BMW X1: tretie SUV

Piatok, 10 júl 2009

Už vieme aké bude nové BMW X1, najmenšie SUV mníchovskej automobilky. Tento týždeň nemecký výrobca zverejnil fotografie, textovú správu i technické údaje svojho najnovšieho zástupcu pre voľný čas, ktorý sa zaradí hneď pod model X3. Aj najmenší model bude päťdverový a zákazníci si budú môcť vybrať medzi pohonom všetkých kolies 4x4 alebo len zadných kolies. Z motorových jednotiek budú na výber tri vznetové agregáty a jeden benzínový.

BMW X1

Karoséria nového najmenšieho SUV so značkou BMW bude dlhá 445 cm, široká 179 cm a na výšku bude merať 154,5 cm. Rázvor náprav bude 276 cm. Turbodieselové motory začína na verzii sDrive 18d s výkonom 143 koní, prostredný z ponuky je xDrive 20d s výkonom 177 koní a najvýkonnejším xDrive 23d s výkonom 204 koní. Benzínový model s označením xDrive28i bude spolupracovať s pohonnou jednotkou, ktorej výkon sa dokáže vyšplhať až na hodnotu 258 koní.

Väčší rázvor náprav naznačuje síce menšiu priechodnosť terénom, na druhej strane však pomerne priestranný interiér. Z možných, aj keď nie vždy priamych konkurentov, má VW Tiguan rázvor 260,5 cm, Renault Koleos 269 cm, Volvo XC 60 277,5 cm a Audi Q5 281 cm (väčšie BMW X3 má rázvor náprav väčší od X1 len o 3,5 cm). Interiér bude variabilný aj vďaka deleným zadným sedadlám v pomere 40/20/40 a ich nastaviteľnému sklonu operadiel. Model X1 ponúkne potom batožinový priestor so základným objemom v rozmedzí 420 až 490 litrov. Po úplnom sklopení zadných sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 1350 litrov.

BMW X1

Menšou zvláštnosťou nového X1 bude pre základný model sDrive18d dosť neobvyklá konfigurácia len pohonu zadných kolies (bude aj xDrive18d, teda s pohonom štyroch kolies). Pod kapotou bude dvojlitrový turbodiesel so vstrekovaním common rail, variabilnou geometriou lopatiek, výkonom 143 koní a najvyšším krútiacim momentom 320 Nm v rozsahu od 1750 do 2500 otáčok. Verzia len s pohonom kolies jednej nápravy bude úspornejšia oproti 4x4 približne o pol litra na 100 km a rýchlejšia v akcelerácii na stovku približne o pol sekundy. Dodávať sa bude výhradne s manuálnou 6stupňovou prevodovkou. Silnejšie verzie s pohonom všetkých kolies budú mať šesťstupňový automat, len xDrive20d si zákazník bude môcť objednať aj s manuálnou prevodovkou. Technika pohonu všetkých štyroch kolies bude z väčšieho X3. Modelu X1 bude mať zvýšenú svetlú výšku 194 mm.

Predpokladá sa, že premiéru bude mať nový model BMW X1 na tohtoročnom jesennom autosalóne vo Frankfurte, predávať by sa mal už koncom tohto roka.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.