Vettel to dokázal: je majstrom sveta

Pondelok, 15 november 2010

Sebastian Vettel, 23ročný nemecký pilot formule 1 dokázal takmer nemožné, keď z tretej pozície a s mankom 15 bodov na lídra Fernanda Alonsa získal na monoposte Red Bull titul majstra sveta. Porazil tak Alonsa na Ferrari, ktorému aj pri Vettelovom víťazstve na Veľkej cene Abú Zabí stačilo na titul aj štvrté miesto v cieli. V ceste mu však stál zdatný Vitalij Petrov na Renaulte. Ruský pilot tentoraz neurobil ani najmenšiu chybičku a dôsledne držal na uzde španielskeho dvojnásobného majstra sveta od výjazdu z boxov až po cieľ.

Sebastian Vettel
Najväčšiu radosť na stupni víťazov mal Sebastian Vettel (uprostred). Víťazstvo na Veľkej cene Abú Zabí mu zároveň prinieslo aj titul majstra sveta vo formule 1 pre rok 2010.

Vettel sa na posledné preteky seriáli majstrovstiev sveta formuly 1, Veľkú cenu Abú Zabí, veľmi zdatne pripravil. Vyhral kvalifikáciu, najlepšie odštartoval, v priebehu pretekov neurobil väčšiu chybu a vyhral. Aby sa však stal majstrom sveta on a nie Alonso, musel byť Španiel v cieli horší ako štvrtý. Keďže sa tak stalo a Alonso bol v cieli až siedmy, desiate jubilejné víťazstvo Vettela v kolotoči F1 mu prinieslo zároveň najväčší úspech v kariére.

Vettel sa ako 23ročný stal najmladším majstrom sveta. Od štartu až po cieľ jazdil neohrozene na čele, kým jeho najväčší súperi Alonso, Webber a Hamilton, z ktorých každý mal ešte šancu na záverečných pretekoch seriálu v Abú Dabí získať titul pre seba, neboli schopní ohroziť mladého Nemca.

Alonso doplatil v rozhodujúcich pretekoch sezóny na skorý odchod do boxov, čo možno hodnotiť ako krutý omyl taktiky Ferrari. Tím z Maranella akoby kopíroval to, čo urobil Red Bull s druhým najväčším kandidátom na titul Markom Webberom. Keď sa potom Alonso vrátil späť na trať, ocitol sa za Rusom Petrovom, ktorého Renault bol tak rýchly, že Ferrari nemal šancu ho ani na najdlhšej rovinke predbehnúť, pričom na ostatnej trati bolo predbiehanie takmer nemožné. Podobne vo "vláčiku" za pomalšími jazdcami jazdil aj Mark Webber a aj jeho šance na titul sa tým začali rozplývať. Alonso bol napokon v cieli až siedmy a Webber ôsmy.

Druhý v cieli za Vettelom bol Hamilton. Aby Hamiltonov útok na titul bol úspešný, musel by v Abú Zabí vyhrať a ostatní kandidáti vyjsť bodovo takmer naprázdno. A keďže sa to nestalo, zostala mu v konečnom poradí seriálu až štvrtá priečka. Button bol v cieli tretí, šance na titul stratil však už v predchádzajúcich pretekoch. Rosberg zajazdil skvelé preteky a v cieli bol štvrtý. Kubica jazdil v Abú Zabí famózne a z jedenásteho miesta v kvalifikácii bol v cieli piaty. Šiesty skončil Petrov a vykopal "hrob" pre Alonsa, keď počas veľkej časti pretekov dokázal udržať Španiela za svojim monopostom.

Veľmi zle sa posledné tohtoročné preteky skončili pre sedemnásobného majstra sveta Michaela Schumachera z tímu Mercedes. Krátko po štarte mu zadná časť monopostu predbehla predok. Väčšina jazdcov sa mu stihla vyhnúť, ale Liuzzi ho trafil naplno a pre oboch sa preteky predčasne skončili.

Cenným poznatkom tohtoročného seriálu je, že bol vyrovnaný a do posledných pretekov dramatický. Boj o majstra sa rozhodoval do poslednej zákruty záverečných pretekov, takže aj pre divákov, najmä tých televíznych na celom svete, bol veľmi dramatický. Kráľ je známy, je nový a sedel v rakúskom monoposte v tíme Red Bull – Sebastian Vettel.

Výsledky Veľkej ceny Abú Zabí

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:39:36,837 hod
2. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+10,1 s
3. Jenson ButtonV. Brit./McLaren11
4. Nico RosbergNem./Mercedes30,7
5. Robert KubicaPoľ./Renault39
6. Vitalij PetrovRus./Renault43,5
7. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari43,7
8. Mark WebberAustr./Red Bull44,2
9. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso50,2
10. Felipe MassaBraz./Ferrari50,8
11. Nick HeidfeldNem./Sauber51,5
12. Rubens BarrichelloBraz./Williams57,6
13. Adrian SutilNem./Force India58,3
14. Kamui KobayashiJap./Sauber59,6
15. Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso+1:03,1 min
16. Nico HülkenbergNem./Williams+1:04,7
17. Heikki KovalainenFín./Lotus-1 kolo
18. Lucas di GrassiBraz./Virgin-2 kolá
19. Bruno Senna ňBraz./Hispania-2 kolá
20. Christian KlienRak./Hispania-2 kolá
21. Jarno TrulliTal./Lotus-4 kolá

Preteky nedokončili

  • Michael Schumacher - Nem./Mercedes
  • Vitantonio Liuzzi - Tal./Force India
  • Timo Glock - Nem./Virgin

Konečné poradie jazdcov (po 19 pretekoch)

1. Sebastian Vettel256 bodov
2. Fernando Alonso252
3. Mark Webber242
4. Lewis Hamilton240
5. Jenson Button214
6. Felipe Massa144
7. Nico Rosberg142
8. Robert Kubica136
9. Michael Schumacher72
10. Rubens Barrichello47
11. Adrian Sutil47
12. Kamui Kobajaši32
13. Vitalij Petrov27
14. Nico Hülkenberg22
15. Vitantonio Liuzzi21
16. Sebastien Buemi8
17. Pedro de la Rosa6
18. Nick Heidfeld6
19. Jaime Alguersuari5

Pohár konštruktérov - konečné poradie

1. Red Bull498 bodov
2. McLaren454
3. Ferrari396
4. Mercedes214
5. Renault163
6. Williams69
7. Force India68
8. Sauber44
9. Toro Rosso13

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.