BMW 7: Keď tri (turbá) je málo

Streda, 18 máj 2016

Predtým, a často ešte aj dnes, nám vystačí motor s atmosférickým plnením. Potom sa k motoru pridalo na zvýšenie výkonu turbo, neskôr dve a potom aj tri turbodúchadlá. Ak automobilka chce ešte vyšší výkon, konštruktéri pridajú štvrté turbo, ako teraz pre luxusný sedan BMW radu 7, ktoré je najvýkonnejším radovým šesťvalcovým motorom na svete.

1 BMW radu 7
Luxusný sedan BMW radu 7 má nový vznetový šesťvalec so štyrmi turbodúchadlami

BMW 7 dostalo teraz najvýkonnejší radový naftový šesťvalcový motor na svete. Bavori ho montujú do modelov BMW 750d xDrive a BMW 750Ld xDrive, ktoré využívajú inteligentný pohon všetkých kolies. Najvyšší výkon novej pohonnej jednotky má hodnotu 294 kW/400 k (pri 4400 ot/min) a najvyšší krútiaci moment hodnotu 760 Nm (v rozmedzí od 2000 do 3000 ot/min).

Nový radový šesťvalec s objemom tri litre oproti súčasnému šesťvalcu 50d má vyšší výkon o 15 koní (11 kW) a krútiaci moment o 20 Nm, pričom už od 1000 otáčok je k dispozícii krútiaci moment 450 Nm. Konštruktéri použili technológiu TwinPower Turbo, ktorú obohatili o viacstupňové preplňovanie so štyrmi turbodúchadlami a evolučným stupňom priameho vstrekovania common-rail, ktorého piezoelektrické vstrekovače pracujú s tlakom až 2500 barov. Dôvodom pre zvýšený výkon a použité technológie je okrem zvýšenia výkonu a najvyššieho krútiaceho momentu aj dosiahnutie nižšej spotreby paliva.

Ako konštruktéri BMW riešili nový spôsob preplňovania s pridaním štvrtého turbodúchadla? Vysokotlakovú časť systému tvorí naďalej dvojica turbodúchadiel s premenlivou geometriou lopatiek, v nízkotlakovej časti systému nahradili jedno veľké turbodúchadlo dvojicou menších turbodúchadiel, ktoré sú schopné reagovať rýchlejšie.

2 Motor BMW 7
Motor BMW 7 je najvýkonnejším radovým naftovým šesťvalcovým motorom na svete

Nový motor so štyrmi turbodúchadlami v luxusnom sedane BMW radu 7 má kombinovanú spotrebu v rozmedzí od 5,7 do 5,9 litrov na 100 kilometrov. Pri porovnaní s doterajším "trojturbom" klesla spotreba pri štvorturbovom motore približne o 11 percent. S takouto spotrebou budú jazdiť s novými motormi BMW 750d xDrive i predĺžená verzia BMW 750Ld xDrive.

Štandardom bude kombinácia pohonu všetkých kolies a osemstupňová samočinná prevodovka. Oba modely s novými motormi so štvoricou turbodúchadiel sa do predaja dostanú v priebehu júla tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.