Vettel zvíťazil aj v Japonsku, ale titul ešte nemá

Nedeľa, 13 október 2013

Nemec Sebastian Vettel po ôsmich tohtoročných víťazstvách v seriáli formuly 1 vyhral aj Veľkú cenu Japonska na okruhu v Suzuke a je opäť bližšie k titulu tohtoročného majstra sveta. Druhý skončil víťaz kvalifikácie Austrálčan Mark Webber a tretí Francúz Romain Grosjean.

Weber - Grosjean - Vettel
Webber, Grosjean a Vettel na stupni víťazov po Veľkej cene Japonska na okruhu v Suzuke

Aby Vettel už v Japonsku mohol osláviť titul, musel vyhrať a Talian Fernando Alonso nesmel skončiť lepšie ako na deviatom mieste, ale keďže jazdec Ferrari bol v cieli v Suzuke štvrtý, Vettel s oslavou musí ešte počkať.

O práve skončených pretekoch v Suzuke sa hovorí, že neboli nudné, vraj dokonca dramatické. Možno je to tak, ale nadvláda monopostov Red Bull je taká, že sa im vlastne nedá konkurovať. V Japonsku ich hegemóniu chcel narušiť Grosjean na Lotuse. Dlho aj viedol, ale asi ani tou najlepšou stratégiou by pravdepodobne neohrozil nadvládu červených býkov.Ukázalo sa to v závere pretekov, keď ešte tri kolá pred koncom jazdil Grosjean na druhej pozícii, nakoniec však aj vďaka systému Kers neodolal rýchlosti Webberovho monopostu.

Vo chvíli, keď sa Webber po viacerých neúspešných pokusoch predral na druhú priečku pred Grosjeana, cieľ bol už natoľko blízko, že Austrálčan na zdolanie Vettelovho sedemsekundového náskoku nemal už čas. Takže Austrálčan bol rád, že skončil druhý pred Francúzom. Štvrtý v cieli bol Alonso, piaty Räikkönnen a šiesty Nemec Hülkenberg na monoposte Sauber.

Webber bol teda druhý, aj keď po kvalifikácii mal zarobené na víťazstvo. Nevyšiel mu už tradične štart, takže musel bojovať v poli iných jazdcov. Takmer navlas podobne bol na tom aj Vettel, nakoniec však lepšou stratégiou vyhral, aj keď jeho tímový partner chcel víťazstvo pre seba. V tomto roku Webber ešte nevyhral a keď sa ho novinári pred štartom pýtali, že či pustil Vettela pred seba, povedal, že nie, ale že tím by ho o to ani nepožiadal.

Podobná slovná prestrelka sa udiala aj vo Ferrari, aj keď o dosť skôr. Brazílčan Massa, ktorý vo Ferrari po tejto sezóne končí, povedal, že nebude pomáhať Alonsovi. Ale – kto Massu roky zamestnával, dával mu šancu v jednom z najrenomovanejších tímov? Nakoniec v prípade úspechu Alonsa, ktorý jediný môže ohroziť Vettela, nie je to, jemne povedané, príliš rozvážne vyhlásenie od Massu. Veď ide skôr o Ferrari, až potom o Alonsa! Nakoniec, Alonso si to s Massom vybavil na trati, keď sa pomerne hravo dostal pred neho.

V kvalifikácii tak Alonso ako aj Räikkönnen neboli príliš úspešný, keď Španiel bol na štarte ôsmy a Fín deviaty. Takže od boja o víťazstvo boli obaja dosť vzdialení. Aj to uľahčuje Vettelovi, aby titul získal práve on, aj keď je pravda, že Red Bully majú na víťazstvá prakticky v každých pretekoch.

Veľkým prekvapením bol aj v Japonsku tím Sauber, keď šieste miesto obsadil v cieli Nemec Hülkenberg a siedme 22-ročný Mexičan Esteban Gutierrez. Naďalej sa nedarí McLarenu, ktorý ani raz v tejto sezóne nedosiahol na stupeň víťazov a v Japonsku, kde síce Jenson Button skončil deviaty a Mexičan Perez až pätnásty, sa ani jeden z týchto jazdcov neprebojovali do tretej časti kvalifikácie.

V Japonsku sa nedarilo tímu Mercedes. Hamilton mal síce dobrú pozíciu na štarte, keď štartoval z tretieho miesta, ale krátko po štarte mal kontakt s iným jazdcom a s prerazenou pneumatikou musel do boxov a neskôr z pretekov odstúpil. Druhý jazdec Mercedesu, Nico Rosberg, dlho jazdil na štvrtej pozícii, ale v cieli bol nakoniec po dvoch zbytočných incidentoch až ôsmy. Massa dostal za trest prejazd boxovou uličkou a aj to ho odsunulo na desiate miesto v cieli.

Vettel má po pätnástich podujatiach, z toho deviatich víťazných (v kariére vyhral 35 krát) 297 bodov, druhý Alonso 207 a tretí Räikkönnen 161 bodov. Iba veľmi teoretickú nádej na prvenstvo v seriálu má iba Alonso. Ostatní z hry už vypadli. Po ďalších pretekoch o dva týždne sa to môže stať aj Alonsovi. Nepredbiehajme však a počkajme.

Seriál formuly 1 bude pokračovať šestnástim podujatím 27. októbra - Veľkou cenou Indie.

Veľká cena Japonska - nedeľa - výsledky:

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:26:49,301 hod
2. Mark WebberAustr./Red Bull+7,129 s
3. Romain GrosjeanFranc./Lotus+9,910
4. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+45,605
5. Kimi RäikkönenFín./Lotus+47,325
6. Nico HülkenbergNem./Sauber+51,615
7. Esteban Gutierrez Mex./Sauber+71,6 s
8. Nico Rosberg Nem./Mercedes+72,0
9. Jenson Button V. Brit./McLaren+80,8
10.Felipe Massa Braz./Ferrari+89,2

Priebežné poradie jazdcov (po 15 z 19 podujatí)

1. Sebastian Vettel297 bodov
2. Fernando Alonso207
3. Kimi Räikkönen177
4. Lewis Hamilton161
5. Mark Webber148
6. Nico Rosberg126
7. Felipe Massa90
8. Romain Grosjean87
9. Jenson Button60
10. Nico Hülkenberg39
11. Paul di Resta36
12. Adrian Sutil26
13. Sergio Perez23
14. Daniel Ricciardo18
15. Jean-Eric Vergne13
16. Esteban Gutierrez6
17. Pastor Maldonado1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull445 bodov
2. Ferrari297
3. Mercedes287
4. Lotus264
5. McLaren83
6. Force India62
7. Sauber45
8. Tori Rosso31
9. Williams1
10. Marussia0
11. Caterham0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
1-EcoTank
Ak ste doteraz napĺňali nádržku ostrekovača svojho auta z plastových fľaší či bandasiek, odteraz sa to môže zmeniť. Zmenu prináša slovenský ekologický vynález EcoTank. Stáva sa v Európe čoraz viac dostupným riešením tankovania kvapaliny do ostrekovačov. Vďaka jeho používaniu na sieťach čerpacích staníc v Európe sa odľahčilo životné prostredie o viac ako 80 ton plastového odpadu. Praktickú a zároveň ekologickú službu môžu využívať vodiči na viac ako 400 inštalovaných stojanoch až v desiatich krajinách Európy a v priebehu najbližších mesiacov pribudnú tri ďalšie trhy. Víziou spoločnosti EcoTank pre tento rok je počet nainštalovaných zariadení viac ako zdvojnásobiť.
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.