekundy, ale bližšie sa rozberg nedostal. Brit tak pokojne dojazdil až do cieľa. Rosberg skončil druhý a stupeň víťazov doplnil vo svojej premiére vo Ferrari Vettel. Massa na stupeň víťazov ani pri veľkej snahe, nedosiahol.

Druhé Ferrari s Räikkönenom jazdil piaty až do 41. kola, v ktorom zašiel do boxov. Mechanici však pri výmene pneumatík nedotiahli dobre ľavé zadné koleso, Räikkönen vyšiel na trať, ale hneď na to musel svoj monopost odstaviť a preteky sa pre neho nie vlastnou vinou skončili. Urputne bojoval so svojim McLarenom Brit Button, za čo si zasluhuje veľkú pochvalu, ale na lepšie ako 11. miesto v cieli to nestačilo. Motor Honda ešte nie je v takej kondícii, aby držal tempo so zvyškom sveta F1. Úspechom však je, že McLaren uvidel cieľ, čo bude pre tím určite veľkým povzbudením.

Radosť môže mať po Austrálii Ferrari. Vettel v ich monoposte bol na stupni víťazov, čo sa tímu z Maranella v celej uplynulej sezóne podarili len drakrát. Aj Sauber dosiahol v Melbourne krásny výsledok, keď Brazílčan Nasr skončil piaty a Švéd Ericsson ôsmy. Dvojnásobný bodovací úspech si z Austrálie odnáša aj tím Force India za 7. miesto Nemca Hülkenberga a desiate Mexičana Pereza. Práve Mexičan zvádzal s Buttonom v prvej polovici pretekov ostré súboje, potom však Buttonov McLaren stratil rýchlosť a v cieli skončilo jedenásty a nebodoval.

Kolotoč formuly 1 pokračuje 22. mája Veľkou cenou Malajzie.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes1:31:54.067 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+1,36 s
3. Sebastian VettelNem./Ferrari+34,523
4. Felipe MassaBraz./Williams+38,196
5. Felipe NasrBraz./Sauber+1:35,149 min
6. Daniel RicciardoAustr./Red Bull-1 kolo
7. Nico HulkenbergNem./Force India-1 kolo
8. Marcus EricssonŠvéd./Sauber-1 kolo
9. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso-1 kolo
10. Sergio PerezMex./Force India-1 kolo
11. Jenson ButtonV. Brit./McLaren-2 kolá

Preteky nedokončili

Max VerstappenHol./Toro Rosso
Romain GrosjeanFranc./Lotus
Pastor MaldonadoVenez./Lotus
Daniil KvyatRus./Red Bull
Kevin MagnussenDán./McLaren

Poradie jazdcov (po 1. pretekoch z 20)

1. Lewis Hamilton25 bodov
2. Nico Rosberg18
3. Sebastian Vettel15
4. Felipe Massa12
5. Felipe Nasr10
6. Daniel Ricciardo8
7. Nico Hulkenberg6
8. Marcus Ericsson4
9. Carlos Sainz2
10. Sergio Perez1

Poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes43 bodov
2. Ferrari15
3. Sauber14
4. Williams12
5. Red Bull8
6. Force India7
7. Toro Rosso2
8. Mc Laren0
9. Marusia0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.