BMW Concept ActiveE - čistý elektromobil

Nedeľa, 03 január 2010

Cestu k znižovaniu emisií CO2 a automobilom bez emisií hľadá každý automobilový výrobca. Výnimkou nie sú ani prémioví výrobcovia. Svoju cestu k bezemisnej mobilite naznačuje svojim najnovším konceptom aj mníchovská automobilka BMW. V minulých dňoch predstavila Concept ActiveE, elektromobil s čisto elektrickým pohonom. Nový koncept BMW bude mať svoju premiéru na januárovom autosalóne v americkom Detroite.

BMW Concept ActiveE

Automobilka BMW naznačuje svoju cestu k mobilite bez emisií CO2. Zhmotnila ju v štúdii BMW Concept ActiveE, ktorej pohon obstaráva výlučne elektrická energia. Základom štúdie elektromobilu je Coupé radu 1, a tak štúdia sa navonok iba málo odlišuje od sériového jednotkového kupé, pričom elektrický pohon štúdie prezrádzajú vlastne len modré polepy na karosérii a rovnako modrá maska chladiča - ľadvinky.

Podobné farebné črty má aj interiér. Nechýba mu ani systém iDrive, ktorý je na rozdiel od sériovému kupé upravený pre elektrický pohon. Málo odlišný je aj prístrojový panel štúdie, kde namiesto otáčkomera je modrou farbou podsvietený výkonomer.

Elektrický pohonný systém napájajú nové lítiovo-iónové batérie, ktoré špeciálne pre Concept ActiveE vyvinulo BMW v spolupráci s SB LiMotive. Vďaka inteligentnému manažmentu batérií má elektromobil dojazd okolo 160 kilometrov, pričom čas dobíjania lítiovo-iónových batérií je veľmi krátky. V európskej rozvodnej sieti 230/240 V trvá dobíjanie približne len tri hodiny.

Concept ActiveE využíva väčšinu komponentov z BMW radu 1 Coupé, takže poskytuje rovnaký priestor s plnou kapacitou pre štyroch cestujúcich a batožinový priestor s objemom 200 litrov. Špeciálne vyvinutý elektromotor je spoločne s prevodovkou umiestnený pri zadnej náprave, dosahuje maximálny výkon 170 koní a najvyšší krútiaci moment 250 Nm. To dokáže vozidlo zrýchliť z nuly na 100 km/h za menej ako deväť sekúnd.

V skúšobnej prevádzke dostanú elektromobil Concept ActiveE vybrané súkromné osoby a firmy v USA a Európe. Získané výsledky použije BMW pri vývoji sériového vozidla poháňaného elektrickou energiou. Na trh sa elektromobil BMW dostane približne v roku 2015.

BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE BMW Concept ActiveE
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.