BMW na slovenský (tuningový) spôsob

Sobota, 22 marec 2014

Aj najvýkonnejšie autá najrenomovanejších výrobcov možno ešte vylepšovať – napríklad pridať na výkone alebo vylepšiť jazdné vlastnosti. Potom je z toho špeciál, aký z brán automobiliek nečakajte. To je práca od tuningových úpravcov. Tých máme pár aj na Slovensko. Jedným zo špičkových je spoločnosť Petersport. Práve v jeho dielňach vznikol na báze kupé BMW M3 E 92 špeciál BMW M500 GTR.

1 BMW 500 GTR
BMW M500 GTR, 500 koňové kupé na báze BMW M3. Tuning: Petersport. Niektoré parametre: Z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy, najvyššia rýchlosť 340 km/h.

Spomínaným špeciálom je výtvor spoločnosti Petersport, ktorá nie je žiadnym nováčikom medzi tuningovými úpravcami. Je to tmavomodré BMW M500 GTR. Petersport dokázal, že aj na Slovensku vieme vyrábať rýchle autá. Špeciál BMW M500 GTR je automobilovým krásavcom, ktorý vďaka precíznej úprave poteší každého fanúšika športovo upravovaných vozidiel.

Jeho srdcom je štvorlitrový benzínový agregát V8 s výkonom 309 kW (420 k), ktorý vyvinie pri 8300 otáčkach. Výmenou vačkových hriadeľov za ostrejšie (284°/292°) a preprogramovaním riadiacej jednotky motora stúpol výkon na rovných 500 koní (367 kW). Zvýšil sa aj maximálny krútiaci moment zo 400 Nm (pri 3900 min-1) na 475 Nm pri 4000 min-1. To všetko dopomohlo vylepšiť dynamické parametre. BMW M500 GTR akceleruje teraz z 0-100 km/h nie za 4,3 sekundy, ako pôvodný model, ale za 3,9 sekundy. Vyššia je aj maximálna rýchlosť, ktorá z elektronicky blokovaných 250 km/h sa posunulo na 340 km/h.

Zmenami prešiel aj podvozok, ktorý dostal precízne odladenie so športovou charakteristikou. Špecialisti spoločnosti Petersport zvolili jednoduchú úpravu implantovaním športových pružín. Zníženie svetlej výšky však zachovalo potrebný komfort jazdy. Aj túto charakteristiku však možno zmeniť a naladiť M500 GTR na tvrdšie odpruženie.

Vysoký výkon a rýchlosť treba aj krotiť kvalitnými a účinnými brzdami. O maximálny brzdný účinok sa preto starajú mohutné kotúče so 6-piestikovými brzdovými strmeňmi vpredu a 4-piestikovými vzadu. Pancierové brzdové hadičky sú samozrejmosťou.

Úpravami prešiel tiež výfukový systém, keď sériový výfuk so štyrmi katalyzátormi nahradil nerezový s dvoma priepustnejšími WRC katalyzátormi a štvoricou koncoviek s priemerom 83 mm.

Unikátnu tmavomodrú metalízu dodalo BMW Individual. Dopĺňa ju strieborno-zlaté lakovanie viacerých detailov. Výborne ladí s originálnymi trojdielnymi zlatými diskami Le Mans od BBS obutými do pneumatík Pirelli PZero s rozmermi 245/30 R20 a 275/30 R20. Masku chladiča zdobí znak spoločnosti Petersport, kapotu odvetrávacie otvory. Karosériu zasa karbónové aerodynamické doplnky.

BMW M500 GTR Petersport – vybrané technické parametre

Základný modelM3 Coupé E92
MotorV84.0i
Zdvihový objem3999 cm3
Max. výkon367 kW/500 k pri 8300 min-1
Max. krút. moment475 Nm pri 4000
Typ prevodovky7-stupňová robotizovaná dvojspojková DKG
Max. rýchlosť340 km/h
Zrýchlenie z 0-100 km/h3,9 s
Typ karosériekupé
Dĺžka4615 mm
Šírka1817 mm
Výška1418 mm
Rázvor2760 mm
Rozchod vpredu1538 mm
Rozchod vzadu1539 mm
Poháňaná nápravazadná
Prevádzková hmotnosť1590 kg
Rozmery pneumatík245/30 R20, 275/30 R20

1 BMW 500 GTR 2 BMW 500 GTR 3 BMW 500 GTR 4 BMW 500 GTR 5 BMW 500 GTR
Autor: jGold
Foto: Petersport
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.