BMW: koncept štvordverového kupé

Streda, 12 máj 2010

Už samotná predstava, že by nové štvordverové kupé s ľadvinkami z Mníchova nevynikalo výnimočnou eleganciou a dynamickým dizajnom, je absurdná práve tak ako to, že by nemecká automobilka nevyrukovala voči konkurentom s niečím novým. Práve Concept Gran Coupé, ktorý BMW predstavilo na autosalóne v Pekingu a budilo tu najväčšiu pozornosť, dáva reálny pohľad na dizajnovú filozofiu a vývojovú stratégiu bavorskej automobilky.

BMW Concept Gran Coupé
Bude produkčný model Gran Coupé predstaviteľom nového modelového radu 8?

Štvordverový sedan pripomína kupé. Concept Gran Coupé sa ako pravdepodobná budúca vlajková loď BMW postaví na čelo nového vrcholového radu (rad 8?). Gran Coupé sústreďuje vrcholné hodnoty značky BMW do jediného automobilu. Koncept je postavený na rovnakej platforme ako rad 5, 5 GT alebo rad 7. Ráta sa tiež s použitím motorových jednotiek týchto radov, rovnako aj s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Pri tejto štúdii podobne ako pri koncepte CS z roku 2007 posúva bavorská automobilka vyššie latku dizajnu štvordverových kupé so zreteľným športovým charakterom.

V moderných tvaroch konceptu sa nachádzajú klasické prvky doterajších kupé BMW a ich dynamický potenciál: dlhý rázvor, dlhá kapota s dopredu smerujúcimi líniami, dozadu posunutá presklená časť karosérie, nízka silueta, splývajúca línia strechy a krátky predný previs. Snahou BMW pri navrhovaní budúceho vrcholného modelu značky je odhodlanie automobilky vytvoriť najelegantnejšie štvordverové kupé s najšportovejšími proporciami. Budúci automobil vychádzajúci z konceptu Gran Coupé by mal byť konkurenciou napríklad pre Maserati Quattroporte alebo Porsche Panamera, k čomu ho predurčuje aj jeho osobitý charakter.

Štúdiou Concept Gran Coupé predstavuje BMW víziu štvordverového automobilu, ktorý kombinuje exkluzivitu modelu typu GT a vysokovýkonného športového automobilu. Jeho dizajn potvrdzuje know-how BMW v oblasti vývoja vozidiel so športovým charakterom, ktoré poskytujú viac priestoru než len pre dve osoby. Automobilu dlhému takmer päť metrov dominujú plynulé línie, vďaka ktorým má vynikajúcu aerodynamiku a nízko položené ťažisko je základom vynikajúcich jazdných charakteristík.

Dominantou prednej časti, ako pri každom BMW, sú ľadvinky mriežky chladiča. LED diódy predných svetiel zvýrazňujú precíznosť a prémiové ašpirácie vozidla. Vstupné vzduchové otvory sa tiahnu až hlboko do bočných panelov, čo opticky ešte viac rozširuje vzhľad prednej časti. Silueta je športovo nízka vďaka iba 140 centimetrovej výške Conceptu Gran Coupé, čo je o 10 centimetrov menej než má päťkové alebo sedmičkové BMW.

BMW Concept Gran Coupé
Koncept pôsobí mimoriadne dynamicky a línia strechy vizuálne predlžuje vozidlo

Mimoriadne štíhlo a dynamicky pôsobia aj bočné okná, pričom postupne klesajúca línia strechy ešte viac vizuálne predlžuje vozidlo. Dvere bez okenných rámov udeľujú štúdii BMW Concept Gran Coupé moderný charakter, keďže sa jednotlivé sklenené povrchy spájajú prakticky bez prerušenia bočnými stĺpikmi. Veľmi dynamickým a elegantným prvkom je aj dizajn kolies.

Zadnej časti dominujú koncové svetlá a koncovky výfukov. Tretie brzdové svetlo vybavené technológiou LED je umiestnené pod odskokom strechy v zadnom okne, je takisto vybavené technológiou LED a rozsvecuje sa na celú šírku zadného okna. Výrazné lemy blatníkov zadných kolies vizuálne umocňujú športový charakter štúdie. Produkčný model by mal byť realitou pravdepodobne už v roku 2012.

BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."