BMW M3 sedan a M4 Coupé: rakety na cesty

Utorok, 17 december 2013

BMW oficiálne predstavilo v týchto dňoch celkom netradične dva "emkové" modely naraz: BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé. Coupé M4 ešte ako koncept BMW oficiálne odhalilo na súťaži vzácnych exemplárov v Pebble Beach v lete tohto roku, pričom teraz predstavený produkčný model sa od konceptu líši iba veľmi málo. Sedan M3 sa teraz predstavuje po prvý raz.

1 BMW M4 Coupé
Nové BMW M4 Coupé vo farbe Austin Yellow Metallic na 19" kolesách M z ľahkej zliatiny

Oba nové emkové modely, sedan i Coupé, majú pod kapotou nový radový šesťvalcový motor s objemom 2979 cm³ a dvoma turbodúchadlami, priamym vstrekovaním paliva, premenlivým časovaním ventilov Valvetronic a vačiek Double.Vanis, inak povedané technológiou M TwinPower Turbo. Obe verzie novej generácie majú aj nové kódové označenie - sedan M3 má F80 a kupé M4 zasa F82. Obe verzie používajú, ako inak, pohon zadných kolies.

Nový motor má najvyšší výkon 431 koní (317 kW). Oproti osemvalcovému minulej generácie má vyšší výkon a leží medzi otáčkami od 5390 min-1 do 7 000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 550 Nm dosahuje v rozsahu otáčok od 1850 do 5500 min-1, čo je až o 40 percent viac ako mal predošlý motor. Spotreba je pri oboch modeloch 8,8 l/100 km pri použití 6stupňového manuálu (pri 7st automate je to 8,1 l/100 km), čo je menej približne o 25 %. O toľko sú nižšie aj emisie CO2 - teraz sú 194 g/km.

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy s použitím sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M s radením pádlami pod volantom. Použitím šesťstupňovej manuálnej prevodovky a radením pákou na podlahe je táto akcelerácia horšia o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, za príplatok sa môže zvýšiť o 30 km/h.

Nové BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé majú podľa predsedu manažmentu divízie BMW M Fridricha Nitschkeho preniesť technológiu pretekárskych áut do ulíc. Aby sa to podarilo, bolo potrebné podrobiť oba modely náročným testom a najazdiť s nimi tisícky kilometrov aj na legendárnej severnej slučke Nürburgringu. Z oboch modelov sú teraz vysokovýkonné športové automobily, ktoré stanovili nové hranice precíznosti a agilnosti.

6 BMW M3 sedan
BMW M3 edan zdieľa s kupé rovnaký motor, ktorého 431 koní robí z neho raketu na ceste

Nové modely môžu využívať šesťstupňovú manuálnu prevodovku s robustnou dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia. Pri podraďovaní prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii len pre dvojspojkové prevodovky M.

Voliteľná sedemstupňová dvojspojková prevodovka M s Drivelogic popri automatickej zmene prevodových stupňov umožňuje aj manuálny režim rýchlej zmeny prevodových stupňov bez straty ťahu. Integrovaný režim Launch Control garantuje optimálne zrýchlenie z miesta s ešte lepšími hodnotami ako sú s manuálnou prevodovkou. Funkcia Smokey Burnout umožňuje pretáčanie zadných kolies. Funkcia Stability Clutch Control otvára pri preradení spojku, aby sa zvýšila stabilita vozidla.

Z dôvodu zvýšenia dynamiky a zlepšenia efektivity je hmotnosť zredukovaná približne o 80 kilogramov. Teraz má BMW M4 Coupé pohotovostnú hmotnosť 1497 kg, sedan je o 23 kilogramov ťažší. K zníženiu hmotnosti prispela inteligentná ľahká konštrukcia a súbor redukčných opatrení, napríklad výraznejšie využívanie ľahkých materiálov ako uhlíkových vlákien a hliníka pre komponenty podvozku a na karosérii. Obidva modely majú karbónovú strechu.

Aby bol športový charakter obidvoch modelov čo najdokonalejší, inžinieri úzko spolupracovali s profesionálnymi pretekármi z BMW Motorsport. Testovacích jázd na severnej slučke Nürburgringu sa zúčastňovali obidvaja piloti DTM Bruno Spengler a Timo Glock.

1 BMW M4 Coupé 2 BMW M4 Coupé 3 BMW M4 Coupé 4 BMW M4 Coupé 5 BMW M3 sedan 6 BMW M3 sedan 7 BMW M3 sedan 8 BMW M3 sedan 9 BMW M3 sedan
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.