VC Malajzie: drámu ukončil dážď

Utorok, 07 apríl 2009

Tropický dážď zdramatizoval ako najlepší režisér Veľkú cenu Malajzie, druhé preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1. Druhým veľkým režisérom týchto pretekov bol Ross Brawn. Vďaka nemu, ale najmä skvelej forme sa jazdec Jenson Button už po druhý raz za sebou v tejto sezóne postavil na najvyšší stupienok.

Jenson BUTTON

Začiatok tohtoročného seriálu najrýchlejších automobilov sveta je akoby postavený na ruby. Mnohí z tých čo boli predtým vzadu a na najlepšie monoposty sa nechytali, hrajú teraz prvé husle. Spomeňme z minuloročnej sezóny napríklad monoposty Honda, Torro Rosso (až na neskoršie úspechy Vettela), Red Bull či Williams, ktoré veľmi ťažko zhŕňali body v jednotlivcoch, ale aj do Pohára konštruktérov.

Teraz na začiatku novej sezóny sú v úplne inej pozícii. Honda, vlastne už dnes neexistujúci tím, hoci základ monopostu Brawn GP Mercedes zostal a pridal sa mu motor Mercedes a nové meno, je dnes s rovnakými jazdcami lídrom v jednotlivcoch i v Pohári konštruktérov. Alebo Williams s jazdcom Rosbergom jazdil úvodné kolá v Malajzii neohrozene na čele. Podobne Red Bull a Vettel bojovali v prvých pretekoch o stupne víťazov. A naopak, Ferrari ani McLaren nezačali túto sezónu vôbec dobre – McLaren má jeden bod zásluhou minuloročného majstra sveta Hamiltona a Ferrari žiadny, podobne jeho jazdci Massa a Räikkönen.

Pre Farrari, ale ani pre McLaren nevyznela kvalifikácia v Malajzii vôbec slávne. Len jediný jazdec z týchto dvoch tímov sa dokázal presadiť do prvej desiatky, keď iba Räikkönen si vybojoval siedmu pozíciu. Hamilton, Kovalainen i Massa boli až v druhej desiatke, zatiaľ čo jazdci tímu Brawn GP, Button a Barrichello a tímu Toyoty, Trulli a Glock, boli na tom priam skvele. Button mal pole position, Trulli stál na štarte hneď veľa neho, Barrichella z druhého radu na deviate miesto odsunula výmena prevodovky. Timo Glock mal na štartovom rošte tretiu priečku a Rosberg štvrtú. V treťom rade stáli Webber a Kubica, vo štvrtom Räikkönen s Alonsom a prvú desiatku uzatvárali Heidfeld a Nakajima.

Vettel kvôli penalizácii z Brazílie za kolíziu s Kubicom klesom z tretieho miesta na trináste, Massa bol až na 16.

Veľký boj sa rozpútal hneď po štarte, ktorý najlepšie zvládol Rosberg. Druhý bol Trulli, tretí Alonso, Buttom až štvrtý a na piate miesto sa deviateho prebojoval Barrichello. Preteky sa predčasne skončili pre Kovalainena (skončil mimo trati) a aj pre Kubicu, ktorého zradil motor. Rosberg bol na čele ešte aj v šiestom kole, v čase, keď sa k okruhu v Sepangu blížili nebezpečné mračná tropického dažďa. Ten však prišiel až o niekoľko kôl neskôr a jazdci húfne prezúvali. V tejto fáze pretekov sa do čela dostal Button. Jazdci museli neskôr do boxov znovu, pretože dážď zosilnel a prezúvali z prechodných pneumatík do "monzúnov". Po boxovej rošáde si prvú pozíciu znovu vybojoval Button, za ním zvádzali tvrdé súboje o druhé miesto Heifeld na BMW Sauber s Glockom na Toyote.

Všetko nakoniec vyriešilo bezpečnostné vozidlo Safety Car. Vyšlo na trať, ktorá pre silný dážď sa stávala nebezpečnou a následne preteky predčasne ukončili. V tom čase jazdil na prvom mieste Button, druhý bol Heidfeld a tretí Glock. V takejto "zostave" sa postavili aj na stupne víťazov. Ďalšie miesta obsadili Trulli, Barrichello a Webber. Posledné dve bodované miesta patrili Hamiltonovi a Rosbergovi. Na deviateho Massu tak nezvýšil žiadny. Keďže sa odjazdilo z 56 kôl len 33, čo je menej ako potrebných 75 %, jazdci dostávajú len polovicu bodov.

Výsledky Veľkej ceny Malajzie

1. Jenson BUTTONBrawn1:59,092 hod
2. Nick HEIDFELDBMW Sauber+ 22,7 s
3. Timo GLOCKToyota+ 23,5
4. Jarno TRULLIToyota+ 46,1
5. Rubens BARRICHELLOBrawn GP+ 47,3
6. Mark WEBBERRed Bull-Renault+ 52,3
7. Lewis HAMILTONMcLaren-Mercedes+ 1:00,7 min
8. Nico ROSBERGWilliams-Toyota+ 1:11,5
9. Felipe MASSAFerrari+ 1:16,9
10. Sebastien BOURDAISToro Rosso-Ferrari
11. Fernando ALONSORenault
12. Kazuki NAKAJIMAWilliams-Toyota
13. Nelson PIQUETRenault
14. Kimi RAIKKONENFerrari
15. Sebastian VETTELRed Bull-Renault
16. Sebastien BUEMIToro Rosso-Ferrari
17. Adrian SUTIL ForceIndia-Mercedes
18. Giancarlo FISICHELLAForce India-Mercedes

Priebežné poradie jazdcov

1. J.BUTTON15 bodov
2. R.BARRICHELLO10
3. J.TRULLI8,5
4. T.GLOCK8
5. N.HEIDFELD4
6. F.ALONSO4
7. N.ROSBERG3,5
8. S.BUEMI2
9. M.WEBBER1,5
10. S.BOURDAIS1
11. L.HAMILTON1

Priebežné poradie tímov

1. BRAWN GP25 bodov
2. TOYOTA16,5
3. BMW SAUBER4
4. RENAULT4
5. WILLIAMS3,5
6. TORO ROSSO3
7. RED BULL1,5
8. McLAREN1

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.
2-Ultragrip-performance
Výrobca pneumatík Goodyear rozšíril rad zimných pneumatík UltraGrip a majitelia menších mestských modelov, úžitkových vozidiel a silných áut si budú môcť na zimu obuť pneumatiky UltraGrip9+, UltraGrip Cargo a UltraGrip Performance+. Model UltraGrip 9+ ponúka dlhší kilometrový výkon a vyššiu priľnavosť na snehovej pokrývke a zľadovatenej ceste, UltraGrip Cargo zlepšujú brzdné vlastnosti úžitkových vozidiel na zľadovatených cestách a Ultra Grip Performance+ ponúkajú lepšie brzdné vlastnosti a vyššiu priľnavosť pre vodičov výkonných áut a mimoriadne jazdné vlastnosti na mokrom aj suchom povrchu v zimných podmienkach. Základom technológie WinterGrip je nová zmes, ktorá zlepšuje pružnosť gumy za nízkych teplôt a zvyšuje tak priľnavosť na zasneženej a zľadovatenej vozovke.