BMW: koncept štvordverového kupé

Streda, 12 máj 2010

Už samotná predstava, že by nové štvordverové kupé s ľadvinkami z Mníchova nevynikalo výnimočnou eleganciou a dynamickým dizajnom, je absurdná práve tak ako to, že by nemecká automobilka nevyrukovala voči konkurentom s niečím novým. Práve Concept Gran Coupé, ktorý BMW predstavilo na autosalóne v Pekingu a budilo tu najväčšiu pozornosť, dáva reálny pohľad na dizajnovú filozofiu a vývojovú stratégiu bavorskej automobilky.

BMW Concept Gran Coupé
Bude produkčný model Gran Coupé predstaviteľom nového modelového radu 8?

Štvordverový sedan pripomína kupé. Concept Gran Coupé sa ako pravdepodobná budúca vlajková loď BMW postaví na čelo nového vrcholového radu (rad 8?). Gran Coupé sústreďuje vrcholné hodnoty značky BMW do jediného automobilu. Koncept je postavený na rovnakej platforme ako rad 5, 5 GT alebo rad 7. Ráta sa tiež s použitím motorových jednotiek týchto radov, rovnako aj s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Pri tejto štúdii podobne ako pri koncepte CS z roku 2007 posúva bavorská automobilka vyššie latku dizajnu štvordverových kupé so zreteľným športovým charakterom.

V moderných tvaroch konceptu sa nachádzajú klasické prvky doterajších kupé BMW a ich dynamický potenciál: dlhý rázvor, dlhá kapota s dopredu smerujúcimi líniami, dozadu posunutá presklená časť karosérie, nízka silueta, splývajúca línia strechy a krátky predný previs. Snahou BMW pri navrhovaní budúceho vrcholného modelu značky je odhodlanie automobilky vytvoriť najelegantnejšie štvordverové kupé s najšportovejšími proporciami. Budúci automobil vychádzajúci z konceptu Gran Coupé by mal byť konkurenciou napríklad pre Maserati Quattroporte alebo Porsche Panamera, k čomu ho predurčuje aj jeho osobitý charakter.

Štúdiou Concept Gran Coupé predstavuje BMW víziu štvordverového automobilu, ktorý kombinuje exkluzivitu modelu typu GT a vysokovýkonného športového automobilu. Jeho dizajn potvrdzuje know-how BMW v oblasti vývoja vozidiel so športovým charakterom, ktoré poskytujú viac priestoru než len pre dve osoby. Automobilu dlhému takmer päť metrov dominujú plynulé línie, vďaka ktorým má vynikajúcu aerodynamiku a nízko položené ťažisko je základom vynikajúcich jazdných charakteristík.

Dominantou prednej časti, ako pri každom BMW, sú ľadvinky mriežky chladiča. LED diódy predných svetiel zvýrazňujú precíznosť a prémiové ašpirácie vozidla. Vstupné vzduchové otvory sa tiahnu až hlboko do bočných panelov, čo opticky ešte viac rozširuje vzhľad prednej časti. Silueta je športovo nízka vďaka iba 140 centimetrovej výške Conceptu Gran Coupé, čo je o 10 centimetrov menej než má päťkové alebo sedmičkové BMW.

BMW Concept Gran Coupé
Koncept pôsobí mimoriadne dynamicky a línia strechy vizuálne predlžuje vozidlo

Mimoriadne štíhlo a dynamicky pôsobia aj bočné okná, pričom postupne klesajúca línia strechy ešte viac vizuálne predlžuje vozidlo. Dvere bez okenných rámov udeľujú štúdii BMW Concept Gran Coupé moderný charakter, keďže sa jednotlivé sklenené povrchy spájajú prakticky bez prerušenia bočnými stĺpikmi. Veľmi dynamickým a elegantným prvkom je aj dizajn kolies.

Zadnej časti dominujú koncové svetlá a koncovky výfukov. Tretie brzdové svetlo vybavené technológiou LED je umiestnené pod odskokom strechy v zadnom okne, je takisto vybavené technológiou LED a rozsvecuje sa na celú šírku zadného okna. Výrazné lemy blatníkov zadných kolies vizuálne umocňujú športový charakter štúdie. Produkčný model by mal byť realitou pravdepodobne už v roku 2012.

BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé BMW Concept Gran Coupé
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.