BMW M Performance: tri turbá, 381 k, 740 Nm

Štvrtok, 23 február 2012

Líder v oblasti vznetových motorov prináša aj naďalej revolučné riešenia. Po tom, ako v roku 2004 prekvapil prvým sériovo vyrábaným dieselom s dvoma turbodúchadlami, uvádza teraz nový radový šesťvalcový naftový motor pridaním ďalšieho tretieho turba. Parametre tohto motora sú na úrovni najvýkonnejších dieselových osemvalcov.

BMW X6 M50d
Jedným z modelov s novým vznetovým šesťvalcom s troma turbami je BMW X6 M50d

Nové produktové modely BMW s novými vznetovými šesťvalcami a troma turbami nesú označenie M Performance, vynikajú mimoriadne výkonnými motormi, zvýšenou agilitou a presnosťou riadenia, emotívne ladeným dizajnom, zachovanou každodennou praktickou využiteľnosťou a pozoruhodnou efektivitou pri vysokej dynamike. Vychádzajú pritom z aktuálnych modelov.

Nový vznetový radový šesťvalec s troma turbodúchadlami a priamym vstrekovaním common-rail má zdvihový objemu 2993 cm3 a naladený je na výkon 381 koní pri 4000-4400 otáčkach. Najvyšší krútiaci moment 740 Nm dosahuje pri 2000-3000 otáčkach. Motor sa spája výlučne len s osemstupňovou automatickou prevodovkou a systémom pohonu všetkých kolies xDrive.

Ako pracuje motor s troma turbodúchadmi? Prvé malé turbo sa roztáča hneď po prekročení voľnobežných otáčok. Pri kompaktných rozmeroch a variabilnej geometrii lopatiek má malú zotrvačnosť a vďaka tomu rýchlu odozvu pri zmene otáčok. Veľké turbo sa pripája od 1500 otáčok. Obe turbodúchadlá sa dokážu postarať o to, aby motor dosiahol najvyšší krútiaci moment 740 Nm už po prekročení 2000 otáčok. Tretie turbodúchadlo je malé a pripája sa len výnimočne.

Mimoriadne výkonný nový vznetový šesťvalec udeľuje modelom BMW M550d xDrive sedan, BMW M550d xDrive Touring, BMW X5 M50d a BMW X6 M50d jazdné výkony. Nová technológia M Performance TwinPower Turbo poskytuje vysoký nárast výkonu a krútiaceho momentu v extrémne širokom pásme otáčok. Napriek tomu sú hodnoty spotreby paliva aj emisie podľa testovacieho cyklu EU takmer nezmenené.

Spotrebu paliva nového naftového motora znižujú mnohé inovácie, vrátane evolúcie priameho vstrekovania nafty common-rail, ktorej piezoelektrické vstrekovače pracujú s tlakom až do 2200 barov. Spotrebu znižuje aj funkcia Auto Start/Stop, rekuperácia brzdnej energie, mód ekonomickej jazdy a ďalšie, vďaka čomu je udávaná kombinovaná spotreba M550d xDrive len 6,3 litra nafty na 100 kilometrov.

Výkonové žezlo v päťkovom rade nepreberá nový motor, resp. modely do ktorých sa montuje. Vrchol radu 5 bude patriť naďalej modelu M5 s benzínovým 4,4 litrovým motorom s 560 konskými silami (pri 6000 až 7000 otáčkach) a 680 Nm, ktoré motor má v rozmedzí od 1500 do 5750 otáčok. Sila tohto motora ide však len na kolesá zadnej nápravy cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku, zatiaľ čo nový motor používa systém pohonu všetkých kolies xDrive a klasickú osemstupňovú automatickú prevodovku.

Aj keď sedan M550d xDrive s novým motorom nedosahuje parametre modelu M5, predsa však zrýchlenie z 0-100 km/h za 4,7 sekundy a maximálna rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzená) si zasluhujú zaslúženú pozornosť. Navyše, podobnú dynamiku, s akceleráciou z 0-100 km/h za 4,9 sekundy, ponúka aj praktickejšia verzia kombi, teda M550d xDrive Touring.

BMW X6 M50d BMW X6 M50d BMW X6 M50d BMW X6 M50d BMW M550d xDRive BMW M550d xDRive BMW M550d xDrive Touring BMW M550d xDrive Touring BMW 50d MPerformance BMW M550d BMW M550d BMW M550d BMW M550d BMW M550d BMW M550d
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.