BMW 7: Keď tri (turbá) je málo

Streda, 18 máj 2016

Predtým, a často ešte aj dnes, nám vystačí motor s atmosférickým plnením. Potom sa k motoru pridalo na zvýšenie výkonu turbo, neskôr dve a potom aj tri turbodúchadlá. Ak automobilka chce ešte vyšší výkon, konštruktéri pridajú štvrté turbo, ako teraz pre luxusný sedan BMW radu 7, ktoré je najvýkonnejším radovým šesťvalcovým motorom na svete.

1 BMW radu 7
Luxusný sedan BMW radu 7 má nový vznetový šesťvalec so štyrmi turbodúchadlami

BMW 7 dostalo teraz najvýkonnejší radový naftový šesťvalcový motor na svete. Bavori ho montujú do modelov BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive, ktoré využívajú inteligentný pohon všetkých kolies. Najvyšší výkon novej pohonnej jednotky má hodnotu 294 kW/400 k (pri 4400 ot/min) a najvyšší krútiaci moment hodnotu 760 Nm (v rozmedzí od 2000 do 3000 ot/min).

Nový radový šesťvalec s objemom tri litre oproti súčasnému šesťvalcu 50d má vyšší výkon o 15 koní (11 kW) a krútiaci moment o 20 Nm, pričom už od 1000 otáčok je k dispozícii krútiaci moment 450 Nm. Konštruktéri použili technológiu TwinPower Turbo, ktorú obohatili o viacstupňové preplňovanie so štyrmi turbodúchadlami a evolučným stupňom priameho vstrekovania common-rail, ktorého piezoelektrické vstrekovače pracujú s tlakom až 2500 barov. Dôvodom pre zvýšený výkon a použité technológie je okrem zvýšenia výkonu a najvyššieho krútiaceho momentu aj dosiahnutie nižšej spotreby paliva.

Ako konštruktéri BMW riešili nový spôsob preplňovania s pridaním štvrtého turbodúchadla? Vysokotlakovú časť systému tvorí naďalej dvojica turbodúchadiel s premenlivou geometriou lopatiek, v nízkotlakovej časti systému nahradili jedno veľké turbodúchadlo dvojicou menších turbodúchadiel, ktoré sú schopné reagovať rýchlejšie.

2 Motor BMW 7
Motor BMW 7 je najvýkonnejším radovým naftovým šesťvalcovým motorom na svete

Nový motor so štyrmi turbodúchadlami v luxusnom sedane BMW radu 7 má kombinovanú spotrebu v rozmedzí od 5,7 do 5,9 litrov na 100 kilometrov. Pri porovnaní s doterajším "trojturbom" klesla spotreba pri štvorturbovom motore približne o 11 percent. S takouto spotrebou budú jazdiť s novými motormi BMW 750d xDrive i predĺžená verzia BMW 750Ld xDrive.

Štandardom bude kombinácia pohonu všetkých kolies a osemstupňová samočinná prevodovka. Oba modely s novými motormi so štvoricou turbodúchadiel sa do predaja dostanú v priebehu júla tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."