Chevrolet Spark: štýlové mini

Nedeľa, 21 marec 2010

Najmenší Chevrolet Spark vstúpil na náš trh len prednedávnom. Ak povieme, že nový, tak v tomto prípade naozaj nejde o žiadny facelift či modernizáciu kabáta alebo košele pod ním. Ide o zásadne od podlahy nový automobil s radikálne zmeneným vzhľadom, jedným z najúhľadnejších v kategórii mini, v segmente A. Nový Spark nahrádza doterajší model z roku 2005. Novinka nemá len nový kabát, ale aj zmenený a moderný interiér.

Chevrolet Spark

Spark prvej generácie je pokračovaním známeho Daewoo Tico, ktorý pred viac ako desiatimi rokmi vzbudil v motoristickej verejnosti značný záujem najmä v mladých rodinách tým, že na svoje mini rozmery ponúkol päťdverovú, prakticky facto jednopriestorovú karosériu – to všetko za atraktívnu cenu. Najväčšou slabinou malého a ľahkého Tica bola značne nízka bezpečnosť v prípadoch kolízií. Napravil to nástupca Spark už pod vedením amerického General Motors. Všetko ostatné, takmer až k piatim hviezdičkám z testu Euro NCAP, dotiahol Spark druhej generácie. Aby sa nový Spark potenciálnemu zákazníkovi zapáčil, dizajnéri zmenili jeho oblé tvary za ostré hrany, ktorými spredu, z bokov i zozadu vyšperkovali jeho karosériu.

Oproti Ticu, ale aj prvému Sparku, je nový model väčší nielen zvonku, ale najmä jeho vnútorný priestor mená problém poskytnúť dostatok miesta a pohodlia piatim cestujúcim. Najmä dvom na predných veľmi solídnych a dobre tvarovaných sedadlách nechýba priestor pre nohy, ale ani v okolí ramien či na výšku. Do tradične päťdverovej karosérie (po Ticu i Sparku I) sa dobre nastupuje aj na zadné sedadlá a najmä na kratšie trasy si cestujúci nebudú priveľmi sťažovať na nedostatok priestoru. Je ho tu takmer toľko ako v o kategóriu väčšom modeli Aveo. Dobre prístupný piatymi dverami je aj batožinový priestor so základným objemom 170 litrov. Neoplýva síce prílišnou rozmernosťou, zato však po sklopení zadných sedadiel (sedadlovej i operadlovej časti) má solídnych 568 litrov.

Chevrolet Spark
Zmenený štýl exteriéru s pútavým dizajnom sprevádzajú aj zmeny v interiéri

Aby sme mali lepšiu predstavu o veľkosti Sparku II, pripomeňme si, že pri porovnávaní s konkurentmi ako Fiat Panda, Hyundai i10 alebo Suzuki Splash je dĺhší len Splash o 75 mm, pričom Panda je kratšia o 102 mm a i10 o 75 mm. Na šírku je Spark najmenší – od Pandy o 56 mm, od i10 o 18 mm a od Splashu o 68 mm. Na výšku je vyšší len Splash – o 83 mm. Rázvor má od Sparku väčší len Panda, aj to iba o zanedbateľných 5 mm. Najľahší z porovnávaných modelov je Panda (915 kg), nasledujú i10 (925 kg) a Spark (939), najviac s 975 kg váži Splash.

Zaujímavé je aj porovnanie predchádzajúcej generácie Sparku s novým modelom. Na dĺžku narástol nový model 145 mm (meria 3640 mm), širší je o 102 mm (1597 mm) a rázvor má väčší o 30 mm (2375 mm). Batožinový priestor s objemom 170 litrov má nový model Sparku zhodný s modelom predchádzajúcej generácie.

Chevrolet Spark
Dostatočne priestranný a útulný interiér poskytuje priestor pre piatich cestujúcich

Z pohonných jednotiek ponúka nový Spark dva nové štvorvalce: 1,0 16V a 1,2 16V (nahradili trojvalec 0,8/52 k a štvorvalec 1,0/67 k – oba osemventilové). Prvý vyvinie 68 koní, väčší 81 koní. Litrový motor akceleruje z nuly na 100 km/h za 15,5 sekundy a dokáže vyhnať ručičku rýchlomera na 154 km/h, silnejší zrýchli za 12,1 sekundy a najvyššia rýchlosť je 164 km/h. Kombinovanú spotrebu udáva výrobca pre oba modely 5,1 l/100 km. Obe pohonné jednotky sa spájajú s 5stupňovými prevodovkami.

Interiér Sparku upúta svojim netypickým vzhľadom, najmä pokiaľ ide o prístrojový štít tvorený analógovým rýchlomerom (typ ako z motocykla) a digitálnym displejom s otáčkomerom, palivomerom a inými údajmi. Na dobre prístupnej stredovej konzole je ovládanie klimatizácie a integrovaný audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, vstupmi USB a AUX, dvoma, štyrmi alebo šiestimi reproduktormi. Ovládanie autorádia je aj na trojramennom volante s hrubším vencom. Nezabudlo sa ani na odkladacie priestory, napríklad aj pre 1,5litrové patflaše, čo v tejto kategórii nie je bežné. Miesta je na predných sedadlách ako na rozdávanie, tak nad hlavou ako aj v okolí ramien či pre nohy. V päťmiestnej kabíne sa cestujúci na zadných sedadlách síce krčiť nemusia, ale pohodlia je vzadu pri dlhších cestách menej a skôr pre dve ako pre tri osoby.

Podvozok je riešený funkčnou koncepciou: vpredu vzpery McPherson, vzadu pozdĺžne ramená s torznou priečkou. Brzdy sú dimenzované na nižšiu pohotovostnú hmotnosť, avšak s dostatočnou účinnosťou. Vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Nechýba im ABS ani brzdový asistent a na prianie môže mať Spark aj ESP. Ak by mal Spark ESP v sériovej výbave, v testoch Euro NCAP by bol dostal 5 hviezdičiek, keďže ho má len ako doplnkovú výbavu, dostal o jednu hviezdičku menej. Pochvalu si Spark zaslúži aj za šesť airbagov už v základnej výbave.

Cena nového Sparku s motorom 1,0 16V/68 k sa začína na sume 7550 eur (227 451 Sk). Je v základnej výbave Spark, najnižšej z piatich, ale tá zahŕňa ABS, 6 airbagov, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, delené zadné operadlo a úchyty Isofix. Vyššia výbava Spark Plus s rovnakým motorom sa predáva za 8150 eur (245 527 Sk), má však už centrálne zamykanie, elektrické okná vpredu, rádio s CD a MP3 prehrávačom a vstupy USB a AUX. S výkonnejším motorom 1,2 16V/81 k vo výbave LS Plus je cena 9920 eur (322 348 Sk). Má už automatickú klimatizáciu, hliníkové disky kolies, nechýba mu parkovací asistent vzadu ani športové nárazníky.

Nový Chevrolet Spark osloví najmä značnú časť mladej populácie, ktorú štýlové mini určite zaujme svojim dizajnom. Upútať potenciálnych zákazníkov môže aj cenou, priestranným interiérom, nízkou spotrebou a päťročnou zárukou. Vyberať si môžu až z piatich stupňov výbav, čo je v tejto kategórii zriedkavý jav. Cieľ predať v tomto roku 100 tisíc týchto malých automobilov sa vďaka tomu, čo Spark ponúka, môže Chevroletu splniť.

Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5