BMW M3 GTS - najostrejšia eM-trojka

Pondelok, 16 november 2009

Bavorská automobilka BMW "vyostrila" svoj športový model M3 tým, že pôvodnej eM-trojke ubrala takmer 200 kg na hmotnosti, zväčšila objem z 4,0 litra na 4,4 litra a zvýšila výkon na 450 koní. Dostatočný dôvod na to, aby sa takýto model mohol nazývať pravým športovým náradím, s ktorým síce môžete brázdiť aj po bežných cestách, ale hanbu vám neurobí ani na pretekárskom okruhu. V Mníchove ho pomenovali M3 GTS, zatiaľ je v pozícii konceptu, a čo je dôležité, bude sa s určitosťou vyrábať, avšak vždy len na objednávku konkrétneho zákazníka.

BMW M3 GTS
Najostrejšia odľahčená športová M3 GTS má výkon 450 koní. Na trh príde na jar 2010.

Znalci mníchovských modelov však už tušia, že nové BMW M3 GTS sa vracia ku koreňom známeho, uznávaného a milovaného M3 CSL, ktorý bol športovou verziou jednej z predchádzajúcich generácií eM-trojky – E46. M3 CSL, podobne ako nový koncept GTS, nebola obyčajnou M3-kou. Bola tiež ľahšia, výkonnejšia i rýchlejšia ako BMW M3 E46. Aj preto dodnes tým, ktorý ju bližšie poznali, nedá športiak tohto kalibru pokojne spávať. M3 CST z konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov bola a stále je v mysliach pamätníkov ikonou na nebi BMW. Bol to predovšetkým výkon, skvelý podvozok a z toho plynúce jazdné schopnosti, ktoré tento model vyniesli do bájnych výšav.

Základom pre M3 GTS je súčasné M3 kupé s už ľahšou karbónovou strechou. V odľahčovaní sa však ďalej pokračovalo, napríklad v interiéri. Ubrali zo sériovej výbavy, zvukovej izolácie (nahradená špecificky zostavenou zvukovou izoláciou) a vybrali sa aj ďalšie prvky komfortu, ako klimatizácia, audiosystém, navigácia, ale aj zadné sedadlá. A aj keď pribudli bezpečnostný oblúk v mieste B-stĺpikov, 6bodové bezpečnostné pásy, hasiaci prístroj, vypínač na okamžité odpojenie elektroinštalácie, nový výfukový systém a iné, podarilo sa znížiť hmotnosť M3 GTS na úžasných 1470 kg.

Pod kapotou bije teraz osemvalcové srdce z M3 so zvýšeným objemom 4,4 litra, ktorého výkon dosahuje 450 koní, ďalšie údaje BMW nezverejnilo. Poháňané sú kolesá zadnej nápravy prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M-DKG Drivelogic, ktorá umožňuje zmenu prevodového stupňa bez prerušenia ťažnej sily. Koncept GTS sedí nad vozovkou nižšie, údaj však nepoznáme. Zvýšený výkon, nižšia hmotnosť a pridané nastaviteľné aerodynamické prvky zlepšili dynamické a jazdné schopnosti CSL, čo sa najviac prejaví pri jazde na okruhu.

BMW M3 GTS
Exteriér dotvára karbónová strecha, špeciálne kolesá a nastaviteľné aerodynamické prvky

Jazdné schopnosti má na starosti upravený podvozok. Predná i zadná náprava vychádzajú z konštrukcie náprav BMW M3 Coupé. Nosník zadnej nápravy je však uložený v pomocnom ráme. Podvozku asistujú tvrdšie žlté pružiny, nastaviteľné tlmiče pruženia a pneumatiky s rozmerom 225/35 vpredu a 285/30 vzadu obuté na 19palcových diskoch z ľahkého kovu s dizajnom dvojitých lúčov. K tomu sú prispôsobené aj brzdy (vpredu so šesťpiestikovými a vzadu so štvorpiestikovými strmeňmi), od ktorých sa požaduje vyššia účinnosť a efektívnosť. Vzhľadom k týmto vlastnostiam bude jazda v M3 GTS tak na bežnej ceste ako aj na okruhu predvídateľná, predovšetkým však taká, že vás za volantom uchváti.

Exteriérové prvky, ktoré sú na sériovom BMW M3 v chrómovom vyhotovení, ako BMW ľadvinky či postranné žiabrovanie, sú z tmavého eloxovaného chrómu. Vo výbave interiéru sú klasické anatomické sedadlá, vnútorné obloženie v karbónovom vyhotovení a M volant potiahnutý alcantarou. Aj vnútorná výplň dverí a zadnej časti je z alcantary.

Nové BMW M3, ktoré je zatiaľ len konceptom, sa má začať vyrábať tak, aby sa k prvým zákazníkom v Nemecku dostalo už na jar 2010. Na ostatné trhy by BMW M3 GTS malo doraziť v lete budúceho roka, ale ako sme už povedali, len na základe individuálnych objednávok. Cena by mala byť približne 115 000 eur.

Autor: J. Godberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."