BMW i3 Concept Coupé: druhý variant i3

Streda, 05 december 2012

BMW sa vo vývoji svojich elektrických verzií činí. Po minuloročnom predstavení päťdverového konceptu i3, menšieho z dvoch vyvíjaných, predstavuje teraz verziu trojdverového kupé. Svetová premiéra novej verzie prémiového elektromobilu BMW i3 Coupé je v týchto dňoch v americkom Los Angeles.

BMW i3 Concept Coupe
BMW i3 Concept Coupé je druhým variantom pôvodného elektrického i3 Concept

Na prebiehajúcom autosalóne v Los Angeles predstavuje bavorská automobilka vo svetovej premiére BMW i3 Concept Coupé. Plne elektrický koncept nového Coupé i3 využíva elektrický motor z vlastného vývoja BMW. Má maximálny výkon 170 koní, najvyšší krútiaci moment 250 Nm, jednostupňovú prevodovku a pohon zadnej nápravy.

Zdrojom energie sú lítium-iónové články uložené pod podlahou, s ktorými i3 dokáže prejsť až 160 kilometrov. Jazdiť môže v troch jazdných režimoch: Comfort, Eco Pro a Eco Pro+, z ktorých posledný je najekonomickejší aj vzhľadom na to, že rýchlosť má obmedzenú na 90 km/h. Elektrický pohon BMW eDrive je zhodný s tým, ktorý má pôvodný i3 Concept.

Nové BMW i3 Coupé má dĺžku 3964 mm, široký je 1768 mm (oproti pôvodnému i3 je širší), na výšku meria 1555 mm a rázvor náprav je rovnaký ako mal pôvodný i3 a meria 2570 mm. Päťlúčové 20palcové ráfiky z ľahkých zliatin sú obuté do pneumatík 155/60 vpredu a 175/55 vzadu.

Ľahká karoséria je z laminátu vystuženého uhlíkovými vláknami a je v oranžovo-čiernej farbe. Má niekoľko zvláštností, ako bočné dverové okná bez rámov alebo nezvyklé vykrojenie zadných bočných okien. V interiéri sú štyri miesta. Aj keď sa vzadu pôvodne uvažovalo so samostatnými sedadlami, koncept dostal lavicu pre dvoch. Palubná doska má doplnky z eukalyptového dreva a lešteného hliníka. Zásuvka na elektrické nabíjanie je v zadnej časti pravého zadného blatníka.

Prístrojový 6,5palcový displej je priamo v zornom poli vodiča, väčší 8,8palcový pre palubný informačný systém iDrive je uprostred palubnej dosky a je natočený smerom na vodiča. Pod týmto displejom sú tlačidlá na ovládanie audio sústavy a klimatizácie. Pravdepodobne z praktických priestorových dôvodov nemá koncept i3 Coupé stredovú konzolu.

V Los Angeles sa očakáva priaznivá odozva Američanov na koncept nového Coupé, ktoré skôr pripomína trojdverový hatchbach ako kupé. Aké plány má s ním automobilka, to zrejme ukáže najbližšia budúcnosť. Možné však je, že tento trojdverový elektromobil bude druhým karosárskym variantom pre rad i3, ktorý by sa do predaja mal dostať už v roku 2013.

BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe BMW i3 Concept Coupe
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.