BMW Zagato Coupé: unikátny exemplár

Streda, 30 máj 2012

Na brehu talianskeho jazera Lago di Como sa stretne vyberaná spoločnosť na jednej z najexkluzívnejších udalostí kalendára klasických automobilov a motocyklov. Súťaž vznikla ako stretávka karosárov, ktorí prichádzali predstavovať svoje unikátne ručne vyrábané kreácie. Aj exemplárne BMW Zagato Coupé dôsledne zapadá do tejto tradície.

BMW Zagato
Exkluzívne BMW Zagato Coupé vstúpi pri jazere Lago di Como do vyberanej spoločnosti

Súťaž Concorso d'Eleganza Villa d'Este je tak v roku 2012 opäť platformou pre významnú svetovú premiéru. Uznávaná milánska karosáreň Zagato a mníchovský výrobca BMW dali hlavy a sily dohromady a výsledkom ich kooperácie je BMW Zagato Coupé. Tento jediný vyrobený automobil spojil dizajnovú DNA oboch spoločností do unikátneho celku.

Dizajn nového kupé si vzali na zodpovednosť Adrian van Hooydonk, viceprezident dizajnu BMW a Andrea Zagato. Dohodli sa, že pripravované kupé bude vyrobené tak, aby spĺňalo predpisy pre premávku na verejných komunikáciách. Jeho schopnosti sa medzitým potvrdili aj niekoľkými zaujímavými časmi, ktoré nové kupé zajazdilo na testovacom okruhu BMW. Použitú techniku tak BMW ako aj Zagato taja.

Do dynamickej prednej časti kupé sú harmonicky zakomponované typické prvky dizajnu BMW: okrúhle predné svetlá s dvojitou optikou a dvojitá mreža chladiča v tvare obličiek. Samotné obličky tvorí množstvo malých písmen "Z" s typickým Zagato dizajnom. Do obzvlášť dlhej prednej kapoty sú zakomponované dva vzduchové vstupy pre lepšie chladenie. Prvkom BMW je aj línia bokov tvarovaná podľa najlepšej tradície roadsterov bavorskej značky.

Dlhá kapota zatláča dvojmiestnu kabínu takmer celkom dozadu v štýle Zagato. Samotné zadné partie sú ukončené takmer zvislým skosením, čo je ďalší typický prvok Zagato. Vďaka vysokej aerodynamickej efektivite tohto typu zadnej časti nepotrebuje BMW Zagato Coupé žiadne dodatočné pevné ani výsuvné krídlo.

BMW Zagato
Dlhá kapota BMW Zagato Coupé zatláča dvojmiestnu kabínu takmer celkom dozadu

Interiér je členený v štýle BMW. Dizajnéri Zagato mu dodali ešte výraznejší ráz pomocou farieb a materiálov. Základnými farbami exkluzívnej kože sú svetlosivá a tmavosivá. Pod zadným sklom je schovaný batožinový priestor a v ňom dva exkluzívne doplnky: taška na klobúky a cestovná taška, ktorá aj keď je prázdna, nestratí tvar "dvojitej bubliny", inšpirovaný strechou vozidla.

Spoločnosť Zagato, spolutvorca exkluzívneho kupé, založil v roku 1919 Ugo Zagato. Z leteckého priemyslu si priniesol vedomosti o aerodynamických princípoch, ktoré uplatňoval aj pri stavbe karosérií. V súčasnosti je na čele spoločnosti Andrea Zagato, zástupca tretej generácie firemného rodokmeňa. Spoločnosť Zagato si ako jediný výrobca karosérií dodnes zachovala status nezávislej firmy.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.