BMW ActiveHybrid X6: najsilnejší hybrid na svete

Piatok, 28 august 2009

Automobilka BMW súčasne s modelom BMW ActiveHybrid 7 predstaví v polovici septembra na autosalóne vo Frankfurte aj svoj druhý hybrid – ActiveHybrid X6. Prvý z nich, ActiveHybrid 7, sme predstavili prednedávnom, teraz to bude Active Hybrid X6 – hybridné kupé s terénnymi ambíciami.

BMW ActiveHybrid
Röntgenový pohľad ukazuje rozmiestnenie hlavných systémov hybridu BMW X6

Oba modely majú pod kapotou benzínové vidlicové osemvalcové motory, avšak zatiaľ čo ActiveHybrid 7 si vystačí s jedným elektromotorom, model ActiveHybrid X6 ich bude mať dva. S nimi dosiahne výkon 485 koní, najvyšší krútiaci moment 780 Nm a bude najsilnejším hybridným automobilom na svete. Tento výkon dosiahne v kombinácii so 4,4litrovým motorom V8 s TwinPower Turbom a dvoma elektromotormi s výkonmi 91 a 86 koní. Stokilometrovú rýchlosť stihne BMW ActiveHybrid X6 za 5,6 sekundy a kombinovaná spotreba by mala byť len 8,2 l/100 km a emisie CO2 231 g/km. Pripomeňme, že ActiveHybrid 7 má výkon 465 koní a 740 Nm, stovku dosiahne za 4,9 sekundy, spotrebu má 8,1 l/100 km a CO2 219 g/km.

Prostredníctvom kombinácie benzínového motora V8 s elektrickým pohonom poskytuje BMW ActiveHybrid X6 výrazne vyššiu dynamiku, zároveň však zníženie spotreby aj emisií až o približne 20 percent. Hybridný X6 umožňuje tri jazdné režimy: na čisto elektrický pohon, pohon s využitím spaľovacieho motora, alebo kombináciu oboch typov pohonu. Prvý režim je jazdou s absolútne nulovými emisiami CO2 – to je možné do rýchlosti 60 km/h. Potom sa pridá spaľovací motor, ktorý sa vypne až keď rýchlosť jazdy so zaradeným prevodom a uvoľneným akcelerátorom poklesne pod 65 km/h.

BMW ActiveHybrid
Benzínový motor 4,4 V8 s dvoma turbami a dvojicou elektromotorov dáva celkový výkon systému 485 koní a 780 Nm, čo je úžasná dynamika pre BMW ActiveHybrid X6

V mestskej doprave dokážete BMW ActiveHybrid X6 jazdiť aj v čisto elektrickom režime, bez použitia spaľovacieho motora. Výhodou je aj nová generácia technológie Auto Start Stop, použitá po prvý raz práve tu.

Športovo zamerané jazdné vlastnosti BMW ActiveHybrid X6 sa dajú pripísať aj technológii pohonu všetkých štyroch kolies xDrive. Tento permanentný pohon všetkých kolies s elektronicky riadenou variabilnou distribúciou medzi prednú a zadnú nápravu, dáva BMW ActiveHybrid X6 nielen vynikajúcu trakciu, ale aj lepšiu jazdnú dynamiku.

Pre bezpečnosť ponúka BMW ActiveHybrid X6 predné a bočné airbagy, hlavové airbagy, aktívne opierky hlavy vpredu, pneumatiky runflat, ako aj indikátor defektu pneumatiky s možnosťou samostatne sledovať tlak vzduchu v každom jednom kolese. Štandardné bi-xenónové predné svetlá s dennými svetlami môžu vylepšiť adaptívne predné svetlá s funkciou odbočovacích svetiel.

BMW ActiveHybrid
Prístroje na palubnej doske, podľa ktorých sa vodič môže riadiť pri jazde

Na ceste sa ActiveHybrid X6 bude dať spoznať podľa modrého metalického laku Bleuwater špeciálne vybraného pre tento model a podľa viac klenutého výstupku zvaného Powerdome na kapote motora, ale aj označením ActivHybrid na veku batožinového priestoru. Výnimočnosť tohto modelu zvýrazňujú tiež 19-palcové zliatinové disky, na prianie aj 20palcové s aerodynamickým dizajnom Streamline. Hybridné zariadenia pridajú hybridu X6 na hmotnosti takmer dvesto kilogramov a celková pohotovostná hmotnosť dosiahne 2450 kg. Svoj podiel na zvýšení hmotnosti majú aj NiMH batérie. Uložené sú pod podlahou, takže nebudú zaberať miesto v batožinovom priestore.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.