BMW M6 Gran Coupé: tretie M v modelom rade 6

Pondelok, 17 december 2012

Aj tretí karosársky variant BMW radu 6 bude mať po modeloch Coupé a Cabrio vysokovýkonnú športovú verziu, keď k dvom už existujúcim verziám pridáva teraz automobilky aj M6 Gran Coupé. Aj nový člen rodiny M6 má pre BMW typické charakteristiky divízie M a aj extra porciu luxusu. Výkonný vysokootáčkový motor V8 s technológiou M TwinPower Turbo má výkon 560 koní a katapultuje nový M6 Gran Coupé z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy.

BMW M6 Gran Coupé
BMW pridáva do svojho vysokovýkonného radu 6 ku Coupé a Cabrio aj M6 Gran Coupé

BMW po prvý raz predstavilo svoje nové štvordverové štvor- až päťmiestne Gran Coupé na autosalóne v Ženeve na jar tohto roku. Mohlo to vzbudzovať dojem, že ide o protimodel pre Audi A7 alebo Mercedes-Benz CLS. BMW však už pri vývoji radu 6 rátalo s tým, že kupé a kabriolet modelového radu 6 doplní štvordverovým modelom. Už model Concept Gran Coupé v roku 2010 naznačil krok, ktorý BMW urobil v Ženeve, keď predstavil štvordverové kupé. Teraz ho odel do "emkového" hávu a pridal mu všetko to, čo M6 musí mať.

Prednej časti M6 Gran Coupé dominujú rozľahlé veľké vstupy, štandardné adaptívne LED svetlá a M obličky dvojitej mrežky chladiča, vytvorené špeciálne pre tento model. Pri pohľade zboku je štvordverové kupé z produkcie BMW M jasne odlíšiteľné od M6 Coupé vďaka druhej dvojici dverí a rázvoru dlhšiemu o 113 mm. Nízka línia strechy plynulo prechádza do zadných partií, línia lemu na úrovni kľučiek dverí a bočné okná, zasahujúce hlboko do C-stĺpikov, zdôrazňujú dynamicky natiahnutú siluetu.

Elegantné športové línie štvordverového kupé dopĺňajú špecifické prvky, napríklad strecha z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami. Väčší vnútorný priestor BMW M6 Gran Coupé dopriava aj dvom zadným pasažierom veľkorysý komfort, pričom pre krátke cesty je k dispozícii aj miesto pre tretieho cestujúceho.

Na exteriéri nájdeme charakteristické M "žiabre", aerodynamicky optimalizované vonkajšie spätné zrkadlá, štandardný balík BMW Individual High-gloss Shadow Line a exkluzívne 20palcové M zliatinové disky kolies spolu s ďalším typickým M prvkom – dvojitými koncovkami výfukov. V zadnom nástavci je pod podlahou vozidla difúzor vyrobený z karbónu.

"Emkový" špecifický kokpit kombinuje športový štýl s veľkorysým priestorom a luxusom. Vodič a spolujazdec na prednom sedadle majú M športové sedadlá s integrovanými držiakmi bezpečnostných pásov. K štandardnej špecifikácii patrí aj čalúnenie z kože Merino. Zadný rad ponúka dve alebo tri miesta na sedenie, operadlo delené v pomere 40:60 je možné sklopiť pri zväčšovaní batožinového priestoru zo 460 na 1265 litrov.

Pohon obstaráva dvojicou turbodúchadiel twin-scroll preplňovaný motor V8 M TwinPower Turbo s objemom 4395 cm3, ktorý má výkon 560 koní pri 6000 až 7000 otáčkach, maximálny krútiaci moment 680 Nm dosahuje od 1500 do 5750 otáčok a využíva priame vstrekovanie, premenlivý zdvih a variabilné časovanie ventilov. Šprintuje z nuly na 100 km/h za 4,2 sekundy a najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, prípadne 305 km/h, ak M6 Gran Coupé má pridaný balík M Driver's Package. Priemerná spotreba paliva je 9,9 l/100 km a emisie CO2 sú na úrovni 232 g/km.

Silu na kolesá zadnej nápravy prenáša sedemstupňová M dvojspojková prevodovka Drivelogic. Voľbu správneho prevodu z hľadiska optimálnej trakcie riadi elektronický manažment vybavený funkciou Launch Control pre maximálnu akceleráciu, asistentom nízkej rýchlosti pre extra komfort a funkciou Auto Stop/Start. Pri mimoriadne dynamickej akcelerácii zo zákrut, ako aj v zlom počasí, pomáha maximálnu trakciu dosiahnuť aj aktívny M diferenciál. Jeho viaclamelová konštrukcia pracuje v koordinácii so systémom dynamickej kontroly stability DSC a reguluje distribúciu pohonu medzi ľavým a pravým zadným kolesom.

Podvozok M6 Gran Coupé je konštruovaný s cieľom usmerniť výkon do špičkovej dynamiky vozidla. Tak ako integrálna zadná náprava, aj predná náprava s dvojitými priečnymi ramenami má špecifickú kinematiku a komponenty z kovaného hliníka. M6 Gran Coupé je štandardne vybavené M špecifickou verziou dynamického riadenia tlmičov a hydraulického posilňovača riadenia s premenlivým účinkom. Brzdy sú z nového typu karbónovo-keramickej kombinácie, ktorá je viac odolná voči prehriatiu, má nižšiu hmotnosť a výnimočne vzdoruje opotrebovaniu.

BMW M6 Gran Coupé má obuté 20palcové M zliatinové disky kolies, kožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, automatické stmievanie všetkých spätných zrkadiel, alarm a rádio BMW Professional s hi-fi reproduktormi – to všetko už v štandardnej výbave. Alternatívou k automatickej dvojzónovej klimatizácie je štvorzónová s ovládacím panelom aj vzadu. K doplnkovej výbave je možné si prikúpiť M multifunkčné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, komfortný vstup, vyhrievaný volant, automatické dovieranie dverí, elektrické interiérové roletky alebo novú generáciu navigačného systému Professional a Bang&Olufsen High End Surround Sound systém.

Kupé M6 Gran Coupé je dlhé 5011 mm, na šírku meria 1899 mm, na výšku 1393 mm a rázvor náprav má 2964 mm. Vo výbave má aj viacero prvkov BMW ConnectedDrive, napríklad M-špecifický Head-Up displej, parkovacie senzory Park Distance Control, cúvaciu kameru, Asistenta diaľkových svetiel, Speed Limit Info, varovné systémy zmeny a opustenia jazdného pruhu, Surround View a BMW Night Vision s rozoznávaním chodcov. Zákazníci si budú môcť integrovať do vozidla svoj iPhone alebo iné smartfóny a využiť palubné funkcie na báze internetu.

BMW M6 Gran Coupé BMW M6 Gran Coupé BMW M6 Gran Coupé BMW M6 Gran Coupé BMW M6 Gran Coupé BMW M6 Gran Coupé
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.