VC Nemecka: taktizovanie Ferrari

Pondelok, 26 júl 2010

Tímová réžia nie je vo formule 1 dovolená. Inak by Brazílčan Massa zvíťazil v Nemecku na okruhu Hockenheim spôsobom štart cieľ. Keď však v 47. kole dostal cez rádio informáciu, že Alonso je rýchlejší a vzápätí otázku, či informácii rozumel, Brazílčan za zákrutou číslo šesť pridal potom len polovičný plyn a Alonso sa hravo dostal na pozíciu vedúceho jazdca. Ferrari získalo dvojité víťazstvo, ale v opačnom garde ako črtalo, čo síce stálo stajňu z Maranella stotisíc eur, ale či prípadný neskorší zisk titulu majstra sveta pre Alonsa za to nestojí?

Massa a Alonso
Massa, za ním Alonso. Po 47 kole bolo poradie na čele po tom, čo Brazílčan "dobrovoľne" pustil Španiela pred seba, opačné. Radosť z toho určite nemal najmä brazílsky jazdec

Alonso vyhral v tomto roku druhé preteky v seriáli majstrovstiev sveta F1. Po desiatich podujatiach mal v priebežnom hodnotení pred Veľkou cenou Nemecka 98 bodov, Massa len 67, teda o 31 bodov menej. Dvadsaťpäť bodov za víťazstvo v Nemecku pre Španiela by znamenalo, že by mal celkom 123 bodov, kým Brazílčan len 92 a k vedúcemu Hamiltonovi by sa viac priblížil Alonso. A tak si vo Ferrari povedali: nech vyhrá Španiel, bude mať menšiu stratu na Hamiltova a väčšiu šancu na titul.

Špekulácie Ferrari síce nezostali nepotrestané (Ferrari zaplatí pokutu 100 tisíc dolárov), ale zámer tímu z Maranella priblížiť sa k Hamiltonovi vyšiel. A peniaze? Tie boli a budú. Lenže takéto taktizovanie Ferrari v ďalších podujatiach už možné určite nebude a tím Ferrari si musí dávať veľký pozor, aby podobnými manévrami nestratil viac než by mohol získať. Nebudeme však predbiehať udalostiam a nechajme sa prekvapiť tým, čo nám prinesie zostávajúcich osem veľkých cien, resp. už najbližšia tento víkend na maďarskom Hungaroringu. A aj keď výsledky zatiaľ zostali v platnosti, prípad Ferrari ešte nie je uzavretý a bude ho riešiť Svetová rada FIA.

Druhý na Hockenheime skončil Felipe Massa. Ten Massa, čo presne pred rokom, 25. júla 2009 utrpel zranenie hlavy, keď oceľová pružinka z Barrichellovho monopostu takmer ukončila jeho život. Teraz po roku sa mohol radovať z víťazstva, ale jeho tím zvolil taktiku zameranú na víťazstvo Alonsa. Takže smútok či sklamanie v cieli na tvári Massu neboli neopodstatnené, podobne nie príliš radostný, či dokonca kyslý úsmev Alonsa na stupňoch pre víťazov.

Z kvalifikácie najrýchlejší Vettel nemal najlepší štart a už po prvej zákrute boli pred ním Massa i Alonso. Na štvrtú priečku sa zaradil Hamilton. Webber sa zo štvrtého miesta prepadol na piate, šiesty bol Button, siedmy Kubica, ôsmy Schumacher (poskočil z 11. miesta) a deviaty Rosberg.

Približne takéto poradie trvalo počas celých nie príliš dramatických pretekov. Dokonca ani zmena na prvom a druhom mieste medzi Massom a Alonsom mala veľmi pokojný priebeh. Malý rozruch prinieslo len 21. kolo, keď sa Alonso pokúsil dostať sa pred Massu, ten si však svoje postavenie udržal. V ďalších kolách však Massa zajazdil rýchle kolá a Alonsovi sa vzdialil.

Po "výmene" pozícií na čele už Alonso jazdil neohrozene a zvíťazil pred Massom, a jazdci na červených monopostoch zaznamenali v sezóne už druhé double. Tretí skončil Vettel, štvrtý Hamilton, za ním Button, Webber, Kubica, Rosberg, Schumacher a desiatku uzatváral Petrov.

Veľká cena Nemecka (67 kôl, 306,458 km)

1. Fernando AlonsoŠpan/Ferrari1:27:38,864 h
2. Felipe MassaBraz./Ferrari+4,196 s
3. Sebastian VettelNem./ Red Bull5,121
4. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren26,896
5. Jenson ButtonV. Brit./McLaren29,842
6. Mark WebberAustr./Red Bull43,606
7. Robert KubicaPoľ./Renault+1 kolo
8. Nico RosbergNem./Mercedes+1 kolo
9. Michael SchumacherNem./Mercedes+1 kolo
10. Vitalij PetrovRus./Renault+1 kolo
11. Kamui KobajašiJap./Sauber+1 kolo
12. Rubens BarrichelloBraz./Williams+1 kolo
13. Nico HülkenbergNem./Williams+1 kolo
14. Pedro de la RosaŠpan/Sauber+1 kolo
15. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso+1 kolo
16. Vitantonio LiuzziTal./Force India+2 kolá
17. Adrian SutilNem./Force India+2 kolá
18. Timo GlockNem./Virgin+3 kolá
19. Bruno SennaBraz./Hispania+4 kolá

Preteky nedokončili

  • Sebastien Buemi - Švajč./Toro Rosso
  • Jarno Trulli - Tal./Lotus
  • Sakono Jamamoto - Jap./Hispania
  • Lucas di Grassi - Braz./Virgin
  • Heikki Kovalainen - Fín./Lotus

Priebežné poradie jazdcov (po 11 z 19 podujatí)

1. Lewis Hamilton157 bodov
2. Jenson Button143
3. Mark Webber136
4. Sebastian Vettel136
5. Fernando Alonso123
6. Nico Rosberg94
7. Robert Kubica89
8. Felipe Massa85
9. Michael Schumacher38
10. Adrian Sutil35
11. Rubens Barrichello29
12. Kamui Kobajaši15
13. Vitantonio Liuzzi12
14. Sebastien Buemi7
15. Vitalij Petrov7
16. Jaime Alguersuari3
17. Nico Hülkenberg2

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. McLaren300 bodov
2. Red Bull Racing272
3. Ferrari208
4. Mercedes132
5. Renault96
6. Force India47
7. Williams31
8. Sauber15
9. Toro Rosso10

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.