Vettel vyhral ôsmy raz v rade

Nedeľa, 17 november 2013

Ani tentoraz nenašiel nemecký jazdec Sebastian Vettel z tímu Red Bull premožiteľa a s prehľadom sa stal víťazom Veľkej ceny USA v pretekoch formuly 1. Na okruhu v texaskom Austine sa už ôsmy raz za sebou postavil na najvyšší stupienok a zapísal sa do histórie. Po jeho pravom boku stál Francúz Romain Grosjean a zľava Mark Webber, Vettelov tímový partner z Red Bullu.

Grosjean - Vettel - Webber
Stupne víťazov patrili po Veľkej cene USA R. Grosjeanovi, S. Vettelovi a M. Webberovi

Vyhrať z osemnástich pretekov osem hovorí o nadvláde 26ročného Nemca. Nikto nepochybuje o jeho jazdeckých kvalitách, ale aj tak je obdivuhodné, čo v tejto sezóne dokazuje spojenie Vettel a monopost Red Bull. Na druhej strane je až neuveriteľné, že druhý monopost tohto tímu, Austrálčan Mark Webber, má výsledky "pod psa". Mark si zrejme nerozumie tak s rovnakým monopostom na akom jazdí aj Vettel. Aj preto je Austrálčan až piaty v priebežnom hodnotení seriálu majstrovstiev sveta F1 a Vettel získal titul majstra sveta v predstihu.

Svoje kvality Vettel ukázal v poslednom tréningu pred pretekmi a aj v kvalifikácii, ktorú vyhral. Z prvého miesta odštartoval najlepšie a vedenie si udržal až do cieľa. O druhé miesto bojovali Hamilton, Webber a Grosjean. Keď sa Francúz dostal pred Austrálčana i Brita na druhú pozíciu, bránil si ju a Webber napriek mnohým pokusom už Grosjeana nedokázal predbehnúť. V cieli bol Webber tretí za Vettelom a Grosjeanom.

Hamilton na Mercedese, po štarte druhý, sa neskôr prepadol na štvrtú priečku a na tejto pozícii prešiel aj cieľom. Alonso nech sa snažil akokoľvek, viac ako na piate miesto v cieli týchto pretekov so svojim Ferrari nedosiahol. Aj oň musel v celom priebehu pretekov tuho bojovať. Najprv s Mexičanom Perezom a potom ešte s Nemcom Hülkenbergom, ktorý bol v cieli za Alonsom šiesty.

Nedarilo sa druhému pilotovi tímu Mercedes Nico Rosbergovi, ktorý skončil až deviaty za Perezom a Bottasom. Posledným kto bodoval bol Jenson Button, ktorý si bod zaslúžil za veľký boj s Austrálčanom Ricciardom, pred ktorého sa dostal až v poslednom okruhu pretekov.

V USA neštartoval Fín Räikkönen, pred VC USA tretí muž priebežného poradia, ktorý čaká na operáciu chrbta. Zastúpil ho krajan Kovalainen a aj keď v cieli bol až 15., ukázal, že jazdiť nezabudol. Brazílčan Massa, ktorý po sezóne odchádza z Ferrari do Williamsu, akoby stratil motiváciu a skončil v Austine až trinásty.

V priebežnom poradí vedie s náskokom 145 bodov už nový majster sveta pre rok 2013 Vettel pred Alonsom. Tretí je po USA Hamilton ( - 185 bodov), štvrtý Räikkönen (- 189 bodov) a piaty Webber (- 187 bodov).

Posledný devätnásty diel seriálu formuly 1 sa pôjde už o týždeň 24. novembra v Brazílii v Sao Paulo.

Výsledky Veľkej ceny USA

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:39:17,148 hod
2. Romain GrosjeanFranc./Lotus+6,2 s
3. Mark WebberAustr./Red Bull+8,3
4. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+27,3
5. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+29,5
6. Nico HülkenbergNem./Sauber+30,4
7. Sergio PerezMex./McLaren+46,6
8. Valtteri BottasFín./Williams+54,5
9. Nico RosbergNem./Mercedes+59,1
10. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+77,2

Priebežné poradie jazdcov (po 18 z 19 podujatí)

1. Sebastian Vettel372 bodov
2. Fernando Alonso227
3. Lewis Hamilton187
4. Kimi Räikkönen183
5. Mark Webber181
6. Nico Rosberg161
7. Romain Grosjean132
8. Felipe Massa106
9. Jenson Button61
10. Paul di Resta48

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull553 bodov
2. Mercedes348
3. Ferrari333
4. Lotus315
5. McLaren102
6. Force India77
7. Sauber-Ferrari53
8. STR-Ferrari32
9. Williams-Renault5
10. Marussia0
11. Caterham0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.