VC Japonska: Vážna nehoda Bianchiho

Utorok, 07 október 2014

Pätnáste tohtoročné preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 v japonskej Suzuke poznačilo čakanie na tajfún a ukončila vážna nehoda 25ročného francúzskeho pilota Julesa Bianchiho. Havaroval po tom, ako na okruhu začalo znovu silne pršať. Dostal v zákrute Dunlop v 44. kole pretekov aquaplaning, vyletel z trate a narazil do žeriavu, ktorý odpratával z bariér Sutilov havarovaný monopost.

1 Nico Rosberg - Lewis Hamilton
Nico Rosberg (vľavo) a Lewis Hamilton v zamyslení po pretekoch nad tragickou nehodou

Pretekom v japonskej Suzuke hrozil tajfún. To sa vedelo už pár dní dopredu. Aj preto boli úvahy a snaha preložiť preteky na skorší termín, o deň skôr. Ak by sa tak bolo stalo, možno by k tragickej nehode francúzskeho jazdca nebolo došlo, resp. určite nie v tej podobe, ako sa to udialo v nedeľu.

Poďme však pekne po poriadku. Preteky v Suzuke nemohli odštartovať bežným spôsobom, teda tak, ako sa monoposty vydávajú na trať po ostrom štarte. Dôvodom bol vytrvalý a pomerne silný dážď. Tak prišiel rad na bezpečnostné vozidlo, ktoré vodilo pretekárov osem kôl. Na konci deviateho, keď dážď ustupoval, opustilo bezpečnostné vozidlo trať, z ktorej sa voda začal postupne vytrácať.

2 Hamilton - Rosberg
Predbiehací manéver Hamiltona, ktorým sa dostal pred tímového partnera Rosberga

Do boxov na výmenu pneumatík zamieril ako prvý už v desiatom kole Jenson Button a menil z extrémne mokrých na prechodné. Odvážny ťah britského pilota potom postupne nasledovali ďalší jazdci. Button z tohto skvelého taktického ťahu vyťažil skvelú pozíciu a od 14. kola jazdil na treťom mieste.

Vedúci jazdec Nico Rosberg, víťaz kvalifikácie, zašiel do boxov v 13. kole a druhý Hamilton o dve kolá neskôr. Rosberg zvyšoval postupne pred Hamiltonom náskok. Oba mercedesy sa ukazovali ako najrýchlejšie a tak suverénne ovládli preteky. V 17. kole mal Rosberg pred Hamiltonom náskok 1,8 sekundy. Potom sa však Nemcov monopost začal prejavovať v zákrutách ako málo stabilný a Hamilton sa mu nebezpečne približoval, čo bolo dôsledkom menšej stability Rosbergovho monopostu.

3 Safety car
Často sa opakujúci pohľad na safety car počas pretekov VC Japonska v Suzuke

V 29. kole sa rozbehnutý Hamilton dostal pred Rosberga a od toho momentu bolo už takmer isté, že Rosberg vzhľadom na problémy s jazdným vlastnosťami svojho monopostu na Hamiltona nedosiahne. V 33. kole mal britský pilot pred Nemcom náskok 5,7 sekundy a v každom kole ho zvyšoval.

Ak by bolo počasie vydržalo, preteky by sa boli skončili istým víťazstvom Hamiltona a Rosberg by bol druhý. Alonso nejazdil už od tretieho kola po tom, čo mu jeho Ferrari vypovedalo službu, Räikkönen sa držal až na konci prvej desiatky a do boja na čelných priečkach Ferrari vážne neprehovorili. Za vedúcou dvojicou o ďalšie miesta bojovali Vettel (Red Bull), Button (McLaren), Ricciardo (Red Bull), Bottas a Massa (obaja Williams). Už v 37. kole sa na bronzovú pozíciu predral Vettel a na štvrtú Ricciardo. Za nimi potom s väčšou pauzou jazdili Bottas a Massa.

Pokojný priebeh pretekov narušil znovu dážď. Postupne zosilňoval a jazda na prechodných pneumatikách začínala byť nebezpečná. Ukázalo sa to v 44. kole, keď po aquaplaningu vyletel z trate v zákrute Dunlop najprv Nemec Sutil a narazil do bariér. Hneď na to vošiel do tohto priestoru mechanizmus so žeriavom, aby odstránil Sutilov monopost za ochranné bariéry.

4 Jules Bianchi5 Jules Bianchi
Dvadsaťpäťročný Jules Bianchi za kokpitom pretekárskej Marusie a na "civilnej" fotografii

Len čo Sutil vystúpil zo svojho monopostu, v tom momente opustil trať po aquaplaningu aj Jules Bianchi na monoposte Marusia. Z trate vyletel na rovnakom mieste ako Sutil. Aj on by bol narazil do bariér, ale v ceste mu stál žeriav a narazil doň. Ľavá zadná časť jeho formule sa zakliesnila pod žeriav a Bianchi utrpel ťažké poranenie hlavy.

Francúzsky jazdec stratil po nehode vedomie. Do nemocnice ho previezli sanitkou, pretože pre zlé poveternostné podmienky prevoz nebol možný vrtuľníkom. Jeho stav je aj po dvoch dňoch od nehody stále kritický. Posledná diagnóza hovorí, že 25ročný francúzsky jazdec má poškodené nervové vlákna mozgu! Túto diagnózu zverejnilo po súhlase rodičov francúzskeho jazdca vedenie nemocnice v japonskom Jokkaiči.

Do Japonska priletel za zraneným jazdcom aj francúzsky profesor Gerard Saillant, ktorý sa ešte nedávno staral o Michaela Schumachera po úraze na lyžiach. Na prianie stajne Ferrari prišiel v utorok do Japonska aj taliansky neurochirurg Alessandro Frati.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes1:51:43,021 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+9,180 s
3. Sebastian VettelNem./Red Bull+29,122
4. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+38,818
5. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+1:07,550 min
6. Valtteri BottasFín./Williams+1:53,773
7. Felipe MassaBraz./Williams+1:55,1
8. Nico HulkenbergNem./Force India+1:55,9
9. Jean-Eric VergneFranc./Toro Rosso+1:27,6
10. Sergio PerezMex./Force India- 1 kolo
11. Daniil KviatRus./ Toro Rosso- 1 kolo
12. Kimi RäikkönenFín./Ferrari- 1 kolo
13. Esteban GutierrezMex./Sauber- 1 kolo
14. Kevin MagnussenDán./McLaren- 1 kolo
15. Romain GrosjeanFranc./Lotus- 1 kolo
16. Pastor MaldonadoVenez./Lotus- 1 kolo
17. Marcus EricssonŠvéd./Caterham- 1 kolo
18. Max ChiltonV. Brit./Marussia- 1 kolo
19. Kamui KobayashiJap./Caterham- 1 kolo
20. Jules BianchiFranc./Marussiahavária
21. Adrian SutilNem./Sauberhavária

Preteky nedokončil

  • Fernando Alonso - Špan./Ferrari - porucha

Priebežné poradie jazdcov (15 z 19 pretekov)

1. Lewis Hamilton266 bodov
2. Nico Rosberg256
3. Daniel Ricciardo193
4. Sebastian Vettel139
5. Fernando Alonso133
6. Valtteri Bottas130
7. Jenson Button82
8. Nico Hulkenberg76
9. Felipe Massa71
10. Sergio Perez46
11. Kimi Raikkonen45
12. Kevin Magnussen39
13. Jean-Eric Vergne21
14. Daniil Kvyat8
15. Romain Grosjean8
16. Jules Bianchi2
17. Adrian Sutil0
18. Esteban Gutierrez0
19. Max Chilton0
20. Pastor Maldonado0
21. Marcus Ericsson0
22. Kamui Kobayashi0
23. Andre Lotterer0

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes522 bodov
2. Red Bull332
3. Williams201
4. Ferrari178
5. Force India122
6. McLaren121
7. Toro Rosso29
8. Lotus8
9. Marussia2
10. Caterham0
11. Sauber0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.