BMW na slovenský (tuningový) spôsob

Sobota, 22 marec 2014

Aj najvýkonnejšie autá najrenomovanejších výrobcov možno ešte vylepšovať – napríklad pridať na výkone alebo vylepšiť jazdné vlastnosti. Potom je z toho špeciál, aký z brán automobiliek nečakajte. To je práca od tuningových úpravcov. Tých máme pár aj na Slovensko. Jedným zo špičkových je spoločnosť Petersport. Práve v jeho dielňach vznikol na báze kupé BMW M3 E 92 špeciál BMW M500 GTR.

1 BMW 500 GTR
BMW M500 GTR, 500 koňové kupé na báze BMW M3. Tuning: Petersport. Niektoré parametre: Z nuly na 100 km/h za 3,9 sekundy, najvyššia rýchlosť 340 km/h.

Spomínaným špeciálom je výtvor spoločnosti Petersport, ktorá nie je žiadnym nováčikom medzi tuningovými úpravcami. Je to tmavomodré BMW M500 GTR. Petersport dokázal, že aj na Slovensku vieme vyrábať rýchle autá. Špeciál BMW M500 GTR je automobilovým krásavcom, ktorý vďaka precíznej úprave poteší každého fanúšika športovo upravovaných vozidiel.

Jeho srdcom je štvorlitrový benzínový agregát V8 s výkonom 309 kW (420 k), ktorý vyvinie pri 8300 otáčkach. Výmenou vačkových hriadeľov za ostrejšie (284°/292°) a preprogramovaním riadiacej jednotky motora stúpol výkon na rovných 500 koní (367 kW). Zvýšil sa aj maximálny krútiaci moment zo 400 Nm (pri 3900 min-1) na 475 Nm pri 4000 min-1. To všetko dopomohlo vylepšiť dynamické parametre. BMW M500 GTR akceleruje teraz z 0-100 km/h nie za 4,3 sekundy, ako pôvodný model, ale za 3,9 sekundy. Vyššia je aj maximálna rýchlosť, ktorá z elektronicky blokovaných 250 km/h sa posunulo na 340 km/h.

Zmenami prešiel aj podvozok, ktorý dostal precízne odladenie so športovou charakteristikou. Špecialisti spoločnosti Petersport zvolili jednoduchú úpravu implantovaním športových pružín. Zníženie svetlej výšky však zachovalo potrebný komfort jazdy. Aj túto charakteristiku však možno zmeniť a naladiť M500 GTR na tvrdšie odpruženie.

Vysoký výkon a rýchlosť treba aj krotiť kvalitnými a účinnými brzdami. O maximálny brzdný účinok sa preto starajú mohutné kotúče so 6-piestikovými brzdovými strmeňmi vpredu a 4-piestikovými vzadu. Pancierové brzdové hadičky sú samozrejmosťou.

Úpravami prešiel tiež výfukový systém, keď sériový výfuk so štyrmi katalyzátormi nahradil nerezový s dvoma priepustnejšími WRC katalyzátormi a štvoricou koncoviek s priemerom 83 mm.

Unikátnu tmavomodrú metalízu dodalo BMW Individual. Dopĺňa ju strieborno-zlaté lakovanie viacerých detailov. Výborne ladí s originálnymi trojdielnymi zlatými diskami Le Mans od BBS obutými do pneumatík Pirelli PZero s rozmermi 245/30 R20 a 275/30 R20. Masku chladiča zdobí znak spoločnosti Petersport, kapotu odvetrávacie otvory. Karosériu zasa karbónové aerodynamické doplnky.

BMW M500 GTR Petersport – vybrané technické parametre

Základný modelM3 Coupé E92
MotorV84.0i
Zdvihový objem3999 cm3
Max. výkon367 kW/500 k pri 8300 min-1
Max. krút. moment475 Nm pri 4000
Typ prevodovky7-stupňová robotizovaná dvojspojková DKG
Max. rýchlosť340 km/h
Zrýchlenie z 0-100 km/h3,9 s
Typ karosériekupé
Dĺžka4615 mm
Šírka1817 mm
Výška1418 mm
Rázvor2760 mm
Rozchod vpredu1538 mm
Rozchod vzadu1539 mm
Poháňaná nápravazadná
Prevádzková hmotnosť1590 kg
Rozmery pneumatík245/30 R20, 275/30 R20

1 BMW 500 GTR 2 BMW 500 GTR 3 BMW 500 GTR 4 BMW 500 GTR 5 BMW 500 GTR
Autor: jGold
Foto: Petersport
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.