BMW Concept Active Tourer Outdoor v novom poňatí

Piatok, 12 júl 2013

Na outdoorovom veľtrhu v nemeckom Friedrichshafene prezentuje BMW svoj Concept Active Tourer Outdoor, kompaktné vozidlo, ktoré dokáže kombinovať komfort a využívanie priestoru s pôžitkami športu pri využívaní voľného času. Koncept BMW je odlišný od outdoorových áut iných značiek. Nemá napríklad ochranné plasty okolo karosérie a lemov blatníkov či vyššiu svetlú výšku, zato však poskytuje veľkú využiteľnosť vnútorného priestoru.

BMW Concept Active Tourer Outdoor
Nemá oplastovanie karosérie ani iné znaky outdooru, napriek tomu je to Tourer Outdoor, koncept z dielne BMW

Dizajn konceptu Active Tourer Outdoor vyzerá športovo z každého uhla pohľadu. Auto dlhé 4350 mm, široké 1833 mm a vysoké 1576 mm spája kompaktné rozmery s atraktívnou dynamickou estetikou, typickou pre BMW. Dlhý rázvor náprav 2670 mm, vyššia strecha a vpredu priečne uložený motor, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy, to všetko umožnilo vytvoriť veľký vnútorný priestor. Variabilná zadná časť ponúka mimoriadnu využiteľnosť na každodenné používanie, ale aj dostatok priestoru pre outdoorovú športovú výbavu, keďže batérie hybridného pohonu sú uložené pod plochou batožinovou podlahou.

Concept Active Tourer Outdoor je plug-in hybrid. Predvádza komponenty pohonu, ktoré automobilka použije v budúcnosti na svojich kompaktných autách. Koncepcia pohonu BMW eDrive, známa z BMW i8, umožňuje konceptu Outdoor jazdiť aj na čisto elektrický pohon, teda s nulovými emisiami. Zvláštnosťou Concept Active Tourer Outdoor je, že toto kompaktné MPV používa netradičný pohon predných kolies a spaľovací motor len s tromi valcami. Kombinácia elektromotora a spaľovacieho agregátu dosahuje vynikajúcu spotrebu približne 2,5 l/100 km a emisie CO2 nižšie než 60 g/km.

BMW Concept Active Tourer Outdoor je lakovaný exkluzívnou exteriérovou farbou Gold Race Orange, ktorá zvýrazňuje jeho športový vzhľad. Dominantné na prednej časti sú typické dopredu naklonené obličky s oranžovými akcentovými pruhmi. Dvojité predné svetlá s LED svetlami zasahujú až do blatníkov a spolu s členitým predným nástavcom zdôrazňujú vizuálnu silu osobnosti konceptu. Pri pohľade z profilu vyznieva mimoriadne dynamicky silueta s naznačeným klinovitým tvarom.

Outodoorovú a športovú auru dostáva BMW Concept Active Tourer aj vďaka 20-palcovým diskom kolies lakovaných vo farbe karosérie. Rozmerné zadné svetlá zasahujú do bokov vozidla a vizuálne zvýrazňujú šírku vozidla. Veko kufra otvára pohodlný prístup k veľkorysému batožinovému priestoru s rozmerným otvorom a nízkym nakladacím prahom. Aj koncovky výfuku, integrované v zadnom nástavci, majú farbu karosérie Gold Race Orange.

Jedným z príkladov inteligentného využitia priestoru v koncepte Active Tourer Outdoor je nosič na dva bicykle, ktorý BMW predstavuje práve na outdoor veľtrhu vo Friedrichshafene. Na rozdiel od konvenčných vonkajších systémov je nosič bicyklov v koncepte BMW priamo v interiéri. Okrem toho, že udrží bicykle čisté a suché, chráni ich aj pred krádežou či poškodením. Keď sa nosič nevyužíva, zloží sa do bočnej štruktúry vozidla alebo do podlahy bez obmedzovania vnútorného priestoru.

Nosič sa namontuje na ľavú stranu batožinového priestoru. Pozostáva z koľajnice a otočnej podpery. Na koľajnici sú dve uchytenia, ktoré držia rámy každého z dvoch prevážaných bicyklov. Pred naložením sa musia demontovať sedadlá a predné kolesá bicyklov, čo pri dnešných moderných bicykloch s rýchloupínacími systémami zaberie iba pár sekúnd. Rovnako rýchle a jednoduché je uloženie demontovaných kolies do špeciálneho držiaka, integrovaného v pravej zadnej lakťovej opierke.

BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor BMW Concept Active Tourer Outdoor
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.