BMW X5 xDrive40e: SUV ako Plug-in hybrid

Pondelok, 16 marec 2015

Dávnejšie avizované veľké BMW s hybridným pohonom plug-in sa stáva v týchto dňoch realitou. Automobilka ho predstavuje ako vôbec prvý sériový plug-in hybrid vychádzajúci z konvenčného automobilu značky. Zatiaľ síce len formou tlačovej správy, ale už na jeseň tohto roku bude uvedený na európsky trh.

BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e Plug-in hybrid, novinka BMW, príde na európsky trh na jeseň

Nový X5 xDrive 40e vychádza z projektu hybridného automobilu X5 eDrive Concept, ktorý nemecká automobilka predstavila pred rokom a pol na autosalóne vo Frankfurte. Už tam sa hovorilo o tom, že do sériovej verzie sa bude montovať hybridná technika s preplňovaným dvojlitrovým benzínovým agregátom a elektromotorom s výkonom 70 kW.

Už prvý pohľad na exteriér a jeho doplnkové prvky identifikujú BMW X5 xDrive40e ako klasické sports activity vehicle. Pritom sú neprehliadnuteľné výrazné hybridné doplnky ako je napríklad prípojka na nabíjanie vysokonapäťového akumulátora umiestneného v ľavej prednej časti. Vzadu zasa výfukový systém na BMW X5 xDrive40e má zdvojenú koncovku výfuku so zakončením v tvare lichobežníka. Okrem modelového označenia zdobí dvere batožinového priestoru, prahové lišty a stredovú konzolu logo "eDrive" známe z modelov BMW i.

Na pohon slúži benzínový motor s objemom 2,0 litra s turbom TwinScroll, priamym vstrekovaním High Precision Injection, variabilným časovaním ventilov Valvetronic a variabilným riadením vačkového hriadeľa Double-Vanos aj synchrónny elektromotor s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic. Štvorvalcový motor dosahuje najvyšší výkon 245 koní (180 kW) a najvyšší krútiaci moment 350 Nm. Elektromotor dodá ďalších 113 koní (83 kW) a najvyšší krútiaci moment 250 Nm. Súhrnný výkon benzínového motora a elektromotora je 313 koní (230 kW) a krútiaci moment 450 Nm.

Plug-in hybridu (dobíjanie zo zásuvky) bude energiu dodávať lítium-iontový akumulátor s 96 článkami a kapacitou 9,0 kWh. Umiestnený je pod podlahou batožinového priestoru, čo mierne zmenšuje objem batožinového priestoru na 500 – 1720 litrov. Na čisto elektrický pohon prejde BMW X5 xDrive40e 30 kilometrov rýchlosťou do 120 km/h.

BMW X5 xDrive40e dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h, ktorá je elektronicky limitovaná a zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. Kombinovaná spotreba paliva sa uvádza 3,3 až 3,4 litra na sto kilometrov. To zrejme v tom ideálnom jazdnom režime, môže byť však vyššia, napríklad v závislosti od použitého rozmeru pneumatík. Alebo jazdou na dlhé trasy, s čím možno ráta aj pomerne veľká až 85 litrová palivová nádrž.

Z bežnej domácej zásuvky sa vybitý vysokonapäťový akumulátor naplno nabije za približne 3 hodiny a 50 minút. Rýchle nabíjanie akumulátora v pohodlí domova môže zariadiť nabíjacia sústava BMW 360° Electric. Pomocou nej alebo Wallbox Pure sa akumulátor dá dobiť na plnú kapacitu za 2 hodiny a 45 minút.

BMW X5 xDrive40e sa bude vyrábať paralelne na spoločnej výrobnej linke s verziami X5 a X6 v americkom závode BMW v Spartanburg. Na európskom trhu sa novinka BMW má začať predávať počas tohtoročnej jesene.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.