BMW X5 - modernejšie, dynamickejšie

Štvrtok, 11 február 2010

BMW X5 má za sebou veľkú modernizáciu a posilňuje svoje vedúce postavenie v kategórii veľkých SUV, aj keď bavorská automobilka stále zaraďuje svoj model X5 do kategórie SAV (Sports Activity Vehicle). Model X5 prináša oproti predchodcovi ešte vyššie štandardy športovej dynamiky a hospodárnosti prevádzky, estetiky a exkluzivity. Je sebavedomejšie aj po stránke pôžitku z jazdy.

BMW X5
Nové BMW X5 charakterizujú vyvážené proporcie, dynamický vzhľad a vyššia elegancia

Pripomeňme, že prvá generácia BMW X5 prišla v roku 1999, druhá sa predstavila v septembri roku 2006 a predáva sa od februára nasledujúceho roku. Teraz, po troch rokoch, prichádza BMW X5 s novými motormi, decentnou modifikáciou dizajnu a inovatívnymi asistenčnými systémami pre vodiča. Nová X5 je päťmiestna, za príplatok sa však bude ponúkať aj v sedemmiestnej konfigurácii, pričom posledný rad sedadiel možno jednoducho zložiť do podlahy. Flexibilný batožinový priestor sa dá zväčšiť zo základných 620 na maximálnych 1750 litrov. Vďaka tretiemu radu sedadiel pojme kabína BMW X5 až sedem osôb.

Dizajn BMW X5 charakterizujú vyvážené proporcie, vďaka ktorým pôsobí mimoriadne dynamicky a elegantne. V prednej časti je nový nárazník a väčšie vstupy vzduchu. Svetlá zostali nezmenené, pribudol však pruh svetelných diód pre denné svietenie v kombinácii s doplnkovými xenónovými jednotkami. Hmlové svetlá zmenili polohu, teraz sú bližšie k stredu.

Vysoká pozícia sedenia prispieva k dokonalému výhľadu. Súčasťou štandardnej výbavy je nová generácia systému iDrive, ktorá prináša nové možnosti pohodlného a intuitívneho ovládania funkcií štandardných aj doplnkových systémov – audiosystému, navigácie a telefónu, DVD systém, pripojenie USB a pod.

Zmeny sú aj vzadu. Dynamickejší charakter BMW X5 umocňuje nový tvar zadného nárazníka a koncovky výfukov – už nie elipsovité, ale kruhové. Pribudli tiež nové lakované časti na karosérii. Nový dizajn zadných svetiel s dvoma homogénnymi radmi LED diód prináša pre značku BMW typický nočný vzhľad zadnej časti vozidla. K modernej štylistike vozidla prispejú aj nové exteriérové farby karosérie a nový dizajn diskov kolies z ľahkej zliatiny.

Interiér BMW X5 má vyššiu mieru variability a luxusnej atmosféry. Vyniká kvalitnými materiálmi, spracovaním a už v štandardnej výbave ho charakterizuje luxusný štýl. Štvorzónová automatická klimatizácia je k dispozícii ako alternatíva k štandardnej automatickej klimatizácii. Súčasťou navigačného systému Professional je pevný disk na uloženie navigačných máp, ale aj hudby. Základný audiosystém obsahuje CD a MP3 prehrávač a prípojku AUX-IN. Doplnkovými možnosťami sú USB prípojka, audiosystém BMW Individual high-end, DVD-menič a DVD zábavný systém.

BMW X5
Interiéru vládne kvalita materiálov a spracovania, už štandarde bohatá výbava a luxusný štýl

Vďaka BMW EfficientDynamics dosahujú všetky verzie nového BMW X5 optimálny pomer medzi jazdnou dynamikou a spotrebou paliva. Špičkovým modelom je BMW X5 xDrive50i, ktorého agregát V8 s prepĺňaním TwinPower Turbo a priamym vstrekovaním benzínu High Precision Injection disponuje výkonom 407 koní.

Radový benzínový šesťvalec v novom BMW X5 xDrive35i pracuje s technológiami TwinPower Turbo, High Precision Injection a najnovšie aj s variabilným manažmentom ventilov VALVETRONIC. Jeho maximálny výkon je 306 koní. Celohliníkový radový naftový šesťvalec s technológiami Variable Twin Turbo a common-rail v modeli BMW X5 xDrive40d disponuje takým istým výkonom, pri maximálnom krútiacom momente až 600 Nm. Špičkové hodnoty hospodárnosti prevádzky dosahuje BMW X5 xDrive30d s výkonom 245 koní.

Všetky verzie modernizovaného BMW X5 sú štandardne vybavené osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá prináša kombináciu výnimočnej dynamiky radenia, optimalizovanej hospodárnosti prevádzky a maximálnej miery komfortu. Vyšší počet prevodových stupňov sa nijako negatívne neprejavil na veľkosti, hmotnosti a vnútornej efektivite v porovnaní so šesťstupňovou automatickou prevodovkou predchodcu. Osemstupňová automatická prevodovka tak prispieva k celkovému zvýšeniu dynamiky jazdy, a to pri zníženej spotrebe a emisiách. Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro 5.

BMW X5
Vzhľad zadnej časti umocňuje nový tvar zadného nárazníka, nové svetlá a koncovky výfukov

Mechanika aj elektronika podvozka je v základe dokonalým predpokladom na maximálne dynamickú jazdu hlavne po asfalte. Nové BMW X5 má vpredu dvojité priečne ramená a vzadu odľahčenú viacprvkovú nápravu. Vzduchové pruženie zadnej nápravy disponuje funkciou udržiavania stabilnej svetlej výšky v každej jazdnej situácii, nezávisle od zaťaženia vozidla.

Inteligentný systém pohonu všetkých kolies BMW xDrive rozdeľuje krútiaci moment motora plynulo variabilne medzi prednú a zadnú nápravu pomocou elektronicky riadenej viaclamelovej spojky. V základe je pohon rozdelený v pomere 40 % na prednú a 60 % na zadnú nápravu. Nová konfigurácia systému ešte výraznejšie podporuje jazdnú dynamiku. Dokonca aj pri stabilnom prejazde zákrutou sa až 80 % pohonu prenáša na zadnú nápravu, pričom po výjazde sa pomer s cieľom zabezpečenia čo najlepšej trakcie opäť vráti do spomenutého základného rozdelenia.

Dynamická kontrola stability DSC je zárukou rýchlej reakcie smerujúcej k zvýšeniu dynamiky jazdy, trakcie aj bezpečnosti. Široká paleta funkcií obsahuje okrem ABS aj automatickú kontrolu stability (ASC), kontrolu stability prívesu, asistenciu pre zjazd z kopca (HDC) a rozjazd do svahu, automatickú uzávierku diferenciálu (ADB), dynamickú kontrolu brzdenia (DBC), kontrolu brzdenia v zákrutách (CBC), osúšanie bŕzd v mokrom počasí, kompenzáciu slabnutia účinku pri prehriatí bŕzd, ako aj tempomat s funkciou brzdenia.

Modernizovaný BMW X5 by mal byť uvedený na trh približne v polovici tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.