Veľkú cenu Monaka vyhral Rosberg

Pondelok, 26 máj 2014

Po víťazstve v Austrálii si slasť z prvého miesta v Monte Carlo na Veľkej cene Monaka vo formule 1 zopakoval Nemec Nico Rosberg z tímu Mercedes. Zvíťazil pred tímovým partnerom, britským jazdcom Lewisom Hamiltonom a Austrálčanom Danielom Ricciardom. Rosberg sa prebojoval aj do čela priebežného poradia, kde vystriedal práve Hamiltona. Priebežne tretí je Španiel Fernando Alonso z tímu Ferrari.

1 Rosberg - Hamilton
Rosberg pred Hamiltonom – nemenná situácia v uliciach Monte Carla od štartu až po cieľ

Brit Hamilton prehral svoj súboj s Rosbergom už v kvalifikácii, keď bol "až" druhý za svojim partnerom z tímu Mercedes. O tom, či Rosberg vyhral kvalifikáciu férovým spôsobom, alebo šikovným taktickým ťahom, sa v Monte Carlo dlho diskutovalo a ešte aj bude. Či prerušenie druhého rýchleho kvalifikačného kola Rosbergom bolo nezvládnutím monopostu, alebo jazdec to urobil zámerne, zostane možno navždy Rosbergovým tajomstvom. Po ňom totiž začali nad okruhom viať žlté vlajky a prakticky bolo po kvalifikácii, pretože jazdci museli spomaliť.

Najviac to nahnevalo Hamiltona, ktorý mal našliapnuté na pole position, čo v meste kasín znamená takmer isté víťazstvo v pretekoch, keďže v uliciach Monte Carla sa veľmi ťažko predbieha. To, že Hamilton po štyroch predchádzajúcich víťazstvách v rade chcel vyhrať aj po piaty raz, nebolo najmenších pochybností. Viedol v priebežnom poradí pred Rosbergom o tri body, takže víťazstvom by svoj náskok zvýšil minimálne na desať bodov.

Najlepšie postavenie na štarte Rosberg zúročil potom v pretekoch. Ujal sa vedenie pred Hamiltonom a Vettelom. Ich mercedesy boli aj na mestskom okruhu najrýchlejšie, takže bolo jasné, že jeden z nich bude tým, kto po pretekoch preberie najcennejšiu trofej od monackého kniežaťa. Otázkou bolo len to, kto zo zvyšku sveta sa postaví na pomyselný stupne pre víťazov ako tretí. Či to bude Vettel, Räikkönen, Alonso, Ricciardo alebo niekto ďalší. V takomto poradí jazdili až do piateho kola, kedy Vettel po problémoch s motorom po prvý raz zašiel do boxov. V ôsmom kole tam zabočil znovu a preteky v Monte Carlo sa pre Vettela definitívne skončili.

Okruh, ktorý vedie v uliciach Monte Carla, je dlhý 3340 metrov a patrí k najslávnejším pretekom celého seriálu F1. Atraktívny je aj preto, že sa v úzkych mestských uliciach jazdí rýchlosťou až 285 km/h. Rosberg i Hamilton jazdili na okruhu v Monaku v tesnom závese za sebou ako dvojičky. Rosberg je tu doma a chcel zopakovať minuloročné víťazstvo. Navyše chcel by sa stať majstrom sveta. Hamilton má rovnaký cieľ, takže bolo o čo bojovať, aj keď fakty boli viac naklonené na stranu Rosberga, ktorý jazdil na prvej pozícii a sedel v rovnako rýchlom monoposte ako Hamilton.

Hamilton - Rosberg - Ricciardo
Pomyselný stupeň víťazov – zľava Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Daniel Ricciardo

Poradie na prvých dvoch miestach sa nezmenilo ani po tom, čo dvakrát vyšiel na trať safety car po haváriách, ani po výmenách pneumatík. Rosberg jazdil isto, pričom sedem kôl pred koncom pretekov si vytvoril náskok takmer šiestich sekúnd na Hamiltona, na ktorého nebezpečne útočil Austrálčan Ricciardo. Hamilton si nakoniec druhú priečku pred Ricciardom obhájil. Štvrtý skončil Alonso.

Nemec Hülkenberg znovu bojoval o popredné priečky a skončil piaty, v cieli mal však o jeden okruh menej ako prví štyria. Šiesty skončil Brit Jenson Button, čo je jeho najlepšie tohtoročné umiestnenie a jeho monopost McLaren sa predviedol už v lepšej kondícii. Felipe Massa štartoval až zo 16. pozície, ale po veľmi dobrom výkone bol v cieli siedmy.

Kimi Räikkönen mal v Monte Carlo zlý deň. Spočiatku jazdil pred Alonsom, krátko bol aj tretí, ale zle naplánovaná zastávka v boxoch a potom kolízia s jedným z pomalších jazdcov ho pripravili o dobrý výsledok.

Seriál formuly 1 bude pokračovať 8. júna siedmim podujatím - Veľkou cenou Kanady.

Výsledky Veľkej ceny Monaka

1. Nico RosbergMercedes1:49:27,66
2. Lewis HamiltonMercedes+9,2 s
3. Daniel RicciardoRed Bull+9,6
4. Fernando AlonsoFerrari+32,4
5. Nico HülkenbergForce India- 1 kolo
6. Jenson ButtonMcLaren- 1 kolo
7. Felipe MassaWilliams- 1 kolo
8. Romain GrosjeanLotus- 1 kolo
9. Jules BianchiMarussia- 1 kolo
10. Kevin MagnussenMcLaren- 1 kolo
11. Marcus EricssonCaterham- 1 kolo
12. Kimi RäikkönenFerrari- 1 kolo
13. Kamui KobayashiCaterham- 3 kolá
14. Max ChiltonMarussia- 3 kolá

Preteky nedokončili

Esteban GutierrezSauber
Valtteri BottasWilliams
Jean-Eric VergneToro Rosso
Adrian SutilSauber
Daniil KvyatToro Rosso
Sebastian VettelRed Bull
Sergio PerezForce India
Pastor MaldonadoLotus

Priebežné poradie jazdcov

1. Nico Rosberg122 bodov
2. Lewis Hamilton118
3. Fernando Alonso61
4. Daniel Ricciardo54
5. Nico Hulkenberg47
6. Sebastian Vettel45
7. Valtteri Bottas34
8. Jenson Button31
9. Kevin Magnussen21
10. Sergio Perez20
11. Felipe Massa18
12. Kimi Raikkonen17
13. Romain Grosjean8
14. Jean-Eric Vergne4
15. Daniil Kvyat4
16. Jules Bianchi2
17. Pastor Maldonado0
18. Marcus Ericsson0
19. Kamui Kobayashi0
20. Adrian Sutil0
21. Esteban Gutierrez0
22. Max Chilton0

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes240 bodov
2. Red Bull99
3. Ferrari78
4. Force India67
5. McLaren52
6. Williams52
7. Toro Rosso8
8. Lotus8
9. Marussia2
10. Sauber0
11. Caterham0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.