BMW 3: je tu šiesta generácia

Štvrtok, 27 október 2011

Pred vyše týždňom predstavila mníchovská automobilka svoj nový model trojkového radu. Ide už o šiestu generáciu automobilu strednej triedy s interným modelovým označením F30. Veľkolepé uvedenie nového modelu prebehlo ako veľká show priamo v objektoch továrne a prostredníctvom televízneho obrazu ho bolo možné sledovať prakticky na celom svete. Aj to vypovedá o tom, aký veľký dôraz kladie automobilka BMW na svoj nosný model.

BMW 3
BMW 3 šiestej generácie je tu. Na cestách Európy i celého sveta začne jazdiť už onedlho.

Nová "trojka" je vzhľadovo dosť podobná predchádzajúcej generácii, aj keď nový model má viac členité plochy rôznymi linkami. Tí čo ju videli hovoria, že naživo odzadu je veľmi podobná novému päťkovému radu. Vpredu sa zasa od päťky odlišuje prepojením nových nízkych svetlometov s ľadvinkami.

Dizajnéri sa pekne pohrali s tvarovaním karosérie, keďže hodnoty koeficienta odporu vzduchu stlačili na úroveň 0,26. Napriek nárastu dĺžky o 93 mm, rázvoru náprav o 50 mm a rozchodu kolies vpredu o 37 mm a vzadu o 47 mm, má nové BMW 3 o 45 kg nižšiu hmotnosť od predchodcu a zachováva si aj istú kompaktnosť.

BMW 3
Značnými zmenami prešiel aj interiér. Je priestrannejší, má nový dizajn a je komfortný.

Nová trojka prichádza s tromi stupňami výbavy: Sport Line, Luxury Line a Modern Line. Odlišujú sa od seba napríklad aj farbou vonkajších spätných zrkadiel, chrómovaním nárazníka, ale najmä obložením interiéru, ktorý je oproti odchádzajúcej generácii väčší už aj preto, že väčšia je aj celková dĺžka vozidla o spomínaných 93 mm i rázvor náprav o 50 mm.

BMW 3 – porovnanie novej a predchádzajúcej generácie

ModelF30E90 (2005-2011)rozdiel
Dĺžka (mm)46244531+93
Šírka (mm)18111817-6
Výška (mm)14161421-5
Rázvor (mm)28102760+50
Objem bat. priestoru (l)480460+20
Objem pal. nádrže (l)5761+4
Súčiniteľ aer. odporu0,26-0,300,27-0,32

Dosť zmien je aj v interiéri, čo vidieť napríklad na vzhľade palubnej dosky. Veď tu nejde o facelift, ale o nový model! Chýbať vo výbave nebude ani M športový balík s aerodynamickými a športovými doplnkami, napríklad aj 18 a 19palcové kolesá v M dizajne.

BMW 3
Predku dominujú nízke svetlá s prepojením na ľadvinky

Nový model vyrukuje k zákazníkovi spočiatku so štyrmi motormi. Dva z nich sú benzínové a dva na naftu. Všetky sú štvorvalcové, iba najsilnejší benzínový 335i je radový šesťvalec. Špecifikácie prinášame v tabuľke.

BMW 3 (F30) - technické údaje

Model335i328i320d320d EDE*
Max. výkon (kW/min-1)225/5800180/5000135/4000120/4000
Krút. moment (Nm/min-1)400/1200350/1250380/1750380/1750
Max. rýchlosť (km/h)250250235230
Zrých. 0–100 km/h (s)5,55,97,58
Komb. spotreba (l/100 km)7,96,44,54,1
Pohot. hmotnosť (kg)1585150514951490

V priebehu budúceho roka počiatočnú motorovú paletu doplnia ďalšie pohonné jednotky. Budú to turbodiesely 316d/115 k, 318d/143 k a benzínový 320i/184 k. Kombinovať sa budú so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami, na prianie aj s osemstupňovým automatom.

BMW 3
Pohľad zozadu pripomína nové BMW príbuznosť k väčšiemu päťkovému modelovému radu

Koncom roka 2012 má prísť ešte hybrid BMW ActiveHybrid 3 s benzínovým šesťvalcom s výkonom 225 kW/306 k a elektromotorom (40 kW/54 k), čo je spolu 250 kW/340 k a 420 Nm. Kombinovanú spotrebu udáva BMW len 6,4 l/100 km.

Začiatok predaja by mal byť február budúceho roka. Prvé prídu štvordverové sedany, v závere roka 2012 verzia kombi a potom aj štvorkolky. Kupé a kabriolet by mali prísť v priebehu roku 2013.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.