VC Brazílie: vyhral Massa, majstrom Hamilton

Pondelok, 03 november 2008

Ešte pred predposlednou zákrutou 18dielneho seriálu, pár sto metrov pred cieľom Veľkej ceny Brazílie na okruhu Interlagos to vyzeralo tak, že novým majstrom sveta pre rok 2008 bude domáci jazdec na monoposte Ferrari Felipe Massa. Nečakané spomalenie Nemca Glocka na Toyote, ktorý jazdil na štvrtom mieste, vyšvihlo Brita Hamiltona zo šiesteho nemajstrovského postu na piaty, a ten znamenal pre 23ročného jazdca McLarenu titul majstra sveta vo formule 1.

VC Brazílie VC Brazílie

Matematika pred poslednými pretekmi seriálu bolo jasná. Hamilton na čele priebežného hodnotenia mal sedembodový náskok pred druhým Massom. Ak by Massa vyhral, Hamiltonovi by na získanie titulu majstra sveta stačilo prejsť cieľom na piatom mieste. Horšie miesto v cieli by pre Hamiltona znamenalo, že titul by v prípade Massovho víťazstva pripadlo tomuto Brazílčanovi.

Už kvalifikácia naznačila, že Ferrari, ale najmä jeho kandidát na titul majstra sveta Massa, sú na Veľkú cenu Brazílie skvele pripravení. Massa si vybojoval líderskú pozíciu na štarte (druhý vedľa neho stál Trulli na Toyote), Räikkönen bol tretí a Hamilton štvrtý. Piaty, hneď za Hamiltonom, bol ambiciózny Alonso, ktorý dve z posledných troch veľkých cien vyhral, a mohol teda Hamiltona ohrozovať.

Tesne pred plánovaným štartom sa spustil prudký dážď. Kvôli nemu odložili štart o desať minút. Ale ako rýchlo dážď prišiel, tak rýchlo aj prestalo pršať. Otázku pneumatík vyriešili tímy rovnako: obuli prechodné, teda na mokrú trať. Bolo otázne, kedy trať uschne a kedy jazdci začnú prezúvať na suché.

VC Brazílie

Štart najlepšie vyšiel Massovi, dostal sa do čela a aj keď jazdil s malým náskokom, vedenie si bezpečne držal. Niekoľko sto metrov po štarte po kolízii odstúpili Couthard (na kolízii nemal pravdepodobne žiadnu vinu), pre ktorého to mali byť rozlúčkové preteky (na to mal špeciálne pripravený aj jeho monopost, na ktorom namiesto modrej farby prevládala biela). Odstúpil aj Piquet, tretí z kolízie Nakajima pokračoval v pretekoch. Na trať vyšiel Safety Car, čo spolu s návštevou boxov niektorých jazdcov trošku premiešalo poradím. Keď trať opustilo spomaľovacie auto, na čele ďalej jazdil Massa, ale druhý bol už Alonso, tretí Räikkönen a štvrtý Hamilton, pre ktorého toto štvrté miesto znamenalo stále titul.

Epilóg celého seriálu F1 2008 mal však medzihru. Hlavnú rolu pridelil osud zvaný počasie nestabilnej brazílskej oblohe, z ktorej v závere pretekov hrozil zdvihnutým prstom pán dážď. On bol nakoniec tým, čo zobral dirigentskú paličku do svojich rúk a približne šesť kôl pred koncom pretekov spustil na trať prvé kvapky. To bol signál pre stratégov tímov, aby sa rozhodli buď krátko pred cieľom stiahnuť svojich pilotov na výmenu pneumatík do dažďa, alebo ich nechať dojazdiť na tom, čo mali práve obuté. V tom čase bolo poradie Massa (Ferrari), Alonso (Renault), Räikkönen (Ferrari), Hamilton (McLaren) a Vettel (Toro Rosso). Na šiestej priečke so stratou približne 18 sekúnd jazdil Timo Glock, jazdec Toyoty, ktorý v závere nechtiac rozhodoval o tom, či bude majstrom sveta Hamilton alebo Massa.

Vedúca pätica pretekárov v priebehu dvoch kôl zamierila do boxov na výmenu pneumatík za mokré bez výnimky. Jazdec Toyoty však zostal na trati na suchých "gumách". Po boxoch bolo poradie: 1. Massa, 2. Alonso, 3. Räikkönen, na štvrté miesto zo šiesteho postúpil Glock, 5. Hamilton a 6. Vettel. Toto poradie ešte zabezpečovalo Hamiltonovi titul majstra sveta.

Mladý Vettel sa však začal nebezpečne približovať Hamiltonovi. V predposlednom kole sa aj dostal na piate miesto pred neho, ktorý takto klesol na nemajstrovské šieste. Hamilton bol v tejto chvíli v pozícii, že pomôcť mu môže iba zázrak. V ideálnej stope jazdil Vettel, takže Hamilton bol prakticky bez šance dostať sa na mokrej trati pred neho. A vtedy to prišlo. Dve zákruty pred cieľom, keď Massa prešiel víťazne cieľom a v boxe Ferrari vypukla radosť, sa Vettel a Hamilton prehnali okolo Glocka, ktorý viditeľne spomalil. Dôvod? Jeho monopost mal vraj na suchých pneumatikách problém udržať sa na mokrej trati. Hamilton tak skončil piaty a to mu stačilo na titul. Štvrtý v cieli bol Vettel. Miesta na stupni víťazov patrili prvému v cieli Massovi, druhému Alonsovi a tretiemu Räikkönenovi.

Titul majstra sveta teda pripadol Hamiltonovi, ktorý sa stal vo veku 23 rokov a necelých 10 mesiacov najmladším majstrom sveta formuly 1. Massa je celkove druhý a tretie miesto v seriáli získal nakoniec Räikkönen. Pri rovnosti bodov s Kubicom rozhodoval väčší počet víťazstiev Räikkönena, ktorý vyhral v tejto sezóne dvakrát, kým Kubica raz. Pre Massu, napriek víťazstvu v Brazílii, to bol tak trošku smutný záver sezóny, aj keď titul si neprehral na domácej veľkej cene, ale v priebehu seriálu.

Ferrari však má Pohár konštruktérov, takže to mohol byť pre stajňu i oboch pilotov dôvod k radosti. Druhý v pohári je McLaren a tretia priečka patrí BMW Sauber. Jediným tímom, ktorý nezískal v celom seriáli ani bod, je Force India, hoci na viacerých pretekoch boli k bodom celkom blízko.

Výsledky VC Brazílie

1. Felipe MassaBraz.Ferrari1:34:11,435 min
2. Fernando AlonsoŠpan.Renault+13,298 s
3. Kimi RäikkönenFín.Ferrari+16,235
4. Sebastian VettelNem.Toro Rosso+38,011
5. Lewis HamiltonV. Brit.McLaren+38,907
6. Timo GlockNem.Toyota+44,368
7. Heikki KovalainenFín.McLaren+55,074
8. Jarno TrulliTal.Toyota-1:08,433 min
9. Mark WebberAustr.Red Bull-1 kolo
10. Nick HeidfeldNem.BMW Sauber-1 kolo
11. Robert KubicaPoľ.BMW Sauber-1 kolo
12. Nico RosbergNem.Williams-1 kolo
13. Jenson ButtonV. Brit.Honda-1 kolo
14. Sebastien BourdaisFranc.Toro Rosso-1 kolo
15. Rubens BarrichelloBraz.Honda-1 kolo
16. Adrian SutilNem.Force India-2 kolá
17. Kazuki NakadžimaJap.Williams-2 kolá
18. Giancarlo FisichellaTal.Force India-2 kolá

Nedokončili

Nelson PiquetBraz./Renault
David CoulthardV. Brit./Red Bull

Končené poradie jazdcov

1. Lewis HamiltonV. Brit.McLaren98 bodov
2. Felipe MassaBraz.Ferrari97
3. Kimi RäikkönenFín.Ferrari75
4. Robert KubicaPoľ.BMW Sauber75
5. Fernando AlonsoŠpan.Renault61
6. Nick HeidfeldNem.BMW Sauber60
7. Heikki KovalainenFín.McLaren53
8. Sebastian VettelNem.Toro Rosso35
9. Jarno TrulliTal.Toyota31
10. Timo GlockNem.Toyota25
11. Mark WebberAustr.Red Bull21
12. Nelson PiquetBraz.Renault19
13. Nico RosbergNem.Williams17
14. Rubens BarrichelloBraz.Honda11
15. Kazuki NakadžimaJap.Williams9
16. David CoulthardV. Brit.Red Bull8
17. Sebastien BourdaisFranc.Toro Rosso4
18. Jenson ButtonV. Brit.Honda3

Pohár konštruktérov

1. Ferrari172 bodov
2. McLaren-Mercedes151
3. BMW-Sauber135
4. Renault80
5. Toyota56
6. Toro Rosso39
7. Red Bull29
8. Williams26
9. Honda4

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.