Vettel víťazom Veľkej ceny Japonska

Pondelok, 11 október 2010

Sebastian Vettel sa na Veľkej cene Japonska formuly 1 tešil počas necelých siedmich hodím dvakrát. Najprv si v kvalifikácii vybojoval pole position, aby päť hodín nato zvíťazil v šestnástych pretekoch tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta. Vettel tak na okruhu v Suzuke obhájil minuloročný triumf pred Markom Webberom a Fernandom Alonsom a vďaka nemu sa prebojoval na tretie miesto priebežného poradia.

Sebastian Vettel
Dobrú náladu v tíme Red Bullu spôsobilo dvojité víťazstvo jazdcov Vettela a Webbera

Sobotňajší lejak a množstvo vody na trati znemožnili kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, ktorá sa potom konala za krásneho slnečného dňa v nedeľu, len päť hodín pred samotnými pretekmi. Dominovali v nej, rovnako ako v predchádzajúcich tréningoch, jazdci Red Bullu Vettel a Webber a zaistili si prvé a druhé miesto na štartovom rošte. V druhom rade stáli Kubica a Alonso, v treťom Button a Rosberg. Ďalšie priečky patrili Barrichellovi s Hamiltonom (po výmene prevodovky klesol z tretieho miesta na ôsme) a Hülkenbergovi so Schumacherom. Nevydarenú kvalifikáciu mal Brazílčan Massa, keď skončil až dvanásty.

Vettel dosiahol v Japonsku ôsme víťazstvo v kariére a tretie v tejto sezóne. Po tom, čo dominoval v tréningoch i kvalifikácii, najlepšie odštartoval aj v pretekoch a s prehľadom doviedol monopost Red Bullu do cieľa. Súčasné dominantné postavenie tímu "býkov" zvýraznil druhým miestom Webber a zvýšil svoje vedenie na čele priebežnej klasifikácie šampionátu na 14 bodov na druhého Alonsa z tímu Ferrari. Rovnako 14 bodov na Webbera stráca aj tretí Vettel, ktorý má oproti Alonsovi menej víťazstiev.

O malú drámu sa už v zahrievacom kole postaral Brazílčan di Grassi, keď v najrýchlejšej zákrute vyletel z trate, tvrdo narazil do bariéry a na štart pretekov už nenastúpil. Dramatický štart najlepšie zvládol Vettel, za ktorého sa zavesil Kubica. Zle obišiel Kubicov tímový spolujazdec Petrov, ktorý prišiel do kontaktu s Hülkenbergom a vypadol. Podobný osud stihol aj Massu, ktorého v prvej zákrute po štarte vytlačil Rosberg na trávu, kde stratil priľnavosť, preletel krížom cez trať a trafil Liuzziho. Po di Grassim skončili tak hneď v úvode pretekov ďalší štyria jazdci. A aby toho nebolo málo, Kubicovi, ktorý jazdil na treťom mieste, odpadlo v treťom kole pravé zadné koleso a z pretekov odstúpil.

Na čele sa vytvorilo poradie Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton – piati najvážnejší kandidáti na titul majstra sveta. Na ďalších priečkach jazdili Barrichello, Schumacher, Heidfeld, Sutil a desiatku uzatváral Španiel Alguersuari. Prví piati sa aj po výmenách pneumatík v boxoch s formovali do rovnakého poradia, až na malú výnimku, keď sa Hamilton dostal pred Buttona. Keď však potom Hamilton signalizoval tímu, že mu "vypadla" trojka, Button zaujal jeho pozíciu a prvá päťka v takomto poradí prešla aj cieľom.

Veľká cena Japonska nebolo rozhodne nudná. Klasický okruh v Suzuke poskytol divákom dostatok dramatických okamihov. Jedným z aktérov bol aj skvele technicky vybavený domáci jazdec Kobayashi, ktorý predvádzal krásne predbiehacie manévre a v cieli bol siedmy. Schumacher po dlhšom čase "zabral", skončil šiesty a na trati zvádzal pekné súboje s tímovým kolegom Rosbergom v boji o šieste miesto, kde Schumacher vyzeral byť rýchlejší ako jeho mladší kolega. Ich vzájomný súboj vyriešilo odpadnuté koleso Rosbergovho monopostu. Presadil sa aj Heidfeld, ktorý bodoval na ôsmom mieste. Deviatu a desiatu priečku obsadili Barrichelo a Buemi. Preteky nedokončilo až sedem jazdcov.

V hre o titul majstra sveta zostáva naďalej päť jazdcov. Z nich Webber, Alonso a Vettel majú najväčšie šance, teoretické si však zachovávajú aj Hamilton a Button. O všetkom sa rozhodne 24. októbra, 7. a 14 novembra na pretekoch v Kórei, Brazílii a Abu Dabí.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

1. Sebastian VettelRed Bull1:30:27,323 hod
2. Mark WebberRed Bull+ 0.9 s
3. Fernando AlonsoFerrari2,7
4. Jenson ButtonMcLaren13,5
5. Lewis HamiltonMcLaren39,5
6. Michael SchumacherMercedes59,9
7. Kamui KobayashiSauber+ 1:04,0 min
8. Nick HeidfeldSauber+ 1:09,6
9. Rubens BarrichelloWilliams+ 1:10,8
10. Sebastien BuemiToro Rosso+ 1:12,8
11. Jaime AlguersuariToro Rosso- 1 kolo
12. Heikki KovalainenLotus- 1 kolo
13. Jarno TrulliLotus- 2 kolá
14. Timo GlockVirgin- 2 kolá
15. Bruno SennaHRT- 2 kolá
16. Sakon YamamotoHRT- 3 kolá
17. Nico RosbergMercedes- 6 kô

Preteky nedokončili

  • Adrian Sutil - Force India
  • Robert Kubica - Renault
  • Nico Hulkenberg - Williams
  • Felipe Massa - Ferrari
  • Vitaly Petrov - Renault
  • Vitantonio Liuzzi - Force India
  • Lucas di Grassi - Virgin

Priebežné poradie jazdcov

1. M. Webber220bodov
2. F. Alonso206
3. S. Vettel206
4. L. Hamilton192
5. J. Button189
6. F. Massa128
7. N. Rosberg122
8. R. Kubica114
9. M. Schumacher54
10. A. Sutil47
11. R. Barrichello41
12. K. Kobayashi27
13. V. Petrov19
14. N. Hulkenberg17
15. V. Liuzzi13
16. S. Buemi8
17. P. de la Rosa6
18. N. Heidfeld4
19. J. Alguersuari3

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull426 bodov
2. McLaren381
3. Ferrari334
4. Mercedes176
5. Renault133
6. Force India60
7. Williams58
8. BMW Sauber37
9. Toro Rosso11

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.