VC Austrálie: triumf Rossa Brawna

Pondelok, 30 marec 2009

Po dlhej zimnej prestávke a jarnom testovaní nastúpili piloti formuly 1 na štart Veľkej ceny Austrálie v Melbourne. Na nejasnú situáciu o výkonnosti monopostov po zavedení mnohých zmien do technických predpisov mali byť práve prvé preteky skutočným testom nielen strojov, ale aj jazdcov.

VC Austrálie

Ešte pred pár týždňami bola nejasná situácia okolo tímu Honda, keďže japonská značka po minuloročnej sezóne oficiálne skončila svoje účinkovanie v kolotoči F1 s tým, že sa nedostavili očakávané výsledky a nie je predpoklad, že tohtoročná sezóna by mohla znamenať obrat. Záujem o kúpu stajne bol z viacerých strán, k predaju tímu však došlo len pár týždňov pred prvými pretekmi. Novým majiteľom sa stal dnes už bývalý technický šéf tímu Brit Ross Brawn, ktorý predtým viedol tím Ferrari. Otázkou bolo, či monoposty Honda v novom tíme Brawn GP dokážu za veľmi krátky čas do prvej veľkej ceny pripraviť stroje tak, aby boli konkurencieschopné. Navyše s bývalými jazdcami Hondy, s Buttonom,v minulom roku dosť nevýrazným a s odpisovaným Barrichellom.

VC Austrálie

Prekvapením bola už sobotňajšia kvalifikácia Veľkej ceny Austrálie, keď oba monoposty tímu Brawn GP si viedli nad očakávanie dobre a Button i Barrichello obsadili v nej prvé dve miesta na štartovom rošte. Sklamaním bolo umiestnenie oboch jazdcov Ferrari, keď Massa obsadil v kvalifikácii siedme a Räikkönen až deviate miesto. Horšie na tom boli tímy McLaren-Mercedes a Renault. Najmä minuloročný majster sveta Brit Hamilton, ktorý nedokončil kvalifikáciu pre problémy s prevodovkou, ktorú potom museli meniť, a to odsunulo majstra sveta takmer na chvost štartového pola. Oboch pilotov Toyoty, Trulliho i Glocka, pre nedovolené priehyby zadného krídla ich monopostov v kvalifikácii diskvalifikovali a do pretekov štartovali z boxov. Naopak, Vettel z Red Bullu si v kvalifikácii viedol skvele a vyjazdil si tretiu priečku. Novinku tohtoročnej sezóny, hybridný systém KERS, využili stajne Ferrari, McLaren a Renault, a z tímu BMW Sauber s ním jazdil len Heidfeld. Jediným nováčikom v štartovom poli oproti minulej sezóne bol Švajčiar Buemi.

VC Austrálie

Po štarte, ktorý sa nevydaril Barrichellovi a menších "ťukancoch", po ktorých museli Heidfeld, Sutil a Kovalainen do boxov, sa ustálilo poradie Button, Vettel, Massa, Kubica, Räikkönen, Rosberg, Barrichello, Nakajima, Hamilton a ďalší. Potom však prišla havária Nakajimu a na trať muselo vyjsť bezpečnostné vozidlo. Neskôr havaroval aj Piquet a po Japoncovi aj on predčasne skončil. Keďže sa na trati nič mimoriadne nedialo, čakalo sa, že o všetkom sa rozhodne v závere pretekov. Räikkönen, ktorý medzitým postúpil na štvrté miesto, po jazdeckej chybe poškodil predné krídlo, musel do boxov a body z prvých pretekov boli definitívne preč. Pár kôl na to pre technické problémy musel z pretekov odstúpiť aj druhý jazdec Ferrari, Massa.

Keď sa už videlo, že o miesta na stupňoch víťazov sa rozpúta záverečný boj medzi Buttonom, Vettelom a Kubicom, medzi ktorými bol len malý časový odstup, prišlo dve kolá pred koncom k dosť nepochopiteľnej a nezmyselnej kolízii medzi Vettelom a Kubicom, podľa nášho názoru vinou Poliaka. Kubica s rozbitým monopostom zostal stáť a z pretekov odstúpil, Vettel pokračoval na troch (!!!) kolesách ďalej, ale potom aj on odstavil svoj stroj. Button z tímu Brawn GP tak nikým neohrozovaný prešiel cieľom ako víťaz, druhé miesto pripadlo Barrichellovi a tretí skončil Trulli z Toyoty. Štvrtý potom Hamilton, a bodované miesta obsadili ešte Glock, Alonso, Rosberg a debutujúci Švajčiar Buemi.

VC Austrálie

To, čo Honde nevychádzalo celé roky, si teraz v Austrálii jej monoposty vynahradili dvojnásobným víťazstvom. V novej stajni, pod staronovým šéfom a geniálnym stratégom Rossom Brawnom. V jeho vlastnom tíme Brawn GP.

Po skončení pretekov Trulliho potrestali 25sekundovou penalizáciou za predbiehanie v čase, keď bol Safety Car na trati. Klesol tak na 12 miesto. Toyota sa proti rozhodnutiu komisárov odvolala. Prípad sa bude riešiť 14. apríla v Paríži.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

1. Jenson Button Brawn GP 1:34:15,784 h
2. Rubens Barrichello Brawn GP + 0,807 s
3. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 2,914
4. Timo Glock Toyota + 4,435
5. Fernando Alonso Renault + 4,879
6. Nico Rosberg Williams + 5,722
7. Sébastien Buemi Toro Rosso + 6,004
8. Sébastien Bourdais Toro Rosso + 6,298
9. Adrian Sutil Force India + 6,335
10. Nick Heidfeld BMW Sauber + 7,085
11. Giancarlo Fisichella Force India + 7,374
12. Jarno Trulli Toyota + 1,604
13. Mark Webber Red Bull - 1 kolo
14. Sebastian Vettel Red Bull - 2 kolá
15. Robert Kubica BMW Sauber - 3 kolá
16. Kimi Räikkönen Ferrari - 3 kolá

Preteky nedokončili

Felipe Massa Ferrari - 13kôl
Nelson Piquet jr. Renault - 34 kôl
Kazuki Nakajima Williams - 41 kôl
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes - 58 kôl

Poradie jazdcov po prvých pretekoch

1. J. Button 10 bodov
2. R. Barrichello 8
3. J. Trulli 6
4. L. Hamilton 5
5. T. Glock 4
6. F. Alonso 3
7. N. Rosberg 2
8. S. Buemi 1

Poradie tímov po prvých pretekoch

1. Brawn GP 18 bodov
2. Toyota 10
3. McLaren 5
4. Renault 3
5. Williams 2
6. Toro Rosso 1

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.