BMW X1: tretie SUV

Piatok, 10 júl 2009

Už vieme aké bude nové BMW X1, najmenšie SUV mníchovskej automobilky. Tento týždeň nemecký výrobca zverejnil fotografie, textovú správu i technické údaje svojho najnovšieho zástupcu pre voľný čas, ktorý sa zaradí hneď pod model X3. Aj najmenší model bude päťdverový a zákazníci si budú môcť vybrať medzi pohonom všetkých kolies 4x4 alebo len zadných kolies. Z motorových jednotiek budú na výber tri vznetové agregáty a jeden benzínový.

BMW X1

Karoséria nového najmenšieho SUV so značkou BMW bude dlhá 445 cm, široká 179 cm a na výšku bude merať 154,5 cm. Rázvor náprav bude 276 cm. Turbodieselové motory začína na verzii sDrive 18d s výkonom 143 koní, prostredný z ponuky je xDrive 20d s výkonom 177 koní a najvýkonnejším xDrive 23d s výkonom 204 koní. Benzínový model s označením xDrive28i bude spolupracovať s pohonnou jednotkou, ktorej výkon sa dokáže vyšplhať až na hodnotu 258 koní.

Väčší rázvor náprav naznačuje síce menšiu priechodnosť terénom, na druhej strane však pomerne priestranný interiér. Z možných, aj keď nie vždy priamych konkurentov, má VW Tiguan rázvor 260,5 cm, Renault Koleos 269 cm, Volvo XC 60 277,5 cm a Audi Q5 281 cm (väčšie BMW X3 má rázvor náprav väčší od X1 len o 3,5 cm). Interiér bude variabilný aj vďaka deleným zadným sedadlám v pomere 40/20/40 a ich nastaviteľnému sklonu operadiel. Model X1 ponúkne potom batožinový priestor so základným objemom v rozmedzí 420 až 490 litrov. Po úplnom sklopení zadných sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 1350 litrov.

BMW X1

Menšou zvláštnosťou nového X1 bude pre základný model sDrive18d dosť neobvyklá konfigurácia len pohonu zadných kolies (bude aj xDrive18d, teda s pohonom štyroch kolies). Pod kapotou bude dvojlitrový turbodiesel so vstrekovaním common rail, variabilnou geometriou lopatiek, výkonom 143 koní a najvyšším krútiacim momentom 320 Nm v rozsahu od 1750 do 2500 otáčok. Verzia len s pohonom kolies jednej nápravy bude úspornejšia oproti 4x4 približne o pol litra na 100 km a rýchlejšia v akcelerácii na stovku približne o pol sekundy. Dodávať sa bude výhradne s manuálnou 6stupňovou prevodovkou. Silnejšie verzie s pohonom všetkých kolies budú mať šesťstupňový automat, len xDrive20d si zákazník bude môcť objednať aj s manuálnou prevodovkou. Technika pohonu všetkých štyroch kolies bude z väčšieho X3. Modelu X1 bude mať zvýšenú svetlú výšku 194 mm.

Predpokladá sa, že premiéru bude mať nový model BMW X1 na tohtoročnom jesennom autosalóne vo Frankfurte, predávať by sa mal už koncom tohto roka.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.