BMW M3 GTS - najostrejšia eM-trojka

Pondelok, 16 november 2009

Bavorská automobilka BMW "vyostrila" svoj športový model M3 tým, že pôvodnej eM-trojke ubrala takmer 200 kg na hmotnosti, zväčšila objem z 4,0 litra na 4,4 litra a zvýšila výkon na 450 koní. Dostatočný dôvod na to, aby sa takýto model mohol nazývať pravým športovým náradím, s ktorým síce môžete brázdiť aj po bežných cestách, ale hanbu vám neurobí ani na pretekárskom okruhu. V Mníchove ho pomenovali M3 GTS, zatiaľ je v pozícii konceptu, a čo je dôležité, bude sa s určitosťou vyrábať, avšak vždy len na objednávku konkrétneho zákazníka.

BMW M3 GTS
Najostrejšia odľahčená športová M3 GTS má výkon 450 koní. Na trh príde na jar 2010.

Znalci mníchovských modelov však už tušia, že nové BMW M3 GTS sa vracia ku koreňom známeho, uznávaného a milovaného M3 CSL, ktorý bol športovou verziou jednej z predchádzajúcich generácií eM-trojky – E46. M3 CSL, podobne ako nový koncept GTS, nebola obyčajnou M3-kou. Bola tiež ľahšia, výkonnejšia i rýchlejšia ako BMW M3 E46. Aj preto dodnes tým, ktorý ju bližšie poznali, nedá športiak tohto kalibru pokojne spávať. M3 CST z konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov bola a stále je v mysliach pamätníkov ikonou na nebi BMW. Bol to predovšetkým výkon, skvelý podvozok a z toho plynúce jazdné schopnosti, ktoré tento model vyniesli do bájnych výšav.

Základom pre M3 GTS je súčasné M3 kupé s už ľahšou karbónovou strechou. V odľahčovaní sa však ďalej pokračovalo, napríklad v interiéri. Ubrali zo sériovej výbavy, zvukovej izolácie (nahradená špecificky zostavenou zvukovou izoláciou) a vybrali sa aj ďalšie prvky komfortu, ako klimatizácia, audiosystém, navigácia, ale aj zadné sedadlá. A aj keď pribudli bezpečnostný oblúk v mieste B-stĺpikov, 6bodové bezpečnostné pásy, hasiaci prístroj, vypínač na okamžité odpojenie elektroinštalácie, nový výfukový systém a iné, podarilo sa znížiť hmotnosť M3 GTS na úžasných 1470 kg.

Pod kapotou bije teraz osemvalcové srdce z M3 so zvýšeným objemom 4,4 litra, ktorého výkon dosahuje 450 koní, ďalšie údaje BMW nezverejnilo. Poháňané sú kolesá zadnej nápravy prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M-DKG Drivelogic, ktorá umožňuje zmenu prevodového stupňa bez prerušenia ťažnej sily. Koncept GTS sedí nad vozovkou nižšie, údaj však nepoznáme. Zvýšený výkon, nižšia hmotnosť a pridané nastaviteľné aerodynamické prvky zlepšili dynamické a jazdné schopnosti CSL, čo sa najviac prejaví pri jazde na okruhu.

BMW M3 GTS
Exteriér dotvára karbónová strecha, špeciálne kolesá a nastaviteľné aerodynamické prvky

Jazdné schopnosti má na starosti upravený podvozok. Predná i zadná náprava vychádzajú z konštrukcie náprav BMW M3 Coupé. Nosník zadnej nápravy je však uložený v pomocnom ráme. Podvozku asistujú tvrdšie žlté pružiny, nastaviteľné tlmiče pruženia a pneumatiky s rozmerom 225/35 vpredu a 285/30 vzadu obuté na 19palcových diskoch z ľahkého kovu s dizajnom dvojitých lúčov. K tomu sú prispôsobené aj brzdy (vpredu so šesťpiestikovými a vzadu so štvorpiestikovými strmeňmi), od ktorých sa požaduje vyššia účinnosť a efektívnosť. Vzhľadom k týmto vlastnostiam bude jazda v M3 GTS tak na bežnej ceste ako aj na okruhu predvídateľná, predovšetkým však taká, že vás za volantom uchváti.

Exteriérové prvky, ktoré sú na sériovom BMW M3 v chrómovom vyhotovení, ako BMW ľadvinky či postranné žiabrovanie, sú z tmavého eloxovaného chrómu. Vo výbave interiéru sú klasické anatomické sedadlá, vnútorné obloženie v karbónovom vyhotovení a M volant potiahnutý alcantarou. Aj vnútorná výplň dverí a zadnej časti je z alcantary.

Nové BMW M3, ktoré je zatiaľ len konceptom, sa má začať vyrábať tak, aby sa k prvým zákazníkom v Nemecku dostalo už na jar 2010. Na ostatné trhy by BMW M3 GTS malo doraziť v lete budúceho roka, ale ako sme už povedali, len na základe individuálnych objednávok. Cena by mala byť približne 115 000 eur.

Autor: J. Godberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.