Vyhral Vettel, Webber sa v Brazílii rozlúčil

Pondelok, 25 november 2013

Znie to ako refrén z obohranej platne, keď aj Veľkú cenu Brazílie, posledný 19. diel seriálu formuly 1, vyhral nemecký pilot Red Bullu Sebastian Vettel. Druhý v cieli na svojej poslednej veľkej cene v kariére jazdca formuly 1 bol Austrálčan Mark Webber z rovnakého tímu a tretí skončil Španiel Fernando Alonso z Ferrari.

Mark Webber
Rozlúčka s kariérou v F1 pre Marka Webbera sa skončila v Brazílii druhým miestom

V strede záujmu brazílskej Veľkej ceny nebolo to, či po vyhranej kvalifikácii dosiahne nový už štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel svoje deviate tohtoročné víťazstvo v F1, ale to, či sa lúčiacemu sa Austrálčanovi Markovi Webberovi podarí konečne prelomiť prekliatie, ktoré ho v tejto sezóne prenasledovalo a či vyhrá nad tímovým partnerom Vettelom. Už štart pretekov však napovedal, že k tomu s veľkou pravdepodobnosťou ani na posledných pretekoch bohatej Webberovej kariéry nedôjde a k svojim doterajším deviatim víťazstvám v kariére vo formule 1 si ďalšie nepripíše.

Do pretekov najlepšie odštartoval Nico Rosberg, ale už v prvom kole sa nepríjemne dotierajúci Vettel dostal pred neho a už málokto veril, že by si ctižiadostivý nemecký pilot nechal ujsť ďalší triumf. Aj nezasvätenému pozorovateľovi je jasné, že Vettelovi, aj keď o tom sám tak nehovorí, nejde o prepisovanie histórie F1. Aj teraz v Brazílii zmenil ďalší zápis, keď dosiahol deviate víťazstvom po sebe, čo sa v doterajšej histórii F1 nikomu nepodarilo. Vyrovnal aj rekord krajana Michaela Schumachera, keď v Brazílii získal trináste víťazstvo v sezóne a 39. v kariére zo 120 štartov.

Druhý v Brazílii skončil Vettelov tímový partner Mark Webber. Určite by bol rád svoju pretekársku kariéru v F1 zakončil víťazstvom, ale Vettel bol proti. Do akej miery druhé miesto v cieli uspokojilo Austrálčana, to si tridsaťsedemročný Mark necháva pre seba, víťazstvo by však bolo pre neho povestnou čerešničkou na torte. Ale – nestalo sa.

V rodnej Brazílii sa lúčil aj Felipe Massa. Nie s kariérou, ale so stajňou Ferrari. Práve tu sa pred rokmi takmer stal majstrom sveta práve na Ferrari, teraz sa s ním lúčil. V kútiku duše možno dúfal, že by sa mohol vo svojej vlasti postaviť na stupne víťazov. To vo chvíľach, keď jazdil na štvrtej pozícii len pár sekúnd za tretím Alonsom, prišiel však trest v podobe prejazdu boxovou uličkou za prejdenie plnej čiary a bolo po nádejach. V cieli bol potom siedmy. Od novej sezóny bude Massa jazdiť za tím Williams.

Dobre si v Brazílii viedol Španiel Alonso, ktorý sa už vo štvrtom kole pretekov dostal na druhú pozíciu za Vettela, potom si dva razy vymenil túto priečku s Webberom, aby nakoniec skončil v cieli pretekov tretí. Najväčší tohtoročný úspech zaznamenal pre seba i pre McLaren na okruhu Interlagos Jenson Button. Po nie príliš vydarenej kvalifikácii bol v cieli nakoniec štvrtý a jeho partner z tímu Mexičan Perez šiesty. Piaty bol Rosberg na Mercedese. Druhý jazdec Mercedesu Lewis Hamilton bojoval v pretekoch o štvrté miesto, po kolízii s Fínon Bottasom a prerazenej pravej zadnej pneumatike obsadil v cieli deviate miesto.

Pre poruchu motora musel odstúpiť zo siedmeho miesta Francúz Grosjean už vo štvrtom kole. Preteky nedokončil ani Fín Bottas po kolízii s Hamiltonom, ani Francúz Charles Pic pre poruchu zavesenia.

V Pohári konštruktérov mal ešte tím Ferrari nádej poskočiť na druhé miesto konečného poradia, ale nakoniec mu k tomu chýbalo šesť bodov. Pohár vyhral suverénne Red Bull, druhý skončil Mercedes a tretí Ferrari. Zle obstál tím Williams, keď obsadil konečné deviate miesto so ziskom len piatich bodov. Za ním skončili už len tímy Marusia a Caterham, ktoré nebodovali ani raz.

Výsledky Veľkej ceny Brazílie

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:32:36,300 hod
2. Mark WebberAustr./Red Bull+10,452 s
3. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+18,913
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+37,360
5. Nico RosbergNem./Mercedes+39,048
6. Sergio PerezMex./McLaren+44,051
7. Felipe MassaBraz./Ferrari+49,1
8. Nico HulkenbergNem./Sauber+1:04,2 min
9. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+1:12,9
10. Daniel RicciardoAustr./Toro Rosso-1 kolo
11. Paul di RestaV. Brit./Force India-1 kolo
12. Esteban GutierrezMex./Sauber-1 kolo
13. Adrian SutilNem./Force India-1 kolo
14. Heikki KovalainenFín./Lotus-1 kolo
15. Jean-Eric VergneFranc./Toro Rosso-1 kolo
16. Pastor MaldonadoVenez./Williams-1 kolo
17. Jules BianchiFranc./Marussia-2 kolá
18. Giedo van der GardeHol./Caterham-2 kolá
19. Max ChiltonV. Brit./Marussia-2 kolá

Preteky nedokončili

Charles PicFranc./Caterham
Valtteri BottasFín./Williams
Romain GrosjeanFranc./Lotus

Konečné poradie jazdcov (po 19 pretekoch)

1. Sebastian Vettel397 bodov
2. Fernando Alonso242
3. Mark Webber199
4. Lewis Hamilton189
5. Kimi Räikkönen183
6. Nico Rosberg171
7. Romain Grosjean132
8. Felipe Massa112
9. Jenson Button73
10. Nico Hulkenberg51
11. Sergio Perez49
12. Paul di Resta48
13. Adrian Sutil29
14. Daniel Ricciardo20
15. Jean-Eric Vergne13
16. Esteban Gutierrez6
17. Valtteri Bottas4
18. Pastor Maldonado1
19. Jules Bianchi0
20. Charles Pic0
21. Heikki Kovalainen0
22. Giedo van der Garde0
23. Max Chilton0

Konečné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull596 bodov
2. Mercedes360
3. Ferrari354
4. Lotus315
5. McLaren122
6. Force India77
7. Sauberi57
8. Toro Rosso33
9. Williams 5
10. Marussia0
11. Caterham 0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.