VC Číny: Button si rozumel s počasím

Nedeľa, 18 apríl 2010

Brit Jenson Button sa zahral na meteorológa, zvolil si najlepšiu taktiku a v Šanghaji vyhral na monoposte Mc Laren Veľkú cenu Číny, štvrté preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1. Druhý v cieli bol jeho tímový spolujazdec Lewis Hamilton a tretí Nico Rosberg na Mercedese. Button vyhral v tejto sezóne už druhé preteky a dostal sa na čelo priebežného poradia. Druhý v priebežnom hodnotení je Rosberg a tretí Alonso.

Jenson Button
Jenson Button mal z víťazstva na Veľkej cene Číny obrovskú radosť

Počasie si aj tentoraz zahrávalo s jazdcami i tímami a tak v boxoch bolo veľmi živo. Päťkrát vymieňali pneumatiky napríklad Michael Schumacher, Fernando Alonso i mnohí ďalší. Schumacher tak na lepšie ako desiate miesto v cieli nedosiahol, zato Alonso skončil štvrtý. Aj Michael mohol skončiť lepšie, ale buď jeho monopost na viac nemal, alebo jazdec nejazdil dostatočne razantne, keď neodolal v priamych súbojoch napríklad mladému Rusovi Petrovovi, či Massovi. Podľa šéfa tímu Norberta Hauga však sedemnásobný majster sveta sa vráti k víťazstvám po tom, až sa dostatočne zlepšia ich monoposty. Faktom je, že Mercedesy za špičkovými monopostami zaostávajú.

Výkonnostný hendikep Mercedesov však vyvracia druhý jazdec tímu Nico Rosberg. Jazdil síce s výrazne odlišnou taktikou ako Schumacher, mal menej zastávok v boxoch, viedol pretekárske pole a nebyť jazdeckej chyby v jednej ľavotočivej zákrute, kde sa pred neho dostal Button a neskôr aj Hamilton, mohlo byť poradie v cieli aj iné. Aj tak si však syn bývalého majstra sveta z Fínska tretím miestom v cieli polepšil a v priebežnom hodnotení je druhý!

Preteky v Číne mali viac dramatických momentov ako býva zvykom. O prvý sa postaral už na štarte jazdec Ferrari Alonso. "Ulial" si štart (za čo potom pykal prejazdom boxovou uličkou) a tak sa dostal pred oboch jazdcov Red Bullu, Vettela i Vebbera, ktorí boli najrýchlejší v kvalifikácii a stáli v prvom rade na štartovom rošte. Nebyť tohto momentu a vyčíňania počasia, ktoré svojou nepredvídateľnosťou a dažďom menilo situáciu na okruhu a ovplyvňovalo preteky, mohlo byť z toho double Red Bullu. Nakoniec bolo z toho double iné – pre McLareny, pričom Vettel i Webber s umiestnením na šiestom a ôsmom mieste príliš spokojní určite neboli.

Spokojný v cieli nebol ani Felipe Massa na Ferrari, keď skončil deviaty tesne pred Schumacherom. Zato nováčik z Ruska Vitalij Petrov (Renault) mohol byť spokojný nadmieru. Nielen za siedme miesto v cieli a šesť bodov do klasifikácie, ale najmä preto, že zdolal v priamom súboji Michaela Schumachera. Vyrovnaný výkon podal Poliak Kubica na Renaulte. Jazdil väčšinu pretekov na štvrtej priečke, nakoniec však neodolal rýchlejšiemu Ferrari v sedle s Alonsom a v cieli bol tak piaty.

Nepríjemným momentom s dobrým koncom bola kolízia už v prvej zákrute po štarte. Spôsobil ju šmyk Pedra de la Rossu, ktorý vzal so sebou ďalšie tri monoposty (Buemiho Toro Rosso, Kobayashiho Sauber a Glockov Virgin) a iba zázrakom sa nikomu nič nestalo. Ani jeden z monopostov však už nepokračoval v pretekoch. Incident mal Vettel s Hamiltonom po výmene pneumatík. Ich súbežnú jazdu v boxovej uličke ohodnotili komisári po pretekoch ako nebezpečnú a dostali za to pokarhanie.

Ďalšie pokračovanie seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 je na programe 9. mája, kedy sa pôjde Veľká cena Španielska na okruhu Kataluňa.

Výsledky Veľkej ceny Číny

1. Jenson ButtonMcLaren1:46:42,163 hod
2. Lewis HamiltonMcLaren+ 1,5 s
3. Nico RosbergMercedes9,4
4. Fernando AlonsoFerrari11,8
5. Robert KubicaRenault22,2
6. Sebastian VettelRed Bull33,3
7. Vitalij PetrovRenault47,6
8. Mark WebberRed Bull52,1
9. Felipe MassaFerrari57,7
10. Michael SchumacherMercedes+ 1: 01,7 min
11. Adrian SutilForce India+ 1:02,8
12. Rubens BarrichelloWilliams+ 1:03,6
13. Jaime AlguersuariToro Rosso+ 1:11,4
14. Heikki KovalainenLotus- 1 kolo
15. Nico HulkenbergWilliams- 1 kolo
16. Bruno SennaHRT- 2 kolá
17. Karun ChandhokHRT- 4 kolá

Preteky nedokončili

  • Jarno Trulli - Lotus
  • Lucas di Grassi - Virgin
  • Pedro de la Rosa - Sauber
  • Sebastien Buemi - Toro Rosso
  • Kamui Kobayashi - Sauber
  • Vitantonio Liuzzi - Force India
  • Timo Glock - Virgin

Priebežné poradie jazdcov

1. J. Button60 bodov
2. N. Rosberg50
3. F. Alonso49
4. L. Hamilton49
5. S. Vettel45
6. F. Massa41
7. R. Kubica40
8. M. Webber28
9. A. Sutil10
10. M. Schumacher10
11. V. Liuzzi8
12. V. Petrov6
13. R.s Barrichello5
14. J. Alguersuari2
15. N. Hulkenberg1

Priebežné poradie

1. McLaren109 bodov
2. Ferrari90
3. Red Bull73
4. Mercedes60
5. Renault46
6. Force India18
7. Williams6
8. Toro Rosso2

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.