VC Číny: Vettel, double pre Red Bull

Štvrtok, 23 apríl 2009

Na ruby postavený doterajší priebeh seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 má svoje pokračovanie. Po tom, čo v prvých dvoch pretekoch tohtoročného seriálu dominovali bývalí jazdci Hondy, teraz stajne Brawn GP, v tretej Veľkej cene Číny to bol tím Red Bull.

VC Číny

Piloty tímu Red Bull získali nielen prvé historické víťazstvo pre značku, ale hneď aj double, keď za suverénom a víťazom pretekov Sebastianom Vettelom skončil na druhom mieste jeho tímoví spolujazdec Mark Webber. Tretí v cieli bol víťaz prvých dvoch veľkých cien a vedúci pretekár priebežného poradia Jenson Button. Naďalej sa nedarí tímu Ferrari, keď v troch úvodných pretekoch sezóny jeho jazdci nebodovali ani raz. Iba o málo úspešnejší je McLaren, ktorý po dvoch pretekoch mal len jeden bod a svoju bilanciu si trošku vylepšil teraz v Číne, keď Kovaleinen prešiel cieľom ako piaty a úradujúci majster sveta Hamilton šiesty.

Aj v Číne, podobne ako pred dvomi týždňami v Malajzii, úradovalo počasie a silný dážď. Už pred pretekmi bolo jasné, že hromadný štart nebude a že preteky odštartujú za asistencie spomaľovacieho vozidla. Vettel teda o výhodu najrýchlejšieho jazdca z kvalifikácie čiastočne prišiel. Podobne Alonso, ktorý mal po kvalifikácii v nádrži najmenej paliva, ale pozíciu na štarte hneď vedľa Vettela. Webber a Barrichello stáli hneď za nimi a víťaz dvoch predchádzajúcich pretekov Button spolu s Trullim obsadili tretí rad. Vo štvrtom stáli Rosberg a Räikkönen a desiatku najlepších uzatvárali Hamilton a švajčiarsky nováčik Buemi. Ferrari ani McLaren nemajú rýchlosť ani spoľahlivosť, čo potvrdili aj Massa i Kovalainen umiestnením v druhej desiatke, ale ani BMW Sauber, keď vlani tak úspešný Kubica štartoval iba z boxov.

Keď po dlhých úvodných kolách Safety Car opustil trať, najrýchlejším s výhodou dobrého výhľadu bol vedúci jazdec Vettel, kým ostatní mali viditeľnosť veľmi zlú. Vettel si pred druhým Webberom a tretím Barrichellom vybudoval slušný náskok. Buttom jazdil štvrtý, Trulli piaty, Hamiltom šiesty. V tretine pretekov bolo poradie Button, Barrichello, Vettel, Buemi, Massa, Webber, Hamilton a ôsmy Räikkönen. Prvých dvoch však čakali zastávky v boxoch. Massa sa neskôr prebojoval na tretie miesto, ale o radosť z prvého možného úspechu v sezónu ho pripravila pravdepodobne elektronika jeho monopostu.

VC Číny

Po sérii menších kolízií vyšiel na trať znovu Safety Car. Približne desať kôl pred koncom pretekov viedol Vettel pred Webberom, Buttonom, Buemim, Barrichelom a Hamiltonom. Prví traja si udržali svoje postavenie až do cieľa, Barrichello postúpil na štvrtú priečku, na piatu a šiestu Kovalainen a Hamilton. Dve posledné bodované miesta obsadili Glock a Buemi, ktorý si ako nováčik pripísal vo formule 1 svoj prvý bod.

Poradie v cieli

1. Sebastian VettelRed Bull1:57:43,485 h
2. Mark WebberRed Bull+10,970 s
3. Jenson ButtonBrawn GP+44,975
4. Rubens BarrichelloBrawn GP+1:03,704 min
5. Heikki KovaleinenMcLaren-Mercedes+1:05,102
6. Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes+1:11,866
7. Timo GlockToyota+1:14,476
8. Sebastien BuemiToro Rosso+1:16,439
9. Fernando AlonsoRenault+1:24,309
10. Nick HeidfeldBMW Sauber+1:31,750
11. Sebastien BourdaisToro Rosso+1:34,156
12. Kimi RäikkönenFerrari+1:35,834
13. Robert KubicaBMW Sauber+1:46,853
14. Giancarlo FisichellaForce India-1 kolo
15. Nico RosbergWilliams- 1 kolo
16. Nelson PiquetRenault-2 kolá

Nedokončili:

  • Jarno Trulli - Toyota
  • Felipe Massa - Ferrari
  • Kazuki Nakadžima - Williams
  • Adrian Sutil - Force India

Najrýchlejšie kolo:

  • Barrichello - 1:52,592 min.

Priebežné poradie jazdcov (po 3 zo 17 pretekov)

1. Button21 bodov
2. Barrichello15
3. Vettel10
4. Glock10
5. Webber9,5
6. Trulli8,5
7. Heidfeld4
8. Alonso4
9. Kovalainen4
10. Hamilton4
11. Rosberg3,5
12. Buemi3
13. Bourdais1

Pohár konštruktérov:

1. Brawn GP36
2. Red Bull19,5
3. Toyota18,5
4. McLaren-Mercedes8
5. BMW Sauber4
6. Renault4
7. Toro Rosso4
8. Williams3,5

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.