Chevrolet Spark: štýlové mini

Nedeľa, 21 marec 2010

Najmenší Chevrolet Spark vstúpil na náš trh len prednedávnom. Ak povieme, že nový, tak v tomto prípade naozaj nejde o žiadny facelift či modernizáciu kabáta alebo košele pod ním. Ide o zásadne od podlahy nový automobil s radikálne zmeneným vzhľadom, jedným z najúhľadnejších v kategórii mini, v segmente A. Nový Spark nahrádza doterajší model z roku 2005. Novinka nemá len nový kabát, ale aj zmenený a moderný interiér.

Chevrolet Spark

Spark prvej generácie je pokračovaním známeho Daewoo Tico, ktorý pred viac ako desiatimi rokmi vzbudil v motoristickej verejnosti značný záujem najmä v mladých rodinách tým, že na svoje mini rozmery ponúkol päťdverovú, prakticky facto jednopriestorovú karosériu – to všetko za atraktívnu cenu. Najväčšou slabinou malého a ľahkého Tica bola značne nízka bezpečnosť v prípadoch kolízií. Napravil to nástupca Spark už pod vedením amerického General Motors. Všetko ostatné, takmer až k piatim hviezdičkám z testu Euro NCAP, dotiahol Spark druhej generácie. Aby sa nový Spark potenciálnemu zákazníkovi zapáčil, dizajnéri zmenili jeho oblé tvary za ostré hrany, ktorými spredu, z bokov i zozadu vyšperkovali jeho karosériu.

Oproti Ticu, ale aj prvému Sparku, je nový model väčší nielen zvonku, ale najmä jeho vnútorný priestor mená problém poskytnúť dostatok miesta a pohodlia piatim cestujúcim. Najmä dvom na predných veľmi solídnych a dobre tvarovaných sedadlách nechýba priestor pre nohy, ale ani v okolí ramien či na výšku. Do tradične päťdverovej karosérie (po Ticu i Sparku I) sa dobre nastupuje aj na zadné sedadlá a najmä na kratšie trasy si cestujúci nebudú priveľmi sťažovať na nedostatok priestoru. Je ho tu takmer toľko ako v o kategóriu väčšom modeli Aveo. Dobre prístupný piatymi dverami je aj batožinový priestor so základným objemom 170 litrov. Neoplýva síce prílišnou rozmernosťou, zato však po sklopení zadných sedadiel (sedadlovej i operadlovej časti) má solídnych 568 litrov.

Chevrolet Spark
Zmenený štýl exteriéru s pútavým dizajnom sprevádzajú aj zmeny v interiéri

Aby sme mali lepšiu predstavu o veľkosti Sparku II, pripomeňme si, že pri porovnávaní s konkurentmi ako Fiat Panda, Hyundai i10 alebo Suzuki Splash je dĺhší len Splash o 75 mm, pričom Panda je kratšia o 102 mm a i10 o 75 mm. Na šírku je Spark najmenší – od Pandy o 56 mm, od i10 o 18 mm a od Splashu o 68 mm. Na výšku je vyšší len Splash – o 83 mm. Rázvor má od Sparku väčší len Panda, aj to iba o zanedbateľných 5 mm. Najľahší z porovnávaných modelov je Panda (915 kg), nasledujú i10 (925 kg) a Spark (939), najviac s 975 kg váži Splash.

Zaujímavé je aj porovnanie predchádzajúcej generácie Sparku s novým modelom. Na dĺžku narástol nový model 145 mm (meria 3640 mm), širší je o 102 mm (1597 mm) a rázvor má väčší o 30 mm (2375 mm). Batožinový priestor s objemom 170 litrov má nový model Sparku zhodný s modelom predchádzajúcej generácie.

Chevrolet Spark
Dostatočne priestranný a útulný interiér poskytuje priestor pre piatich cestujúcich

Z pohonných jednotiek ponúka nový Spark dva nové štvorvalce: 1,0 16V a 1,2 16V (nahradili trojvalec 0,8/52 k a štvorvalec 1,0/67 k – oba osemventilové). Prvý vyvinie 68 koní, väčší 81 koní. Litrový motor akceleruje z nuly na 100 km/h za 15,5 sekundy a dokáže vyhnať ručičku rýchlomera na 154 km/h, silnejší zrýchli za 12,1 sekundy a najvyššia rýchlosť je 164 km/h. Kombinovanú spotrebu udáva výrobca pre oba modely 5,1 l/100 km. Obe pohonné jednotky sa spájajú s 5stupňovými prevodovkami.

Interiér Sparku upúta svojim netypickým vzhľadom, najmä pokiaľ ide o prístrojový štít tvorený analógovým rýchlomerom (typ ako z motocykla) a digitálnym displejom s otáčkomerom, palivomerom a inými údajmi. Na dobre prístupnej stredovej konzole je ovládanie klimatizácie a integrovaný audiosystém s CD a MP3 prehrávačom, vstupmi USB a AUX, dvoma, štyrmi alebo šiestimi reproduktormi. Ovládanie autorádia je aj na trojramennom volante s hrubším vencom. Nezabudlo sa ani na odkladacie priestory, napríklad aj pre 1,5litrové patflaše, čo v tejto kategórii nie je bežné. Miesta je na predných sedadlách ako na rozdávanie, tak nad hlavou ako aj v okolí ramien či pre nohy. V päťmiestnej kabíne sa cestujúci na zadných sedadlách síce krčiť nemusia, ale pohodlia je vzadu pri dlhších cestách menej a skôr pre dve ako pre tri osoby.

Podvozok je riešený funkčnou koncepciou: vpredu vzpery McPherson, vzadu pozdĺžne ramená s torznou priečkou. Brzdy sú dimenzované na nižšiu pohotovostnú hmotnosť, avšak s dostatočnou účinnosťou. Vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Nechýba im ABS ani brzdový asistent a na prianie môže mať Spark aj ESP. Ak by mal Spark ESP v sériovej výbave, v testoch Euro NCAP by bol dostal 5 hviezdičiek, keďže ho má len ako doplnkovú výbavu, dostal o jednu hviezdičku menej. Pochvalu si Spark zaslúži aj za šesť airbagov už v základnej výbave.

Cena nového Sparku s motorom 1,0 16V/68 k sa začína na sume 7550 eur (227 451 Sk). Je v základnej výbave Spark, najnižšej z piatich, ale tá zahŕňa ABS, 6 airbagov, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, delené zadné operadlo a úchyty Isofix. Vyššia výbava Spark Plus s rovnakým motorom sa predáva za 8150 eur (245 527 Sk), má však už centrálne zamykanie, elektrické okná vpredu, rádio s CD a MP3 prehrávačom a vstupy USB a AUX. S výkonnejším motorom 1,2 16V/81 k vo výbave LS Plus je cena 9920 eur (322 348 Sk). Má už automatickú klimatizáciu, hliníkové disky kolies, nechýba mu parkovací asistent vzadu ani športové nárazníky.

Nový Chevrolet Spark osloví najmä značnú časť mladej populácie, ktorú štýlové mini určite zaujme svojim dizajnom. Upútať potenciálnych zákazníkov môže aj cenou, priestranným interiérom, nízkou spotrebou a päťročnou zárukou. Vyberať si môžu až z piatich stupňov výbav, čo je v tejto kategórii zriedkavý jav. Cieľ predať v tomto roku 100 tisíc týchto malých automobilov sa vďaka tomu, čo Spark ponúka, môže Chevroletu splniť.

Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark Chevrolet Spark
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.