BMW M5: Rýchly sedan má 600 koní a prvý raz štvorkolku

Utorok, 22 august 2017

Mníchovská automobilka odhalila nové BMW M5, rýchly sedan novej generácie, ktorý po prvý raz bude mať pohon všetkých kolies. Do predaja sa nové M5 dostane v Nemecku v septembri, limitovanú sériu v tmavočervenej farbe si do garáže nový majitelia budú môcť odstaviť na jar budúceho roka.

3 BMW M5
BMW M5 novej generácie má motor s výkonom 600 koní a prvý raz pohon xDrive

Bavorský rýchlik so štvordverovou trojpriestorovou karosériou vychádza z novej generácie päťkového modelu, takže rozdiely v karosérii oboch áut sú malé. Nové M5 má napríklad väčšie otvory v prednom nárazníku a vzadu nový difúzor. BMW pokračuje novým modelom v tradícii konceptu M5 s pretekárskymi ambíciami, ktorý automobilka predstavila ešte v roku 1984 a ktorý dostal do vienka silu a rýchlosť.

Pod kapotou bude mať nové BMW M5 preplňovaný osemvalcový motor s objemom 4,4 litra, ktorý nahrádza po modifikovaných úpravách predchádzajúci motor M5. Má nové turbodúchadlá, upravené chladenie a vstrekovanie paliva pracuje so zvýšeným tlakom. Výkon stúpol na 441 kW, čo je rovných 600 konských síl. Najvyšší výkon je dostupný v rozsahu otáčok od 5600 do 6700. Najvyšší krútiaci moment 750 Nm sa dosahuje od 1800 do 5600 otáčok.

Nové BMW M5 už nepoužíva mechanickú prevodovku s ručným radením, ale výlučne osemstupňovú samočinnú M Steptronic so sekvenčným radením voliacou pákou na stredovej konzole alebo páčkami pod volantom. Pohon všetkých kolies značený ako M xDrive zabezpečuje elektronika prostredníctvom centrálnej viaclamelovej spojky, pričom krútiaci moment na predné kolesá posiela podľa potreby. Uzávierka aktívneho zadného diferenciálu sa dá regulovať v rozmedzí od 0 po 100 %. Elektronický stabilizačný systém je možné vypnúť, v bežnej premávke sa to však neodporúča. Vodič si môže zvoliť z jazdných módov 4WD, 4WD Sport a 2WD, mód M Dynamics je vhodný na driftovanie.

BMW M5 novej generácie meria na dĺžku 4975 mm, má hmotnosť 1885 kg, je teda ľahšie ako predchodca. Vďačí za to okrem iných hliníkovej kapote a streche, ktorá je z plastov vystužených uhlíkovými vláknami. K zníženiu hmotnosti až o 23 kg môžu prispieť aj karbón-keramické brzdové kotúče so strmeňmi v zlatej farbe, keď sa za príplatok vymenia za štandardné vŕtané. Štandardne je nové M5 obuté pneumatikami na 19palcové disky kolies, za príplatok môže mať dvadsaťpalcové.

Z nuly na stovku zrýchľuje nové M5 za 3,4 sekundy, na dvojnásobnú rýchlosť 200 km/h za 11,1 sekúnd. Maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h sa dá zmeniť na 305 km/h. Kde sa takto rýchlo dá jazdiť? Možno na nejakom pretekárskom okruhu s dlhou rovinkou, pretože ani nemecké predpisy na diaľniciach ju nepovoľujú. Kombinovaná spotreba je podľa výrobcu 10,5 l/100 km, čo bude pre nových majiteľov asi iba ťažko dosiahnuteľný cieľ.

Aké vrecko peňazí by si kupujúci mal vziať do showroomu so sebou? Vraj také, do ktorého sa vojde 117 900 eur. O voľačo viac, 137 400 eur, má stáť 400kusová limitované séria First Edition, ktorá príde na jar budúceho roku.

1 BMW M5 2 BMW M5 3 BMW M5 4 BMW M5 5 BMW M5 6 BMW M5 7 BMW M5 8 BMW M5 9 BMW M5 10 BMW M5 11 BMW M5 12 BMW M5

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.