Víťazom daždivej Veľkej ceny Brazílie je Hamilton

Pondelok, 14 november 2016

Veľká cena Brazílie formuly 1 na okruhu v Sau Paulo bola v znamení dažďa a kolízií na mokrom asfalte, dvoch prerušeniach pretekov po haváriách a viacerých výjazdov bezpečnostného vozidla. S takto zložitými podmienkami pretekov sa najlepšie vyrovnal britský jazdec tímu Mercedes Lewis Hamilton, ktorý "mokré" preteky vyhral spôsobom štart – cieľ pred lídrom seriálu Nemcom Nicom Rosbergom z rovnakej stajne a Holanďanom Maxom Verstappenom z tímu Red Bull.

1 Lewis Hamilton
Získa už štvrtý titul majstra sveta Brit Lewis Hamilton a potvrdí súčasnú výbornú formu?

Štart pretekov najprv pre vytrvalý dážď a množstvo vody na trati najprv približne o desať minút odložili aj napriek tomu, že výhľad na zlepšenie sa neočakával. Jazdci sa zoradili za bezpečnostné vozidlo a po okruhu krúžili sedem kôl z celkových 71. Najprv havária Švéda Ericssona v 11. kole a potom v 20. kole po aquaplaningu aj Fína Räikkönena boli príčinou dvoch ďalších výjazdov bezpečnostného vozidla na trať a prerušenia pretekov. Safety car potom po reštarte viedol monoposty až do 28. kola, potom však po vyvesení červenej vlajky preteky po druhý raz na dlhší čas prerušili.

Po reštarte jazdilo bezpečnostné vozidlo dve kolá pred jazdcami a pretekať sa znovu začalo 30. kole. Potom sa pretekalo až do 48. kola, do chvíle, keď 13. zákrute okruhu havaroval domáci jazdec Felipe Massa, v podstate na rovnakom mieste ako predtým nezvládli svoj monopost Ericssom i Räikkönen. Massa už v pretekoch nepokračoval, s brazílskou vlajkou na ramenách nostalgicky a potláčaním plaču dokráčal do depa a cieľ pretekov v rodnej Brazílii z monopostu už viac neuvidí.

Na čele s bezpečným náskokom jazdil Hamilton. Na druhého Rosberga nebezpečne už na začiatku pretekov útočil 19ročný Verstappen. Ten však po výmene pneumatík do dažďa za prechodné klesol na piate miesto. Neskôr sa prepadol až na 13. miesto. V 44. kole však Verstappen znovu zamieril do boxov a znovu si obul "mokré". Jeho neuveriteľná stíhacia jazdca však zmazala zlú stratégiu s pneumatikami a Verstappen predbiehal jedného jazdca za druhým. Postupne nechal za sebou Bottasa, Rcciarda, Kvjata, Ocona, Hülkenberga, Nasra, Vettela, Sainza i Pereza a vyhupol sa na pódiové tretie miesto.

2 Nico Rosberg
Nico Rosberg si vehementne bráni pozíciu lídra. Získa svoj prvý titul majstra sveta?

V cieli prvý Hamilton mal pred druhým Rosbergom bezpečný náskok vyše jedenásť sekúnd. Tretí Verstappen, ktorý v poslednom kole vytlačil zo stupňa víťazov Mexičana Pereza, zaostal za víťazom o ďalších desať sekúnd. Mexičan tak skončil štvrtý, piaty bol Vettel a šiesty Sainz junior.

Sklamaný mohol byť Ricciardo, druhý jazdec Red Bullu, ktorý doplatil na zlú stratégiu s pneumatikami, ale nedokázal napodobniť Verstappena. Alonso s monopostom McLaren si 15 kôl pred koncom pretekov nedobrovoľne vyskúšal jazdu po trávniku a spadol z ôsmeho miesta na desiate. Jeho partner z tímu Brit Button po problémoch skončil až na poslednom 16. mieste.

Hamilton získal v Brazílii už tretie víťazstvo v rade a 52. v kariére. Historicky je druhý za Michaelom Schumacherom, ktorý má 91 víťazstiev. V tejto sezóne dominoval po deviaty raz, rovnako ako Rosberg, ktorý priebežne vedie pred Hamiltonom o 12 bodov. O všetkom sa rozhodne v posledných pretekoch sezóny v Abú Dhabí 27. novembra. Ak by aj tu vyhral Hamiltom, Rosbergovi k zisku titulu stačí byť v cieli tretí. Pri horšom umiestnení by sa majstrom sveta pre rok 2016 stal už po štvrtý raz Hamiltom.

Výsledky Veľkej ceny Brazílie

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes3:01:01,335 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+11,455 s
3. Max VerstappenHol./Red Bull+21,481
4. Sergio PerezMex./Force India+25,685
5. Sebastian VettelNem./Ferrari+27,820
6. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso+29,160
7. Nico HülkenbergNem./Force India+29,827
8. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+30,486
9. Felipe NasrBraz./Sauber+42,620
10. Fernando AlonsoŠpan./McLaren+44,432
11. Valtteri BottasWilliams+45,292
12. Esteban OconFranc./Manor+45,809
13. Daniil KvyatRus./Toro Rosso+51,192
14. Kevin MagnussenDán./Renault+51,555
15. Pascal WehrleinNem./Manor+1:00,498 min
16. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+1:21,994

Preteky nedokončili

  • Esteban Gutierrez - Mex./Haas
  • Felipe Massa - Braz./Williams
  • Jolyon Palmer - V. Brit./Renault
  • Kimi Räikkönen - Fín./Ferrari
  • Marcus Ericsson - Švéd./Sauber
  • Romain Grosjean - Franc./Haas

Priebežné poradie jazdcov (po 20 z 21 podujatí)

1. Nico Rosberg367 bodov
2. Lewis Hamilton355
3. Daniel Ricciardo (Austr./Red Bull)246
4. Sebastian Vettel197
5. Max Verstappen192
6. Kimi Räikkönen (Fín./Ferrari)178
7. Sergio Perez97
8. Valtteri Bottas (Fín./Williams)85
9. Nico Hülkenberg66
10. Fernando Alonso53
11. Felipe Massa51
12. Carlos Sainz46
13. Romain Grosjean29
14. Daniil Kvjat25
15. Jenson Button21
16. Kevin Magnussen7
17. Felipe Nasr2
18. Jolyon Palmer1
19. Pascal Wehrlein1
20. Stoffel Vandoorne (Bel./McLaren)1
21. Esteban Gutierrez0
22. Marcus Ericsson0
23. Esteban Ocon0
24. Rio Haryanto (indonez./Manor)0

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes722 bodov
2. Red Bull446
3. Ferrari375
4. Force India163
5. Williams136
6. McLaren75
7. Toro Rosso63
8. Haas29
9. Renault8
10. Sauber2
11. Manor1

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.