VC Monaka F1: Šťastie Rosberga, smola Hamiltona

Pondelok, 25 máj 2015

Britský jazdec Levis Hamilton prišiel o isté víťazstvo na šiestom tohtoročnom podujatí seriálu majstrovstiev sveta formule 1 po hrubom taktickom zlyhaní jeho tímu. Nečakané a náhle odvolanie Hamiltona z prvého miesta do boxov na výmenu pneumatík trinásť kôl pred koncom pretekov spôsobilo, že na trať sa nevrátil na pozíciu lídra pretekov, ale až na tretiu pozíciu a v úzkych uličkách Monte Carla, kde predbiehanie je takmer nemožné, obsadil až tretiu priečku. Víťazom Veľkej ceny Monaka sa tak stal už po tretí raz za sebou Nemec Nico Rosberg pred krajanom Sebastianom Vettelom.

formula1
Netradičný stupeň víťazov v Monte Carlo s kniežaťom, kňažnou a ďalšími osobnosťami

Celé sa to začalo po tom, ako premotivovaný iba 17ročný holandský mladík Max Verstappen trafil ľavým predným kolesom svojho monopostu pravé zadné koleso Francúza Grosjeana. Pre Holanďana to mala fatálne následky, ibaže so šťastným koncom, keď po priamom náraze do bariér vyšiel z monopostu nezranený. Grosjean vyšiel z trate, potom sa na ňu vrátil, ale klesol z desiateho bodovaného na dvanáste nebodované miesto.

Na konci 64. kola vyšiel potom na trať Safety Car a Hamilton ako líder pretekov zabočil do boxov na výmenu pneumatík (???). Pred haváriou Verstappena mal Hamilton pred druhým Rosbergom náskok vyše 20 sekúnd, ktorý však výjazd bezpečnostného vozidla zmazal, ale i tak sa nemal čo obávať, keďže aj súperi mali pneumatiky približne tak staré a opotrebované, mohol na nich pokojne dojazdiť. Takto sa na trať vrátil až ako tretí za Rosbergom a Vettelom a keďže predbiehanie v uličkách Monte Carla je takmer nemožné (presvedčil sa o tom Verstappen), bolo nad slnko jasné, že prišiel o jasné víťazstvo.

Safety Car opustuil trať v 70 kole, Rosberg jazdil celkom v pokoji na prvom mieste, Vettel ako druhý strácal cenné desatiny sekundy a s ním aj Hamilton, ktorý sa neúspešne tlačil dopredu. Rosbergov náskok vyše 4,5 sekundy pár kôl pred koncom už Vettelovi ani Hamiltonovi nedávalo žiadnu šancu na víťazstvo a Rosberg si bezpečne došiel do cieľa už po tretie víťazstvo v rade. Vettel skončil druhý a Hamilton po obrovskej chybe tímu prepustil jasné prvenstvo a v cieli bol tretí.

Aj keď Mercedesy obsadili v Monte Carlo prvé a tretie miesto, jasne na trati dominovali. Takmer vyrovnaným súperom im bol Ferrari Vettela, kým druhé Ferrari s Räikkönenom uvidelo cieľ ako šieste. Prekvapivé a trošku aj diskutabilné je štvrté miesto Rusa Kvjata, ktorého za dosť nejasných okolností pustil pred seba krátko pred cieľom jeho tímový partner Red Bullu Austrálčan Ricciardo (že by tímová réžia, či obava Ricciarda z kolízie s Raikkönenom?). Práve on dosť nevyberaným spôsobom v závere pretekov "vyfauloval" zo štvrtého miesta Räikkönena, čo športoví komisári nepotrestali.

formula2
Nico Rosberg na Mercedese, šťastný víťaz šiestych pretekov seriálu F1 v Monte Carlo

V Monte Carlo sa nedarilo Williamsom. Už v kvalifikácii sa nedostali ani do jej druhej časti. Nakoniec Bottas skončil až štrnásty a Massa za ním pätnásty. Smolu mal španielsky mladík Sainz, ktorého vylúčili z kvalifikácie za to, že si v jej prvej časti nevšimol výzvu na námatkové váženie. Štartoval potom z boxov, napriek tomu po dobrom výkone skončil na bodovanom desiatom mieste. Alonso opäť odstúpil pre poruchu McLarenu, zatiaľ čo druhý monopost tímu s Jensonom Buttonom získal prvé štyri body sa ôsme miesto. Je to prvý náznak obratu v tíme z Wokingu?

Víťazstvo Rosberga znížilo v priebežnom poradí náskok za Hamiltonom z dvadsať na desať bodov. Tretie miesto si drží Vettel (- 28 bodov), štvrtý je Räikkönen (- 66), piaty Bottas (- 84) a šiesty Massa (- 87). Naďalej dominujú monoposty Mercedes, druhé sú Ferrari, tretie Williamsy a štvrté Red Bully.

Seriál pretekov F1 pokračuje 7. júna Veľkou cenou Kanady. Ich dejiskom bude Montreal.

Výsledky VC Monaka

1. Nico RosbergNem./Mercedes1:49:18,420 hod
2. Sebastian VettelNem./Ferrari+4,486 s
3. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+6,053
4. Daniil KvjatRus./Red Bull+11,695
5. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+13,608
6. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+14,345
7. Sergio PerezMex./Force India+15,013
8. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+16,063
9. Felipe NasrBraz./Sauber+23,626
10. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso+25,056
11. Nico HülkenbergNem./Force India+26,232
12. Romain GrosjeanFranc./Lotus+28,415
13. Marcus EricssonŠvéd./Sauberi+31,159
14. Valtteri BottasFín./Williams+45,789
15. Felipe MassaBraz./Williams-1 kolo
16. Roberto MerhiŠpan./Marussia-2 kolá
17. Will StevensV. Brit./Marussia-2 kolá

Preteky nedokončili

  • Max Verstappen - Hol./Toro Rosso
  • Fernando Alonso - Špan./McLaren
  • Pastor Maldonado - Venez./Lotus

Priebežné poradie jazdcov (po 6 z 19 podujatí)

1. Lewis Hamilton126
2. Nico Rosberg116
3. Sebastian Vettel98
4. Kimi Räikkönen60
5. Valtteri Bottas42
6. Felipe Massa39
7. Daniel Ricciardo35
8. Daniil Kvjat17
9. Felipe Nasr16
10. Romain Grosjean16
11. Sergio Perez11
12. Carlos Sainz9
13. Nico Hülkenberg6
14. Max Verstappen6
15. Marcus Ericsson5
16. Jenson Button4

Priebežné poradie tímov (pohár konštruktérov)

1. Mercedes242
2. Ferrari158
3. Williams81
4. Red Bull52
5. Sauber21
6. Force India17
7. Lotus16
8. Toro Rosso15
9. McLaren4

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.