Vettel to dokázal: je majstrom sveta

Pondelok, 15 november 2010

Sebastian Vettel, 23ročný nemecký pilot formule 1 dokázal takmer nemožné, keď z tretej pozície a s mankom 15 bodov na lídra Fernanda Alonsa získal na monoposte Red Bull titul majstra sveta. Porazil tak Alonsa na Ferrari, ktorému aj pri Vettelovom víťazstve na Veľkej cene Abú Zabí stačilo na titul aj štvrté miesto v cieli. V ceste mu však stál zdatný Vitalij Petrov na Renaulte. Ruský pilot tentoraz neurobil ani najmenšiu chybičku a dôsledne držal na uzde španielskeho dvojnásobného majstra sveta od výjazdu z boxov až po cieľ.

Sebastian Vettel
Najväčšiu radosť na stupni víťazov mal Sebastian Vettel (uprostred). Víťazstvo na Veľkej cene Abú Zabí mu zároveň prinieslo aj titul majstra sveta vo formule 1 pre rok 2010.

Vettel sa na posledné preteky seriáli majstrovstiev sveta formuly 1, Veľkú cenu Abú Zabí, veľmi zdatne pripravil. Vyhral kvalifikáciu, najlepšie odštartoval, v priebehu pretekov neurobil väčšiu chybu a vyhral. Aby sa však stal majstrom sveta on a nie Alonso, musel byť Španiel v cieli horší ako štvrtý. Keďže sa tak stalo a Alonso bol v cieli až siedmy, desiate jubilejné víťazstvo Vettela v kolotoči F1 mu prinieslo zároveň najväčší úspech v kariére.

Vettel sa ako 23ročný stal najmladším majstrom sveta. Od štartu až po cieľ jazdil neohrozene na čele, kým jeho najväčší súperi Alonso, Webber a Hamilton, z ktorých každý mal ešte šancu na záverečných pretekoch seriálu v Abú Dabí získať titul pre seba, neboli schopní ohroziť mladého Nemca.

Alonso doplatil v rozhodujúcich pretekoch sezóny na skorý odchod do boxov, čo možno hodnotiť ako krutý omyl taktiky Ferrari. Tím z Maranella akoby kopíroval to, čo urobil Red Bull s druhým najväčším kandidátom na titul Markom Webberom. Keď sa potom Alonso vrátil späť na trať, ocitol sa za Rusom Petrovom, ktorého Renault bol tak rýchly, že Ferrari nemal šancu ho ani na najdlhšej rovinke predbehnúť, pričom na ostatnej trati bolo predbiehanie takmer nemožné. Podobne vo "vláčiku" za pomalšími jazdcami jazdil aj Mark Webber a aj jeho šance na titul sa tým začali rozplývať. Alonso bol napokon v cieli až siedmy a Webber ôsmy.

Druhý v cieli za Vettelom bol Hamilton. Aby Hamiltonov útok na titul bol úspešný, musel by v Abú Zabí vyhrať a ostatní kandidáti vyjsť bodovo takmer naprázdno. A keďže sa to nestalo, zostala mu v konečnom poradí seriálu až štvrtá priečka. Button bol v cieli tretí, šance na titul stratil však už v predchádzajúcich pretekoch. Rosberg zajazdil skvelé preteky a v cieli bol štvrtý. Kubica jazdil v Abú Zabí famózne a z jedenásteho miesta v kvalifikácii bol v cieli piaty. Šiesty skončil Petrov a vykopal "hrob" pre Alonsa, keď počas veľkej časti pretekov dokázal udržať Španiela za svojim monopostom.

Veľmi zle sa posledné tohtoročné preteky skončili pre sedemnásobného majstra sveta Michaela Schumachera z tímu Mercedes. Krátko po štarte mu zadná časť monopostu predbehla predok. Väčšina jazdcov sa mu stihla vyhnúť, ale Liuzzi ho trafil naplno a pre oboch sa preteky predčasne skončili.

Cenným poznatkom tohtoročného seriálu je, že bol vyrovnaný a do posledných pretekov dramatický. Boj o majstra sa rozhodoval do poslednej zákruty záverečných pretekov, takže aj pre divákov, najmä tých televíznych na celom svete, bol veľmi dramatický. Kráľ je známy, je nový a sedel v rakúskom monoposte v tíme Red Bull – Sebastian Vettel.

Výsledky Veľkej ceny Abú Zabí

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:39:36,837 hod
2. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+10,1 s
3. Jenson ButtonV. Brit./McLaren11
4. Nico RosbergNem./Mercedes30,7
5. Robert KubicaPoľ./Renault39
6. Vitalij PetrovRus./Renault43,5
7. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari43,7
8. Mark WebberAustr./Red Bull44,2
9. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso50,2
10. Felipe MassaBraz./Ferrari50,8
11. Nick HeidfeldNem./Sauber51,5
12. Rubens BarrichelloBraz./Williams57,6
13. Adrian SutilNem./Force India58,3
14. Kamui KobayashiJap./Sauber59,6
15. Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso+1:03,1 min
16. Nico HülkenbergNem./Williams+1:04,7
17. Heikki KovalainenFín./Lotus-1 kolo
18. Lucas di GrassiBraz./Virgin-2 kolá
19. Bruno Senna ňBraz./Hispania-2 kolá
20. Christian KlienRak./Hispania-2 kolá
21. Jarno TrulliTal./Lotus-4 kolá

Preteky nedokončili

  • Michael Schumacher - Nem./Mercedes
  • Vitantonio Liuzzi - Tal./Force India
  • Timo Glock - Nem./Virgin

Konečné poradie jazdcov (po 19 pretekoch)

1. Sebastian Vettel256 bodov
2. Fernando Alonso252
3. Mark Webber242
4. Lewis Hamilton240
5. Jenson Button214
6. Felipe Massa144
7. Nico Rosberg142
8. Robert Kubica136
9. Michael Schumacher72
10. Rubens Barrichello47
11. Adrian Sutil47
12. Kamui Kobajaši32
13. Vitalij Petrov27
14. Nico Hülkenberg22
15. Vitantonio Liuzzi21
16. Sebastien Buemi8
17. Pedro de la Rosa6
18. Nick Heidfeld6
19. Jaime Alguersuari5

Pohár konštruktérov - konečné poradie

1. Red Bull498 bodov
2. McLaren454
3. Ferrari396
4. Mercedes214
5. Renault163
6. Williams69
7. Force India68
8. Sauber44
9. Toro Rosso13

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.