BMW Concept 4 Coupé.: prototyp pre Detroit

Nedeľa, 30 december 2012

Mníchovská automobilka odhalila pred januárových autosalónom v Detroite nové kupé strednej triedy, ktoré prezentuje pod označením Concept 4 Coupé. Máme tak prvé oficiálne informácie a pomerne rozsiahlu fotogalériu konceptu štvorkového kupé BMW, ktoré automobilka poskytla médiám.

BMW Concept 4 Series Coupé
Koncept kupé radu 4 dáva novému modelu individuálny charakter a originálny dizajn

Ak sa pozrieme dozadu, tak už posledná generácia BMW radu 3 Coupé a Cabrio sa stala svetovým lídrom na trhu prémiových kupé a kabrioletov strednej triedy. Obe tieto kategórie definovala nemecká automobilka veľmi výrazným spôsobom po stránke dizajnu, dynamiky i efektivity. Odhalením konceptu radu 4 Coupé, ktoré je pre BMW štvrtou generáciou športového kupé strednej triedy, má BMW cieľ a ambíciu upevniť si globálnu vedúcu pozíciu v tomto segmente.

Koncept nového kupé radu 4 nie je podľa BMW iba označením začiatku nového cyklu, ale vraj zenitom vývojovej krivky. BMW dáva svojmu novému modelu individuálny charakter a originálny dizajn a takýmto spôsobom "mení číslo 4 na segmentovú šifru pre estetické a dynamické pôsobenie". Táto novinka v značení BMW sa pripáva k tradícii veľkých kupé BMW radu 6 a BMW radu 8, pričom "4" je synonymom pre viac športovo orientované automobily, vyššiu exkluzivitu a ešte jasnejšie odlíšenie od BMW radu 3.

Rozmery konceptu radu 4 Coupé udeľujú vozidlu dynamický zjav aj vtedy, keď vozidlo len stojí. Rázvor 2810 mm je o 50 m dlhší než pri súčasnom Coupé radu 3, rozchod predných kolies je širší o 45 mm (1545 mm), zadný o 80 mm (1593 mm). So šírkou 1826 mm je Concept radu 4 Coupé o 44 mm širší od predchodcu a jeho strešná línia je o 16 mm nižšia (1362 mm), čo spolu s väčšou dĺžkou 4641 mm vytvára výnimočne dynamické proporcie.

Concept radu 4 Coupé stelesňuje kvality a odbornosť dizajnu BMW a vynikne prostredníctvom svojej športovej siluety. Proporcie zároveň pasujú aj do známej platformy BMW: dlhý rázvor, dlhá kapota, dozadu posunutý priestor pre posádku a krátke previsy vizuálne rozbiehajú BMW Concept radu 4 Coupé skôr, než sa reálne pohne. Z takto natiahnutých proporcií zároveň vyniká atletický vzhľad konceptu. Dodáva mu ho aj predná časť karosérie s LED svetlometmi a vzhľad ozdobia navyše aj 20palcové kolesá, čo autu hodne pridá na dynamike.

Interiér BMW Concept radu 4 Coupé sleduje tradičný recept BMW, ktorý spája športovú orientovanosť a exkluzivitu. Vnútrajšok konceptu obklopuje vodiča v štýle pre BMW typickej orientácie na osobu za volantom. Najdôležitejšie ovládacie prvky vozidla sú ergonomicky zoskupené tak, aby vodič mal v dosahu všetky ovládacie prvky. Sedadlá sú okrem nápisov BMW Individual domovom aj pre špeciálne ručne zapletané kožené ozdobné prvky.

Dizajn farieb a materiálov vyvinula divízia BMW Individual. Dvojtónové obklady sú vo farbách čiernej a hnedej Schiaparelli Brown a zvýrazňujú súhru tvarov prednej časti kabíny. Exkluzívne obklady sú z kože spracovanej ekologickými metódami. Nápisy BMW Individual sa nachádzajú aj na prahových lištách.

BMW Concept 4 Series Coupé  BMW Concept 4 Series Coupé BMW Concept 4 Series Coupé BMW Concept 4 Series Coupé BMW Concept 4 Series Coupé
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.