BMW i3 a i8: koncepty blízke realite

Pondelok, 08 august 2011

Na blížiacom sa septembrovom autosalóne vo Frankfurte predstaví mníchovská automobilka koncepty BMW i3 a i8, ktoré sú vývojovým pokračovaním pred dvoma rokmi na rovnakom mieste predstavených štúdií Megacity Vehicle a Vision Efficient Dynamics. S novými konceptmi sa zároveň predstavuje aj nová značka BMW i.

BMW i8 a i3
Koncepty BMW i3 a i8 by mali prerásť do sériových modelov, ktoré by do predaja mali prísť v rokoch 2013 a 2014. Menší i3 je určený do mesta, väčší i8 je športový model.

Nová značka BMWi vstupuje do povedomia automobilovej verejnosti dvoma novými vozidlami. Prvým je BMW i3 Concept. Prvé sériovo vyrábané plne elektrické vozidlo značky, doteraz známe ako Megacity Vehicle, sa ako prvý prémiový elektromobil zameriava na mestskú mobilitu. Ide o štvormiestny päťdverový hatchback s celkovou dĺžkou 3845 mm a batožinovým priestorom s objemom 200 litrov. So svojím čisto elektrickým pohonom je určený predovšetkým do mestskej premávky.

Pohonnou jednotkou je elektromotor s výkonom 125 kW (170 koní) a najvyšším krútiacim momentom 250 Nm. Uložený je vzadu a poháňa kolesá zadnej nápravy. Rýchlosť 60 km/h dosiahne pod 4 sekundy a stokilometrovú za menej ako 8 sekúnd. Najvyššia rýchlosť je 150 km/h. Na jedno nabitie dokáže koncept i3 prejsť približne 160 kilometrov. Na nabitie na 80 % z bežnej elektrickej zásuvky potrebuje len jednu hodinu.

BMW i8 Concept je stelesnenie víziu moderného športového automobilu. Jeho inovatívny pohon typu plug-in hybrid používa nad prednou nápravou uložený modifikovaný elektrický pohonný systém z BMW i3 Concept v kombinácii s vysokovýkonným trojvalcovým spaľovacím motorom s výkonom 220 koní a krútiacim momentom 300 Nm, ktorý je uložený vzadu.

BMW i8 a i3

Koncept i8 akceleruje z 0 na 100 km/h za menej než päť sekúnd pri kombinovanej spotrebe pod tri litre na 100 kilometrov. To je spotreba, akú nedosahuje žiadne vozidlo, poháňané porovnateľne výkonným klasickým spaľovacím motorom. Vďaka lítium-iónovej batérii, ktorá sa dá dobíjať z domácej elektrickej siete, dokáže BMW i8 Concept absolvovať na čisto elektrický pohon až 35 kilometrov. V kabíne s usporiadaním 2+2 je dostatok miesta pre štyri osoby.

BMW i3 a i8 Concept predznamenávajú sériový model BMW i3, ktorého výroba sa začne v roku 2013 a BMW i8 – ten na trh príde o rok neskôr.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.