VC Malajzie: drámu ukončil dážď

Utorok, 07 apríl 2009

Tropický dážď zdramatizoval ako najlepší režisér Veľkú cenu Malajzie, druhé preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1. Druhým veľkým režisérom týchto pretekov bol Ross Brawn. Vďaka nemu, ale najmä skvelej forme sa jazdec Jenson Button už po druhý raz za sebou v tejto sezóne postavil na najvyšší stupienok.

Jenson BUTTON

Začiatok tohtoročného seriálu najrýchlejších automobilov sveta je akoby postavený na ruby. Mnohí z tých čo boli predtým vzadu a na najlepšie monoposty sa nechytali, hrajú teraz prvé husle. Spomeňme z minuloročnej sezóny napríklad monoposty Honda, Torro Rosso (až na neskoršie úspechy Vettela), Red Bull či Williams, ktoré veľmi ťažko zhŕňali body v jednotlivcoch, ale aj do Pohára konštruktérov.

Teraz na začiatku novej sezóny sú v úplne inej pozícii. Honda, vlastne už dnes neexistujúci tím, hoci základ monopostu Brawn GP Mercedes zostal a pridal sa mu motor Mercedes a nové meno, je dnes s rovnakými jazdcami lídrom v jednotlivcoch i v Pohári konštruktérov. Alebo Williams s jazdcom Rosbergom jazdil úvodné kolá v Malajzii neohrozene na čele. Podobne Red Bull a Vettel bojovali v prvých pretekoch o stupne víťazov. A naopak, Ferrari ani McLaren nezačali túto sezónu vôbec dobre – McLaren má jeden bod zásluhou minuloročného majstra sveta Hamiltona a Ferrari žiadny, podobne jeho jazdci Massa a Räikkönen.

Pre Farrari, ale ani pre McLaren nevyznela kvalifikácia v Malajzii vôbec slávne. Len jediný jazdec z týchto dvoch tímov sa dokázal presadiť do prvej desiatky, keď iba Räikkönen si vybojoval siedmu pozíciu. Hamilton, Kovalainen i Massa boli až v druhej desiatke, zatiaľ čo jazdci tímu Brawn GP, Button a Barrichello a tímu Toyoty, Trulli a Glock, boli na tom priam skvele. Button mal pole position, Trulli stál na štarte hneď veľa neho, Barrichella z druhého radu na deviate miesto odsunula výmena prevodovky. Timo Glock mal na štartovom rošte tretiu priečku a Rosberg štvrtú. V treťom rade stáli Webber a Kubica, vo štvrtom Räikkönen s Alonsom a prvú desiatku uzatvárali Heidfeld a Nakajima.

Vettel kvôli penalizácii z Brazílie za kolíziu s Kubicom klesom z tretieho miesta na trináste, Massa bol až na 16.

Veľký boj sa rozpútal hneď po štarte, ktorý najlepšie zvládol Rosberg. Druhý bol Trulli, tretí Alonso, Buttom až štvrtý a na piate miesto sa deviateho prebojoval Barrichello. Preteky sa predčasne skončili pre Kovalainena (skončil mimo trati) a aj pre Kubicu, ktorého zradil motor. Rosberg bol na čele ešte aj v šiestom kole, v čase, keď sa k okruhu v Sepangu blížili nebezpečné mračná tropického dažďa. Ten však prišiel až o niekoľko kôl neskôr a jazdci húfne prezúvali. V tejto fáze pretekov sa do čela dostal Button. Jazdci museli neskôr do boxov znovu, pretože dážď zosilnel a prezúvali z prechodných pneumatík do "monzúnov". Po boxovej rošáde si prvú pozíciu znovu vybojoval Button, za ním zvádzali tvrdé súboje o druhé miesto Heifeld na BMW Sauber s Glockom na Toyote.

Všetko nakoniec vyriešilo bezpečnostné vozidlo Safety Car. Vyšlo na trať, ktorá pre silný dážď sa stávala nebezpečnou a následne preteky predčasne ukončili. V tom čase jazdil na prvom mieste Button, druhý bol Heidfeld a tretí Glock. V takejto "zostave" sa postavili aj na stupne víťazov. Ďalšie miesta obsadili Trulli, Barrichello a Webber. Posledné dve bodované miesta patrili Hamiltonovi a Rosbergovi. Na deviateho Massu tak nezvýšil žiadny. Keďže sa odjazdilo z 56 kôl len 33, čo je menej ako potrebných 75 %, jazdci dostávajú len polovicu bodov.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

1. Jenson BUTTONBrawn1:59,092 hod
2. Nick HEIDFELDBMW Sauber+ 22,7 s
3. Timo GLOCKToyota+ 23,5
4. Jarno TRULLIToyota+ 46,1
5. Rubens BARRICHELLOBrawn GP+ 47,3
6. Mark WEBBERRed Bull-Renault+ 52,3
7. Lewis HAMILTONMcLaren-Mercedes+ 1:00,7 min
8. Nico ROSBERGWilliams-Toyota+ 1:11,5
9. Felipe MASSAFerrari+ 1:16,9
10. Sebastien BOURDAISToro Rosso-Ferrari
11. Fernando ALONSORenault
12. Kazuki NAKAJIMAWilliams-Toyota
13. Nelson PIQUETRenault
14. Kimi RAIKKONENFerrari
15. Sebastian VETTELRed Bull-Renault
16. Sebastien BUEMIToro Rosso-Ferrari
17. Adrian SUTIL ForceIndia-Mercedes
18. Giancarlo FISICHELLAForce India-Mercedes

Priebežné poradie jazdcov

1. J.BUTTON15 bodov
2. R.BARRICHELLO10
3. J.TRULLI8,5
4. T.GLOCK8
5. N.HEIDFELD4
6. F.ALONSO4
7. N.ROSBERG3,5
8. S.BUEMI2
9. M.WEBBER1,5
10. S.BOURDAIS1
11. L.HAMILTON1

Priebežné poradie tímov

1. BRAWN GP25 bodov
2. TOYOTA16,5
3. BMW SAUBER4
4. RENAULT4
5. WILLIAMS3,5
6. TORO ROSSO3
7. RED BULL1,5
8. McLAREN1

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.