Captur - malý crossover od Renaulta

Piatok, 11 február 2011

Renault Captur je po DeZire druhým konceptom, ktorý demonštruje novú dizajnovú stratégiu Renaultu. Captur je športový crossover s plynulými a dynamickými líniami a atletickou stavbou. Premiéru bude mať na marcovom autosalóne v Ženeve.

Renault Captur spredu
Koncept Captur je elegantný crossover s dynamickými líniami a atletickou "postavou"

Tak, ako na DeZire, má predná maska vo svojom strede veľké logo Renaultu, položené vertikálne na tmavom podklade, aby bolo tak viditeľné, ako je to len možné. Výrazné krivky s matným finišom umocňujú vizuálnu silu dizajnu. Smerovka je tvorená LED diódami s efektom vlny prelínajúcim sa celou dĺžkou vozidla.

Pre dizajnéra exteriéru Julia Lozana boli hlavným zdrojom inšpirácie atléti a radikálne športy. K dizajnu dizajnér povedal: "Pri navrhovaní Captura som začal s obrázkom šprintéra na štartovacích blokoch, s napnutými svalmi a následne energiou uvoľnenou keď sa vypáli zo štartovacej pištole.".

Zvláštnosťou konceptu je pevná snímateľná strecha, ktorá po zložení odhalí rám z karbónových vlákien. Renault Captur sa tak môže rýchlo zmeniť z kupé na kabriolet, z mestského vozidla na terénne, zatiaľ čo jeho celkový športový vzhľad je umocnený krídlovými dverami a veľkými pneumatikami na 22-palcových čierno-bielych diskoch.

S ostro oranžovým lakovaním karosérie si Renault Captur berie príklad z červenej, ktorá preslávila DeZir. Táto farba sa objavuje v celej škále rôznych odtieňov na rôznych materiáloch vo vnútri, aj na karosérii vozidla. Oranžový nádych má aj kabína, ktorá obsahuje fluorescentné detaily zvýraznené konštantným prúdom svetla.

Renault Captur interiér
Futuristicky pôsobiaci interiér Captura bol navrhnutý tak, aby bol pohostinný a priateľský

Dojem ľahkosti vyjadrený exteriérom je dominantný aj v interiéri, pričom predné sedadlá sú pripevnené k stredovej konzole, akoby sa vznášali vo vzduchu. Priestor pre pasažierov je strohý a bez prebytočného vybavenia. Použité sú inovatívne a dômyselné materiály a dizajnérom umožnili hrať sa so svetlom a optickými efektmi. Stredová konzola, výplne dverí a prístrojová doska boli vytvorené za použitia špeciálnych priehľadných materiálov.

Hliníkové pedále, karbónové škrupinové sedadlá a volant vyhotovený v sivej textúrovanej koži znova potvrdzujú športovú stránku dizajnu, držiac sa tak pôvodnej koncepcie.

Renault Captur zhora
Captur sa po odňatí strechy zmení z kupé na kabriolet a z mestského vozidla na terénne

Pohon konceptu Captur obstaráva nový vznetový motor s objemom 1,6 litra prepĺňaný dvoma turbodúchadlami s úctyhodným výkonom 160 koní a najvyšším krútiacim momentom 380 Nm už od 1750 otáčok. Spojením s dvojspojkovou prevodovkou EDC sľubuje pohonná jednotka zábavnú jazdu s emisiami CO2 menšími ako 99 gramov na kilometer.

Jazdu Renaultu Captur zlepšuje inovatívny diferenciál, ktorý kontroluje trakciu v nízkych rýchlostiach. Len čo jedno koleso stratí trakciu, diferenciál s celkom novým samouzamykacím mechanizmom prenesie všetok, alebo iba časť výkonu motora na koleso, ktoré má väčšiu priľnavosť. Jazda na cestách s klzkým povrchom a na okruhoch takto zostáva hladká a bezpečná.

V koncepte Renault Captur debutuje Visio-system, ktorý používa prednú kameru namontovanú v hornej časti čelného skla a poskytuje vodičovi asistenčné funkcie. Táto nová technológia je schopná pospájať jednotlivé snímky do skutočného obrazu cesty pred vozidlom a zobraziť ju na centrálnej obrazovke. Toto je princíp rozšírenej reality, zameraný na zlepšenie vodičovho vnímania okolitého sveta pridaním špeciálne navrhnutých prvkov. Systém napomáha vodičovi znižovať stres z riadenia.

Renault Captur zboku
Oranžový lak si Renault Captur berie ako príklad z červeného laku z konceptu DeZir

Táto farba sa objavuje v celej škále rôznych odtieňov na rôznych materiáloch vo vnútri, aj na karosérii vozidla. Oranžový nádych má aj kabína, ktorá obsahuje fluorescentné detaily zvýraznené konštantným prúdom svetla.

Otázkou je, čo bude ďalej s týmto zaujímavým a veľmi originálnym konceptom. Ťažko totiž predpokladať, že by sa mohol stať sériovým modelom. A tak je pravdepodobnejšie, že na budúce sériové modely sa prenesú niektoré prvky dizajnu konceptu Captur, prípadne niektoré technické riešenia. Napríklad inovatívny diferenciál alebo vznetový motor, ktorého výkon 160 koní (100 koní na liter zdvihového objemu!) a krútiaci moment 380 Nm sú impozantné.

Rozmery Renaulta Captur (v mm)

Dĺžka4 223
Šírka1950
Výška1586
Svetlá výška261
Rázvor2624
Rozchod kolies vpredu1684
Rozchod kolies vzadu1684

Základné technické údaje

Výkon motora118 kW/160 k
Emisie CO299 g/km
Max. krút. moment380 Nm pri 1750 ot/min
Max. rýchlosť210 km/h
PrevodovkaEDC (Efficient Dual Clutch)
Pneumatiky250/40 R22
Cd0,31
Hmotnosť pohotovostná (kg)1300 kg
Akcelerácia 0-100 km/h (s)8
1000 m s pev. štartom (s)2

Renault Captur sa vo svojej plnej paráde naživo predstaví už o necelé tri týždne na autosalóne v Ženeve.

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.