Captur - malý crossover od Renaulta

Piatok, 11 február 2011

Renault Captur je po DeZire druhým konceptom, ktorý demonštruje novú dizajnovú stratégiu Renaultu. Captur je športový crossover s plynulými a dynamickými líniami a atletickou stavbou. Premiéru bude mať na marcovom autosalóne v Ženeve.

Renault Captur spredu
Koncept Captur je elegantný crossover s dynamickými líniami a atletickou "postavou"

Tak, ako na DeZire, má predná maska vo svojom strede veľké logo Renaultu, položené vertikálne na tmavom podklade, aby bolo tak viditeľné, ako je to len možné. Výrazné krivky s matným finišom umocňujú vizuálnu silu dizajnu. Smerovka je tvorená LED diódami s efektom vlny prelínajúcim sa celou dĺžkou vozidla.

Pre dizajnéra exteriéru Julia Lozana boli hlavným zdrojom inšpirácie atléti a radikálne športy. K dizajnu dizajnér povedal: "Pri navrhovaní Captura som začal s obrázkom šprintéra na štartovacích blokoch, s napnutými svalmi a následne energiou uvoľnenou keď sa vypáli zo štartovacej pištole.".

Zvláštnosťou konceptu je pevná snímateľná strecha, ktorá po zložení odhalí rám z karbónových vlákien. Renault Captur sa tak môže rýchlo zmeniť z kupé na kabriolet, z mestského vozidla na terénne, zatiaľ čo jeho celkový športový vzhľad je umocnený krídlovými dverami a veľkými pneumatikami na 22-palcových čierno-bielych diskoch.

S ostro oranžovým lakovaním karosérie si Renault Captur berie príklad z červenej, ktorá preslávila DeZir. Táto farba sa objavuje v celej škále rôznych odtieňov na rôznych materiáloch vo vnútri, aj na karosérii vozidla. Oranžový nádych má aj kabína, ktorá obsahuje fluorescentné detaily zvýraznené konštantným prúdom svetla.

Renault Captur interiér
Futuristicky pôsobiaci interiér Captura bol navrhnutý tak, aby bol pohostinný a priateľský

Dojem ľahkosti vyjadrený exteriérom je dominantný aj v interiéri, pričom predné sedadlá sú pripevnené k stredovej konzole, akoby sa vznášali vo vzduchu. Priestor pre pasažierov je strohý a bez prebytočného vybavenia. Použité sú inovatívne a dômyselné materiály a dizajnérom umožnili hrať sa so svetlom a optickými efektmi. Stredová konzola, výplne dverí a prístrojová doska boli vytvorené za použitia špeciálnych priehľadných materiálov.

Hliníkové pedále, karbónové škrupinové sedadlá a volant vyhotovený v sivej textúrovanej koži znova potvrdzujú športovú stránku dizajnu, držiac sa tak pôvodnej koncepcie.

Renault Captur zhora
Captur sa po odňatí strechy zmení z kupé na kabriolet a z mestského vozidla na terénne

Pohon konceptu Captur obstaráva nový vznetový motor s objemom 1,6 litra prepĺňaný dvoma turbodúchadlami s úctyhodným výkonom 160 koní a najvyšším krútiacim momentom 380 Nm už od 1750 otáčok. Spojením s dvojspojkovou prevodovkou EDC sľubuje pohonná jednotka zábavnú jazdu s emisiami CO2 menšími ako 99 gramov na kilometer.

Jazdu Renaultu Captur zlepšuje inovatívny diferenciál, ktorý kontroluje trakciu v nízkych rýchlostiach. Len čo jedno koleso stratí trakciu, diferenciál s celkom novým samouzamykacím mechanizmom prenesie všetok, alebo iba časť výkonu motora na koleso, ktoré má väčšiu priľnavosť. Jazda na cestách s klzkým povrchom a na okruhoch takto zostáva hladká a bezpečná.

V koncepte Renault Captur debutuje Visio-system, ktorý používa prednú kameru namontovanú v hornej časti čelného skla a poskytuje vodičovi asistenčné funkcie. Táto nová technológia je schopná pospájať jednotlivé snímky do skutočného obrazu cesty pred vozidlom a zobraziť ju na centrálnej obrazovke. Toto je princíp rozšírenej reality, zameraný na zlepšenie vodičovho vnímania okolitého sveta pridaním špeciálne navrhnutých prvkov. Systém napomáha vodičovi znižovať stres z riadenia.

Renault Captur zboku
Oranžový lak si Renault Captur berie ako príklad z červeného laku z konceptu DeZir

Táto farba sa objavuje v celej škále rôznych odtieňov na rôznych materiáloch vo vnútri, aj na karosérii vozidla. Oranžový nádych má aj kabína, ktorá obsahuje fluorescentné detaily zvýraznené konštantným prúdom svetla.

Otázkou je, čo bude ďalej s týmto zaujímavým a veľmi originálnym konceptom. Ťažko totiž predpokladať, že by sa mohol stať sériovým modelom. A tak je pravdepodobnejšie, že na budúce sériové modely sa prenesú niektoré prvky dizajnu konceptu Captur, prípadne niektoré technické riešenia. Napríklad inovatívny diferenciál alebo vznetový motor, ktorého výkon 160 koní (100 koní na liter zdvihového objemu!) a krútiaci moment 380 Nm sú impozantné.

Rozmery Renaulta Captur (v mm)

Dĺžka4 223
Šírka1950
Výška1586
Svetlá výška261
Rázvor2624
Rozchod kolies vpredu1684
Rozchod kolies vzadu1684

Základné technické údaje

Výkon motora118 kW/160 k
Emisie CO299 g/km
Max. krút. moment380 Nm pri 1750 ot/min
Max. rýchlosť210 km/h
PrevodovkaEDC (Efficient Dual Clutch)
Pneumatiky250/40 R22
Cd0,31
Hmotnosť pohotovostná (kg)1300 kg
Akcelerácia 0-100 km/h (s)8
1000 m s pev. štartom (s)2

Renault Captur sa vo svojej plnej paráde naživo predstaví už o necelé tri týždne na autosalóne v Ženeve.

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.