VC Austrálie: triumf Rossa Brawna

Pondelok, 30 marec 2009

Po dlhej zimnej prestávke a jarnom testovaní nastúpili piloti formuly 1 na štart Veľkej ceny Austrálie v Melbourne. Na nejasnú situáciu o výkonnosti monopostov po zavedení mnohých zmien do technických predpisov mali byť práve prvé preteky skutočným testom nielen strojov, ale aj jazdcov.

VC Austrálie

Ešte pred pár týždňami bola nejasná situácia okolo tímu Honda, keďže japonská značka po minuloročnej sezóne oficiálne skončila svoje účinkovanie v kolotoči F1 s tým, že sa nedostavili očakávané výsledky a nie je predpoklad, že tohtoročná sezóna by mohla znamenať obrat. Záujem o kúpu stajne bol z viacerých strán, k predaju tímu však došlo len pár týždňov pred prvými pretekmi. Novým majiteľom sa stal dnes už bývalý technický šéf tímu Brit Ross Brawn, ktorý predtým viedol tím Ferrari. Otázkou bolo, či monoposty Honda v novom tíme Brawn GP dokážu za veľmi krátky čas do prvej veľkej ceny pripraviť stroje tak, aby boli konkurencieschopné. Navyše s bývalými jazdcami Hondy, s Buttonom,v minulom roku dosť nevýrazným a s odpisovaným Barrichellom.

VC Austrálie

Prekvapením bola už sobotňajšia kvalifikácia Veľkej ceny Austrálie, keď oba monoposty tímu Brawn GP si viedli nad očakávanie dobre a Button i Barrichello obsadili v nej prvé dve miesta na štartovom rošte. Sklamaním bolo umiestnenie oboch jazdcov Ferrari, keď Massa obsadil v kvalifikácii siedme a Räikkönen až deviate miesto. Horšie na tom boli tímy McLaren-Mercedes a Renault. Najmä minuloročný majster sveta Brit Hamilton, ktorý nedokončil kvalifikáciu pre problémy s prevodovkou, ktorú potom museli meniť, a to odsunulo majstra sveta takmer na chvost štartového pola. Oboch pilotov Toyoty, Trulliho i Glocka, pre nedovolené priehyby zadného krídla ich monopostov v kvalifikácii diskvalifikovali a do pretekov štartovali z boxov. Naopak, Vettel z Red Bullu si v kvalifikácii viedol skvele a vyjazdil si tretiu priečku. Novinku tohtoročnej sezóny, hybridný systém KERS, využili stajne Ferrari, McLaren a Renault, a z tímu BMW Sauber s ním jazdil len Heidfeld. Jediným nováčikom v štartovom poli oproti minulej sezóne bol Švajčiar Buemi.

VC Austrálie

Po štarte, ktorý sa nevydaril Barrichellovi a menších "ťukancoch", po ktorých museli Heidfeld, Sutil a Kovalainen do boxov, sa ustálilo poradie Button, Vettel, Massa, Kubica, Räikkönen, Rosberg, Barrichello, Nakajima, Hamilton a ďalší. Potom však prišla havária Nakajimu a na trať muselo vyjsť bezpečnostné vozidlo. Neskôr havaroval aj Piquet a po Japoncovi aj on predčasne skončil. Keďže sa na trati nič mimoriadne nedialo, čakalo sa, že o všetkom sa rozhodne v závere pretekov. Räikkönen, ktorý medzitým postúpil na štvrté miesto, po jazdeckej chybe poškodil predné krídlo, musel do boxov a body z prvých pretekov boli definitívne preč. Pár kôl na to pre technické problémy musel z pretekov odstúpiť aj druhý jazdec Ferrari, Massa.

Keď sa už videlo, že o miesta na stupňoch víťazov sa rozpúta záverečný boj medzi Buttonom, Vettelom a Kubicom, medzi ktorými bol len malý časový odstup, prišlo dve kolá pred koncom k dosť nepochopiteľnej a nezmyselnej kolízii medzi Vettelom a Kubicom, podľa nášho názoru vinou Poliaka. Kubica s rozbitým monopostom zostal stáť a z pretekov odstúpil, Vettel pokračoval na troch (!!!) kolesách ďalej, ale potom aj on odstavil svoj stroj. Button z tímu Brawn GP tak nikým neohrozovaný prešiel cieľom ako víťaz, druhé miesto pripadlo Barrichellovi a tretí skončil Trulli z Toyoty. Štvrtý potom Hamilton, a bodované miesta obsadili ešte Glock, Alonso, Rosberg a debutujúci Švajčiar Buemi.

VC Austrálie

To, čo Honde nevychádzalo celé roky, si teraz v Austrálii jej monoposty vynahradili dvojnásobným víťazstvom. V novej stajni, pod staronovým šéfom a geniálnym stratégom Rossom Brawnom. V jeho vlastnom tíme Brawn GP.

Po skončení pretekov Trulliho potrestali 25sekundovou penalizáciou za predbiehanie v čase, keď bol Safety Car na trati. Klesol tak na 12 miesto. Toyota sa proti rozhodnutiu komisárov odvolala. Prípad sa bude riešiť 14. apríla v Paríži.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

1. Jenson Button Brawn GP 1:34:15,784 h
2. Rubens Barrichello Brawn GP + 0,807 s
3. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 2,914
4. Timo Glock Toyota + 4,435
5. Fernando Alonso Renault + 4,879
6. Nico Rosberg Williams + 5,722
7. Sébastien Buemi Toro Rosso + 6,004
8. Sébastien Bourdais Toro Rosso + 6,298
9. Adrian Sutil Force India + 6,335
10. Nick Heidfeld BMW Sauber + 7,085
11. Giancarlo Fisichella Force India + 7,374
12. Jarno Trulli Toyota + 1,604
13. Mark Webber Red Bull - 1 kolo
14. Sebastian Vettel Red Bull - 2 kolá
15. Robert Kubica BMW Sauber - 3 kolá
16. Kimi Räikkönen Ferrari - 3 kolá

Preteky nedokončili

Felipe Massa Ferrari - 13kôl
Nelson Piquet jr. Renault - 34 kôl
Kazuki Nakajima Williams - 41 kôl
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes - 58 kôl

Poradie jazdcov po prvých pretekoch

1. J. Button 10 bodov
2. R. Barrichello 8
3. J. Trulli 6
4. L. Hamilton 5
5. T. Glock 4
6. F. Alonso 3
7. N. Rosberg 2
8. S. Buemi 1

Poradie tímov po prvých pretekoch

1. Brawn GP 18 bodov
2. Toyota 10
3. McLaren 5
4. Renault 3
5. Williams 2
6. Toro Rosso 1

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.