Vettel to dokázal: je majstrom sveta

Pondelok, 15 november 2010

Sebastian Vettel, 23ročný nemecký pilot formule 1 dokázal takmer nemožné, keď z tretej pozície a s mankom 15 bodov na lídra Fernanda Alonsa získal na monoposte Red Bull titul majstra sveta. Porazil tak Alonsa na Ferrari, ktorému aj pri Vettelovom víťazstve na Veľkej cene Abú Zabí stačilo na titul aj štvrté miesto v cieli. V ceste mu však stál zdatný Vitalij Petrov na Renaulte. Ruský pilot tentoraz neurobil ani najmenšiu chybičku a dôsledne držal na uzde španielskeho dvojnásobného majstra sveta od výjazdu z boxov až po cieľ.

Sebastian Vettel
Najväčšiu radosť na stupni víťazov mal Sebastian Vettel (uprostred). Víťazstvo na Veľkej cene Abú Zabí mu zároveň prinieslo aj titul majstra sveta vo formule 1 pre rok 2010.

Vettel sa na posledné preteky seriáli majstrovstiev sveta formuly 1, Veľkú cenu Abú Zabí, veľmi zdatne pripravil. Vyhral kvalifikáciu, najlepšie odštartoval, v priebehu pretekov neurobil väčšiu chybu a vyhral. Aby sa však stal majstrom sveta on a nie Alonso, musel byť Španiel v cieli horší ako štvrtý. Keďže sa tak stalo a Alonso bol v cieli až siedmy, desiate jubilejné víťazstvo Vettela v kolotoči F1 mu prinieslo zároveň najväčší úspech v kariére.

Vettel sa ako 23ročný stal najmladším majstrom sveta. Od štartu až po cieľ jazdil neohrozene na čele, kým jeho najväčší súperi Alonso, Webber a Hamilton, z ktorých každý mal ešte šancu na záverečných pretekoch seriálu v Abú Dabí získať titul pre seba, neboli schopní ohroziť mladého Nemca.

Alonso doplatil v rozhodujúcich pretekoch sezóny na skorý odchod do boxov, čo možno hodnotiť ako krutý omyl taktiky Ferrari. Tím z Maranella akoby kopíroval to, čo urobil Red Bull s druhým najväčším kandidátom na titul Markom Webberom. Keď sa potom Alonso vrátil späť na trať, ocitol sa za Rusom Petrovom, ktorého Renault bol tak rýchly, že Ferrari nemal šancu ho ani na najdlhšej rovinke predbehnúť, pričom na ostatnej trati bolo predbiehanie takmer nemožné. Podobne vo "vláčiku" za pomalšími jazdcami jazdil aj Mark Webber a aj jeho šance na titul sa tým začali rozplývať. Alonso bol napokon v cieli až siedmy a Webber ôsmy.

Druhý v cieli za Vettelom bol Hamilton. Aby Hamiltonov útok na titul bol úspešný, musel by v Abú Zabí vyhrať a ostatní kandidáti vyjsť bodovo takmer naprázdno. A keďže sa to nestalo, zostala mu v konečnom poradí seriálu až štvrtá priečka. Button bol v cieli tretí, šance na titul stratil však už v predchádzajúcich pretekoch. Rosberg zajazdil skvelé preteky a v cieli bol štvrtý. Kubica jazdil v Abú Zabí famózne a z jedenásteho miesta v kvalifikácii bol v cieli piaty. Šiesty skončil Petrov a vykopal "hrob" pre Alonsa, keď počas veľkej časti pretekov dokázal udržať Španiela za svojim monopostom.

Veľmi zle sa posledné tohtoročné preteky skončili pre sedemnásobného majstra sveta Michaela Schumachera z tímu Mercedes. Krátko po štarte mu zadná časť monopostu predbehla predok. Väčšina jazdcov sa mu stihla vyhnúť, ale Liuzzi ho trafil naplno a pre oboch sa preteky predčasne skončili.

Cenným poznatkom tohtoročného seriálu je, že bol vyrovnaný a do posledných pretekov dramatický. Boj o majstra sa rozhodoval do poslednej zákruty záverečných pretekov, takže aj pre divákov, najmä tých televíznych na celom svete, bol veľmi dramatický. Kráľ je známy, je nový a sedel v rakúskom monoposte v tíme Red Bull – Sebastian Vettel.

Výsledky Veľkej ceny Abú Zabí

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:39:36,837 hod
2. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+10,1 s
3. Jenson ButtonV. Brit./McLaren11
4. Nico RosbergNem./Mercedes30,7
5. Robert KubicaPoľ./Renault39
6. Vitalij PetrovRus./Renault43,5
7. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari43,7
8. Mark WebberAustr./Red Bull44,2
9. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso50,2
10. Felipe MassaBraz./Ferrari50,8
11. Nick HeidfeldNem./Sauber51,5
12. Rubens BarrichelloBraz./Williams57,6
13. Adrian SutilNem./Force India58,3
14. Kamui KobayashiJap./Sauber59,6
15. Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso+1:03,1 min
16. Nico HülkenbergNem./Williams+1:04,7
17. Heikki KovalainenFín./Lotus-1 kolo
18. Lucas di GrassiBraz./Virgin-2 kolá
19. Bruno Senna ňBraz./Hispania-2 kolá
20. Christian KlienRak./Hispania-2 kolá
21. Jarno TrulliTal./Lotus-4 kolá

Preteky nedokončili

  • Michael Schumacher - Nem./Mercedes
  • Vitantonio Liuzzi - Tal./Force India
  • Timo Glock - Nem./Virgin

Konečné poradie jazdcov (po 19 pretekoch)

1. Sebastian Vettel256 bodov
2. Fernando Alonso252
3. Mark Webber242
4. Lewis Hamilton240
5. Jenson Button214
6. Felipe Massa144
7. Nico Rosberg142
8. Robert Kubica136
9. Michael Schumacher72
10. Rubens Barrichello47
11. Adrian Sutil47
12. Kamui Kobajaši32
13. Vitalij Petrov27
14. Nico Hülkenberg22
15. Vitantonio Liuzzi21
16. Sebastien Buemi8
17. Pedro de la Rosa6
18. Nick Heidfeld6
19. Jaime Alguersuari5

Pohár konštruktérov - konečné poradie

1. Red Bull498 bodov
2. McLaren454
3. Ferrari396
4. Mercedes214
5. Renault163
6. Williams69
7. Force India68
8. Sauber44
9. Toro Rosso13

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.