BMW M3 sedan a M4 Coupé: rakety na cesty

Utorok, 17 december 2013

BMW oficiálne predstavilo v týchto dňoch celkom netradične dva "emkové" modely naraz: BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé. Coupé M4 ešte ako koncept BMW oficiálne odhalilo na súťaži vzácnych exemplárov v Pebble Beach v lete tohto roku, pričom teraz predstavený produkčný model sa od konceptu líši iba veľmi málo. Sedan M3 sa teraz predstavuje po prvý raz.

1 BMW M4 Coupé
Nové BMW M4 Coupé vo farbe Austin Yellow Metallic na 19" kolesách M z ľahkej zliatiny

Oba nové emkové modely, sedan i Coupé, majú pod kapotou nový radový šesťvalcový motor s objemom 2979 cm³ a dvoma turbodúchadlami, priamym vstrekovaním paliva, premenlivým časovaním ventilov Valvetronic a vačiek Double.Vanis, inak povedané technológiou M TwinPower Turbo. Obe verzie novej generácie majú aj nové kódové označenie - sedan M3 má F80 a kupé M4 zasa F82. Obe verzie používajú, ako inak, pohon zadných kolies.

Nový motor má najvyšší výkon 431 koní (317 kW). Oproti osemvalcovému minulej generácie má vyšší výkon a leží medzi otáčkami od 5390 min-1 do 7 000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 550 Nm dosahuje v rozsahu otáčok od 1850 do 5500 min-1, čo je až o 40 percent viac ako mal predošlý motor. Spotreba je pri oboch modeloch 8,8 l/100 km pri použití 6stupňového manuálu (pri 7st automate je to 8,1 l/100 km), čo je menej približne o 25 %. O toľko sú nižšie aj emisie CO2 - teraz sú 194 g/km.

Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne BMW M3 sedan i BMW M4 Coupé za 4,1 sekundy s použitím sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky M s radením pádlami pod volantom. Použitím šesťstupňovej manuálnej prevodovky a radením pákou na podlahe je táto akcelerácia horšia o 0,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, za príplatok sa môže zvýšiť o 30 km/h.

Nové BMW M3 sedan a BMW M4 Coupé majú podľa predsedu manažmentu divízie BMW M Fridricha Nitschkeho preniesť technológiu pretekárskych áut do ulíc. Aby sa to podarilo, bolo potrebné podrobiť oba modely náročným testom a najazdiť s nimi tisícky kilometrov aj na legendárnej severnej slučke Nürburgringu. Z oboch modelov sú teraz vysokovýkonné športové automobily, ktoré stanovili nové hranice precíznosti a agilnosti.

6 BMW M3 sedan
BMW M3 edan zdieľa s kupé rovnaký motor, ktorého 431 koní robí z neho raketu na ceste

Nové modely môžu využívať šesťstupňovú manuálnu prevodovku s robustnou dvojkotúčovou spojkou. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je kompaktnejšia a o dvanásť kilogramov ľahšia. Pri podraďovaní prevodovka spína funkciu medziplynu, ktorá bola doteraz k dispozícii len pre dvojspojkové prevodovky M.

Voliteľná sedemstupňová dvojspojková prevodovka M s Drivelogic popri automatickej zmene prevodových stupňov umožňuje aj manuálny režim rýchlej zmeny prevodových stupňov bez straty ťahu. Integrovaný režim Launch Control garantuje optimálne zrýchlenie z miesta s ešte lepšími hodnotami ako sú s manuálnou prevodovkou. Funkcia Smokey Burnout umožňuje pretáčanie zadných kolies. Funkcia Stability Clutch Control otvára pri preradení spojku, aby sa zvýšila stabilita vozidla.

Z dôvodu zvýšenia dynamiky a zlepšenia efektivity je hmotnosť zredukovaná približne o 80 kilogramov. Teraz má BMW M4 Coupé pohotovostnú hmotnosť 1497 kg, sedan je o 23 kilogramov ťažší. K zníženiu hmotnosti prispela inteligentná ľahká konštrukcia a súbor redukčných opatrení, napríklad výraznejšie využívanie ľahkých materiálov ako uhlíkových vlákien a hliníka pre komponenty podvozku a na karosérii. Obidva modely majú karbónovú strechu.

Aby bol športový charakter obidvoch modelov čo najdokonalejší, inžinieri úzko spolupracovali s profesionálnymi pretekármi z BMW Motorsport. Testovacích jázd na severnej slučke Nürburgringu sa zúčastňovali obidvaja piloti DTM Bruno Spengler a Timo Glock.

1 BMW M4 Coupé 2 BMW M4 Coupé 3 BMW M4 Coupé 4 BMW M4 Coupé 5 BMW M3 sedan 6 BMW M3 sedan 7 BMW M3 sedan 8 BMW M3 sedan 9 BMW M3 sedan
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.