BMW X1 - pre aktívny životný štýl

Pondelok, 13 október 2008

BMW má ďalšie X. Oproti doterajším trom najmenšie - BMW Concept X1. Premiéru zaujímavej štúdie nachystala bavorská automobilka na práve prebiehajúci parížsky autosalón. Rozširuje tak svoj rad X smerom dole. Nejde pritom o terénny, ale, podľa automobilky o nový segment kompaktných prémiových automobilov.

BMW X1 BMW X1 BMW X1

V segmente SUV debutoval BMW X5 v roku 1999 na autosalóne v Detroite, o štyri roky neskôr prišiel na svet menší X3, potom v januári tohto roku X6 a teraz predstavila mníchovská automobilka koncept najmenšieho automobilu z radu X – BMW Concept X1. Terén však automobilka v súvislosti s X1 nespomína, aj keď nový najmenší X má zvýšený podvozok.

Nové modely kategórií SUV, SAV, SAC uvádzala automobilka BMW ako na bežiacom páse. Cestu hore vytýčili modely X5 a X6, smerom dolu X3 a teraz X1. Aby toho nebolo málo, model X5 prišiel v závere roka 2006 s druhou generáciou a X3 absolvoval modernizáciu a dostal aj nové motory. BMW prichádza s novou kategóriou nielen preto, že v doterajších je husto. Zákazník žiada zmenu, pestrejší výber, nové kategórie aj v prémiovom segmente, tak prečo mu nevyhovieť. Aj preto je tu prvý Sports Activity Vehicle v prémiových kompaktoch – BMW Concept X1.

BMW X1 BMW X1 BMW X1

Aj keď ide zatiaľ len ako koncept, BMW Concept X1 je pravdepodobne dosť blízko svojej sériovej podobe. Tento koncept dáva pre BMW dobré vyhliadky na celosvetové prvenstvo v segmente prémiových kompaktov v kategórii SAV. Plní ním želania modernej cieľovej skupiny na súčasný automobil, ktorý by zodpovedal aktívnemu životnému štýlu a jazde pre radosť. BMW Concept X1 prináša pre modely BMW X typické jazdné vlastnosti a vysokú mieru funkčnosti. Práve tieto vlastnosti sú prvýkrát v segmente prémiových kompaktných vozidiel.

Typické vonkajšie znaky modelov BMW X sú kombinované s elegantne pretiahnutými proporciami. BMW Concept X1 tak získal svojský charakter v rámci rodiny modelov BMW X. Robustné čelo zdôrazňuje energickú povahu vozidla, farebne zvýraznená ochrana spodku zasa opticky podčiarkuje široký rozchod. Concept X1 disponuje typickými svetlometmi s dvojitými kruhmi hore pristrihnutými a prekrytým nabielo zafarbeným okrajom. Pozícia svetlometov a hmlových svetiel zodpovedá umiestneniu na iných modeloch BMW X.

BMW X1 BMW X1 BMW X1

Koncept X1 svojou dĺžkou 4457 milimetrov je oproti BMW X3 menší o 108 milimetrov. Rázvor kolies má uctyhodných 2760 milimetrov. Veľký rázvor naznačuje, že s terénom sa pre X1 príliš neráta, aj keď systém 4x4 a asistent na zjazd kopcov preberá z väčšieho X3. Ostatná technika je z najmenšieho BMW 1.

Silueta päťdverového kompaktu pôsobí nápadne pretiahnuto. Z toho vyrastá športovo agilná forma. Šikmo uložené piate dvere sa dodatočne starajú o dojem pripomínajúci kupé. Štúdia sľubuje veľkorysú ponuku vnútorného priestoru orientovanú na využiteľnosť v každodennej premávke.

Sériový BMW X1 by sa mal predstaviť na autosalóne vo Frankfurte v roku 2009 a výroba by sa mala začať koncom toho istého roka.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.