Veľká cena Európy F1 - Vettel sa vracia

Pondelok, 28 jún 2010

Okruh F1 v prístave vo Valencii bol dejiskom siedmeho podujatia tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta F1. A ako obvykle, nechýbali prekvapenia, radosť a ani sklamanie.

Veľká cena Európy F1
Sebastian Vettel potvrdil, že je jedným z najvážnejších uchádzačov o titul majstra sveta

Počas voľných tréningov i kvalifikácie potvrdili svoju povesť najrýchlejších vozov Red Bull a McLaren, ktorým sekundovali Ferrari a Renault. Totálne sklamal Mercedes, ktorý sa nedostal medzi najrýchlejších desať jazdcov, pričom Schumacher štartoval až z 15. miesta, čo je jeho najhoršie umiestenie na štarte od Veľkej ceny Monaca 2006, kde ho ale na posledné miesto poslali keď "zaparkoval" svoj Ferrari v zákrute Rascasse v poslednom kole kvalifikácie.

Už štart naznačil, že sa diváci nebudú nudiť. Súboj na ostrie noža predviedli Vettel s Hamiltonom, ktorí sa dokonca ťukli kolesami a Hamilton si mierne poškodil predný spojler. Desiate kolo podstatne ovplyvnilo celé preteky. Kovalainen, ktorého sa snažil predbehnúť Webber, bojoval akoby mu išlo o titul, a Webber doplatil na svoju netrpezlivosť a predčasné prudké zabrzdenie Kovalainena. Bola z toho vložka ako vystrihnutá z Red Bull Air Race – po vysokom salte dopadol Red Bull najprv dolu hlavou na zvýšený obrubník, prevrátil sa späť na kolesá a skončil v bariére pneumatík.

Webberovi sa okrem modrín našťastie nič nestalo, ale po návrate z lekárskeho vyšetrenia sa pred novinárov nepostavil. Na trať vyšiel Safety Car a všetci jazdci, okrem Kobayashiho a Schumachera išli prezúvať. Mercedes o niekoľko kôl neskôr zavolal Schumachera do boxov v najnevhodnejšej chvíli, a ten sa prepadol až na poslednú priečku, z ktorej sa mu do konca pretekov podarilo dostať len na slabé konečné 16. miesto.

Na čele jazdil Vettel, sledovaný Hamiltonom a Kobayashim, na ktorého márne útočil Button. Kobayashi si dokázal na tvrdých pneumatikách udržať tretiu pozíciu až do 53 kola, kedy musel ísť prezuť a klesol na desiatu pozíciu, z ktorej sa však vďaka novým pneumatikám a svojej dravosti dokázal prebojovať až na krásne siedme miesto.

Sklamaním bol Alonso, jazdiaci na siedmom mieste, ktorý sa viac venoval komunikácii so svojím boxom o Hamiltonovom spôsobe jazdy a v poslednom kole ho predbehol nielen Kobayashi, ale aj Buemi, čím klesol na deviatu pozíciu. Oba vozy Sauber bodovali a Kobayashi prekvapil čistou, bezchybnou jazdou, keď sa bez problémov dokázal udržať za rýchlym Hamiltonom.

Protest Ferrari u riaditeľa pretekov vyústil do potrestania Hamiltona prejazdom boxov, ten však nestratil ani jedno miesto. Dôvodom protestu bolo Hamiltonovo predbehnutie Safety Caru vychádzajúceho z boxov na trať. Športoví komisári prešetrovali ďalších deväť jazdcov za rýchlu jazdu počas nasadenia Safety Caru, a všetkým udelili päť sekúnd navyše, čím sa Alonso dostal späť pred Buemiho a Rosberg získal desiate miesto na úkor De la Rosu.

V zákulisí sa diskutovalo o zmenách pre rok 2011. Okrem nového dodávateľa pneumatík (firmu Bridgestone nahradí Pirelli) sa tímy dohodli na zákaze spornej F-šachty, zákaze dvojitých difúzorov, návrate systému KERS a na možnosti prestavenia zadného spojleru jazdcom počas pretekov, čo má umožniť ľahšie predbiehanie.

Výsledky Veľkej ceny Európy

1. Sebastian VETTELRed Bull1:40:29,571 hod
2. Lewis HAMILTONMcLaren+ 5,042 s
3. Jenson BUTTONMcLaren7,658
4. Rubens BARRICHELLOWilliams20,627
5. Robert KUBICARenault22,122
6. Adrian SUTILForce India25,168
7. Kamui KOBAYASHISauber30,965
8. Sebastien BUEMIToro Rosso31,299
9. Fernando ALONSOFerrari32,809
10.Pedro de la ROSASauber42,414
11.Vitalij PETROVRenault43,287
12.Nico ROSBERGMercedes44,382
13.Vitantonio LIUZZIForce India45,89
14.Felipe MASSAFerrari46,621
15.Jamie ALGUERSUARIToro Rosso48,239
16.Michael SCHUMACHERMercedes48,826
17.Lucas di GRASSIVirgin- 1 kolo
18.Karun CHANDHOKHRT- 2 kolá
19.Timo GLOCKVirgin- 2 kolá
20.Bruno SENNAHRT- 4 kolá
21. Jarno TRULLILotus- 4 kolá

Priebežné poradie jazdcov (po 7 z 19 podujatí)

1. L. Hamilton127 bodov
2. J. Button121
3. S. Vettel115
4. M. Webber103
5. F. Alonso98
6. R. Kubica83
7. N. Rosberg75
8. F. Massa67
9. M. Schumacher34
10. A. Sutil31
11. R. Barrichello19
12. V. Liuzzi12
13. S. Buemi7
14. K. Kobayashi7
15. V. Petrov6
16. J. Alguersuari3
17. P. Rosa1
18. N. Hulkenberg1

Priebežné poradie tímov - Pohár konštruktérov

1. McLaren248 bodov
2. Red Bull218
3. Ferrari165
4. Mercedes109
5. Renault89
6. Force India43
7. Williams20
8. Toro Rosso10
9. Sauber7

Autor: Andrej Kuru
Foto: formula1.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.