VC Španielska F1: Prvé víťazstvo Rosberga

Nedeľa, 10 máj 2015

Nebola to úplná nuda, ale nič dramatické sa na Veľkej cene Španielska v Barcelone formuly 1nedialo. Piate podujatie seriálu prinieslo málo dramatické chvíle a prvý traja v cieli si vlastne len zopakovali svoje umiestnenie z kvalifikácie. Vyhral Nico Rosberg pred Lewisom Hamiltonom a Sebastianom Vettelom. Navyše aj štvrtý v cieli pretekov Valtteri Bottas si obhájil výsledok z kvalifikácie.

Nico Rosberg
Nico Rosberg triumfoval po prvý raz v tejto sezóne, keď zvíťazil na VC Španielska

Aj v Barcelone sa potvrdilo, že Mercedesy sú najrýchlejšie, že len o málo zastáva Ferrari a o ďalší kúsok za nimi je Williams. Prvé dve miesta v cieli brali suverénne monoposty Mercedes a štyri ďalšie si rozdelili Ferrari a Williamsy. Pre zvyšok sveta zostali miesta od siedmeho vyššie. Za očakávaním výrazne zaostávajú Red Bully i McLareny, tiež monoposty Sauber a Force India.

O svoje miesto na formulovom výslní sa usilujú mladíci z tímu Toro Rosso, Španiel Carlos Sainz a len 17ročný Holanďan Max Verstappen. Obaja po prvý raz postúpili do tretej časti kvalifikácie, kde skončili na piatom a šiestom mieste a odsunuli za seba tak Räikkönena ako aj Massu.

Nemcovi Rosbergovi nevyšiel začiatok tejto, podobne ako záver uplynulej sezóny, keď neúspešne bojoval s Hamiltonom o titul. Teraz v Barcelone po prvý raz v tomto roku vyhral kvalifikáciu a aj preteky, čo by mu do ďalších podujatí mohlo vliať väčšie sebavedomie. Bude mať k tomu príležitosť už o dva týždne v Monte Carlo, kde trvalo žije.

Rosberg štartoval z prvého miesta a štart sa mu vydaril, na rozdiel od Hamiltona, ktorý sa prepadol z druhého na tretie miesto za Vettela. Bottas si udržal štvrtú pozíciu, ale dozadu sa prepadli obaja mladíci z Toro Rosso Sainz a Verstappen. Ich pozície zaujali Räikkönen a Massa. Celých 66 kôl sa odjazdilo v celkom pokojnej atmosfére, až na dva momenty. Najprv Alonso v boxoch nedobrzdil údajne kvôli technickej poruche svoj McLaren a nebyť rýchlej reakcie mechanika, mohlo sa to skončiť aj veľmi zle. Alonso potom z pretekov odstúpil. Podobný problém stretol aj Francúza Grosjeana z tímu Force India, ale našťastie sa ani tu nikto nezranil.

Aj keď Rosberg zajazdil v Španielsku najlepšie tohtoročné preteky, nemusel vyhrať, ak by Hamiltonovi vydržali pneumatiky po druhých boxoch a nemusel tretí raz meniť pneumatiky, zatiaľ čo Rosberg bol v boxoch len dva razy. Hamilton potom síce rýchlo sťahoval Rosbergov dvadsať sekundový náskok, keď však zistil, že na výhru to už nebude, zľavil z tempa a Rosberg mohol pokojne dojazdiť ako víťaz.

Víťazstvom v Barcelone znížil Rosberg náskok Hamiltona, ktorý vedie priebežné poradie majstrovstiev sveta, na dvadsať bodov. Tretie miesto si po Barcelone poistil Sebastian Vettel, ktorému sa vo Ferrari darí a na Hamiltona stráca 31 bodov. Štvrtý je Bottas (- 69) a piaty Räikkönen (- 72).

Najbližšie v poradí šieste preteky seriálu, Veľká cena Monaca, sú na programe 24. mája. Jazdiť sa bude v uliciach Monte. Pred rokom tu vyhral Rosberg. Podarí sa mu zopakovať úspech aj teraz?

Výsledky VC Španielska

1. Nico RosbergNem./Mercedes1:41:12,155 hod
2. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+17,5 s
3. Sebastian VettelNem./Ferrari+45,3
4. Valtteri BottasFín./Williams+59,2
5. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+1:00 min
6. Felipe MassaBraz./Williams+1:21,3
7. Daniel RicciardoAustr./Red Bull-1 kolo
8. Romain GrosjeanFranc./Lotus-1 kolo
9. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso-1 kolo
10. Daniil KvjatRus./Red Bull-1 kolo
11. Max VerstappenHol./Toro Rosso-1 kolo
12. Felipe NasrBraz./Sauber-1 kolo
13. Sergio PerezMex./Force India-1 kolo
14. Marcus EricssonŠvéd./Sauber-1 kolo
15. Nico HülkenbergNem./Force India-1 kolo
16. Jenson ButtonV. Brit./McLaren-1 kolo
17. Will StevensV. Brit./Marussia-3 kolá
18. Roberto MerhiŠpan./Marussia-4 kolá

Preteky nedokončili

  • Pastor Maldonado - Venez./Lotus
  • Fenando Alonso - Špan./McLaren

Priebežné poradie jazdcov (po 5 z 19 podujatí)

1. Lewis Hamilton111 bodov
2. Nico Rosberg91
3. Sebastian Vettel80
4. Kimi Räikkönen52
5. Valtteri Bottas42
6. Felipe Massa39
7. Daniel Ricciardo25
8. Romain Grosjean16
9. Felipe Nasr14
10. Carlos Sainz8
11. Max Verstappen6
12. Nico Hülkenberg6

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes202 bodov
2. Ferrari132
3. Williams81
4. Red Bull30
5. Sauber19
6. Lotus16
7. Toro Rosso14
8. Force India11

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.