BMW X5 xDrive40e: SUV ako Plug-in hybrid

Pondelok, 16 marec 2015

Dávnejšie avizované veľké BMW s hybridným pohonom plug-in sa stáva v týchto dňoch realitou. Automobilka ho predstavuje ako vôbec prvý sériový plug-in hybrid vychádzajúci z konvenčného automobilu značky. Zatiaľ síce len formou tlačovej správy, ale už na jeseň tohto roku bude uvedený na európsky trh.

BMW X5 xDrive40e
BMW X5 xDrive40e Plug-in hybrid, novinka BMW, príde na európsky trh na jeseň

Nový X5 xDrive 40e vychádza z projektu hybridného automobilu X5 eDrive Concept, ktorý nemecká automobilka predstavila pred rokom a pol na autosalóne vo Frankfurte. Už tam sa hovorilo o tom, že do sériovej verzie sa bude montovať hybridná technika s preplňovaným dvojlitrovým benzínovým agregátom a elektromotorom s výkonom 70 kW.

Už prvý pohľad na exteriér a jeho doplnkové prvky identifikujú BMW X5 xDrive40e ako klasické sports activity vehicle. Pritom sú neprehliadnuteľné výrazné hybridné doplnky ako je napríklad prípojka na nabíjanie vysokonapäťového akumulátora umiestneného v ľavej prednej časti. Vzadu zasa výfukový systém na BMW X5 xDrive40e má zdvojenú koncovku výfuku so zakončením v tvare lichobežníka. Okrem modelového označenia zdobí dvere batožinového priestoru, prahové lišty a stredovú konzolu logo "eDrive" známe z modelov BMW i.

Na pohon slúži benzínový motor s objemom 2,0 litra s turbom TwinScroll, priamym vstrekovaním High Precision Injection, variabilným časovaním ventilov Valvetronic a variabilným riadením vačkového hriadeľa Double-Vanos aj synchrónny elektromotor s 8-stupňovou prevodovkou Steptronic. Štvorvalcový motor dosahuje najvyšší výkon 245 koní (180 kW) a najvyšší krútiaci moment 350 Nm. Elektromotor dodá ďalších 113 koní (83 kW) a najvyšší krútiaci moment 250 Nm. Súhrnný výkon benzínového motora a elektromotora je 313 koní (230 kW) a krútiaci moment 450 Nm.

Plug-in hybridu (dobíjanie zo zásuvky) bude energiu dodávať lítium-iontový akumulátor s 96 článkami a kapacitou 9,0 kWh. Umiestnený je pod podlahou batožinového priestoru, čo mierne zmenšuje objem batožinového priestoru na 500 – 1720 litrov. Na čisto elektrický pohon prejde BMW X5 xDrive40e 30 kilometrov rýchlosťou do 120 km/h.

BMW X5 xDrive40e dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h, ktorá je elektronicky limitovaná a zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. Kombinovaná spotreba paliva sa uvádza 3,3 až 3,4 litra na sto kilometrov. To zrejme v tom ideálnom jazdnom režime, môže byť však vyššia, napríklad v závislosti od použitého rozmeru pneumatík. Alebo jazdou na dlhé trasy, s čím možno ráta aj pomerne veľká až 85 litrová palivová nádrž.

Z bežnej domácej zásuvky sa vybitý vysokonapäťový akumulátor naplno nabije za približne 3 hodiny a 50 minút. Rýchle nabíjanie akumulátora v pohodlí domova môže zariadiť nabíjacia sústava BMW 360° Electric. Pomocou nej alebo Wallbox Pure sa akumulátor dá dobiť na plnú kapacitu za 2 hodiny a 45 minút.

BMW X5 xDrive40e sa bude vyrábať paralelne na spoločnej výrobnej linke s verziami X5 a X6 v americkom závode BMW v Spartanburg. Na európskom trhu sa novinka BMW má začať predávať počas tohtoročnej jesene.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.