Vettel víťazom Veľkej ceny Japonska

Pondelok, 11 október 2010

Sebastian Vettel sa na Veľkej cene Japonska formuly 1 tešil počas necelých siedmich hodím dvakrát. Najprv si v kvalifikácii vybojoval pole position, aby päť hodín nato zvíťazil v šestnástych pretekoch tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta. Vettel tak na okruhu v Suzuke obhájil minuloročný triumf pred Markom Webberom a Fernandom Alonsom a vďaka nemu sa prebojoval na tretie miesto priebežného poradia.

Sebastian Vettel
Dobrú náladu v tíme Red Bullu spôsobilo dvojité víťazstvo jazdcov Vettela a Webbera

Sobotňajší lejak a množstvo vody na trati znemožnili kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, ktorá sa potom konala za krásneho slnečného dňa v nedeľu, len päť hodín pred samotnými pretekmi. Dominovali v nej, rovnako ako v predchádzajúcich tréningoch, jazdci Red Bullu Vettel a Webber a zaistili si prvé a druhé miesto na štartovom rošte. V druhom rade stáli Kubica a Alonso, v treťom Button a Rosberg. Ďalšie priečky patrili Barrichellovi s Hamiltonom (po výmene prevodovky klesol z tretieho miesta na ôsme) a Hülkenbergovi so Schumacherom. Nevydarenú kvalifikáciu mal Brazílčan Massa, keď skončil až dvanásty.

Vettel dosiahol v Japonsku ôsme víťazstvo v kariére a tretie v tejto sezóne. Po tom, čo dominoval v tréningoch i kvalifikácii, najlepšie odštartoval aj v pretekoch a s prehľadom doviedol monopost Red Bullu do cieľa. Súčasné dominantné postavenie tímu "býkov" zvýraznil druhým miestom Webber a zvýšil svoje vedenie na čele priebežnej klasifikácie šampionátu na 14 bodov na druhého Alonsa z tímu Ferrari. Rovnako 14 bodov na Webbera stráca aj tretí Vettel, ktorý má oproti Alonsovi menej víťazstiev.

O malú drámu sa už v zahrievacom kole postaral Brazílčan di Grassi, keď v najrýchlejšej zákrute vyletel z trate, tvrdo narazil do bariéry a na štart pretekov už nenastúpil. Dramatický štart najlepšie zvládol Vettel, za ktorého sa zavesil Kubica. Zle obišiel Kubicov tímový spolujazdec Petrov, ktorý prišiel do kontaktu s Hülkenbergom a vypadol. Podobný osud stihol aj Massu, ktorého v prvej zákrute po štarte vytlačil Rosberg na trávu, kde stratil priľnavosť, preletel krížom cez trať a trafil Liuzziho. Po di Grassim skončili tak hneď v úvode pretekov ďalší štyria jazdci. A aby toho nebolo málo, Kubicovi, ktorý jazdil na treťom mieste, odpadlo v treťom kole pravé zadné koleso a z pretekov odstúpil.

Na čele sa vytvorilo poradie Vettel, Webber, Alonso, Button, Hamilton – piati najvážnejší kandidáti na titul majstra sveta. Na ďalších priečkach jazdili Barrichello, Schumacher, Heidfeld, Sutil a desiatku uzatváral Španiel Alguersuari. Prví piati sa aj po výmenách pneumatík v boxoch s formovali do rovnakého poradia, až na malú výnimku, keď sa Hamilton dostal pred Buttona. Keď však potom Hamilton signalizoval tímu, že mu "vypadla" trojka, Button zaujal jeho pozíciu a prvá päťka v takomto poradí prešla aj cieľom.

Veľká cena Japonska nebolo rozhodne nudná. Klasický okruh v Suzuke poskytol divákom dostatok dramatických okamihov. Jedným z aktérov bol aj skvele technicky vybavený domáci jazdec Kobayashi, ktorý predvádzal krásne predbiehacie manévre a v cieli bol siedmy. Schumacher po dlhšom čase "zabral", skončil šiesty a na trati zvádzal pekné súboje s tímovým kolegom Rosbergom v boji o šieste miesto, kde Schumacher vyzeral byť rýchlejší ako jeho mladší kolega. Ich vzájomný súboj vyriešilo odpadnuté koleso Rosbergovho monopostu. Presadil sa aj Heidfeld, ktorý bodoval na ôsmom mieste. Deviatu a desiatu priečku obsadili Barrichelo a Buemi. Preteky nedokončilo až sedem jazdcov.

V hre o titul majstra sveta zostáva naďalej päť jazdcov. Z nich Webber, Alonso a Vettel majú najväčšie šance, teoretické si však zachovávajú aj Hamilton a Button. O všetkom sa rozhodne 24. októbra, 7. a 14 novembra na pretekoch v Kórei, Brazílii a Abu Dabí.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

1. Sebastian VettelRed Bull1:30:27,323 hod
2. Mark WebberRed Bull+ 0.9 s
3. Fernando AlonsoFerrari2,7
4. Jenson ButtonMcLaren13,5
5. Lewis HamiltonMcLaren39,5
6. Michael SchumacherMercedes59,9
7. Kamui KobayashiSauber+ 1:04,0 min
8. Nick HeidfeldSauber+ 1:09,6
9. Rubens BarrichelloWilliams+ 1:10,8
10. Sebastien BuemiToro Rosso+ 1:12,8
11. Jaime AlguersuariToro Rosso- 1 kolo
12. Heikki KovalainenLotus- 1 kolo
13. Jarno TrulliLotus- 2 kolá
14. Timo GlockVirgin- 2 kolá
15. Bruno SennaHRT- 2 kolá
16. Sakon YamamotoHRT- 3 kolá
17. Nico RosbergMercedes- 6 kô

Preteky nedokončili

  • Adrian Sutil - Force India
  • Robert Kubica - Renault
  • Nico Hulkenberg - Williams
  • Felipe Massa - Ferrari
  • Vitaly Petrov - Renault
  • Vitantonio Liuzzi - Force India
  • Lucas di Grassi - Virgin

Priebežné poradie jazdcov

1. M. Webber220bodov
2. F. Alonso206
3. S. Vettel206
4. L. Hamilton192
5. J. Button189
6. F. Massa128
7. N. Rosberg122
8. R. Kubica114
9. M. Schumacher54
10. A. Sutil47
11. R. Barrichello41
12. K. Kobayashi27
13. V. Petrov19
14. N. Hulkenberg17
15. V. Liuzzi13
16. S. Buemi8
17. P. de la Rosa6
18. N. Heidfeld4
19. J. Alguersuari3

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull426 bodov
2. McLaren381
3. Ferrari334
4. Mercedes176
5. Renault133
6. Force India60
7. Williams58
8. BMW Sauber37
9. Toro Rosso11

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.