Chevrolet Volt: spotreba v meste 1,2 l na 100 km

Štvrtok, 13 august 2009

Chevrolet Volt, elektromobil s predĺženým jazdným dosahom, by mal dosiahnuť spotrebu v mestskej premávke 1,2 l/100 km. Vyplýva to z vývojových testov merania spotreby paliva podľa metodológie vypracovanej U.S. Environmental Protection Agency (EPA).

Chevrolet Volt

Od elektromobilu Volt s plánovaným začiatkom výroby v USA od konca roka 2010 ako model pre rok 2011 sa očakáva schopnosť prejsť v čisto elektrickom režime pohonu až 64 kilometrov na jedno nabitie batérií a prostredníctvom svojho vstavaného motora/generátora poháňaného systémom flex fuel predĺžiť celkový dojazd na vyše 480 km.

Chevrolet Volt využíva dva prevádzkové módy: elektrický a predĺžený dojazd. V elektrickom móde jazdy Volt nepoužíva palivo a neprodukuje žiadne výfukové splodiny. V tomto primárnom móde ho poháňa len elektrická energia uložená v sústave líthium-ionových batérií. Keď batérie počas jazdy dosiahnu najnižšiu dovolenú úroveň nabitia, Volt sa automaticky prepne do módu predĺženého dojazdu. V tomto móde produkuje elektrickú energiu potrebnú na pohon vozidla spaľovací motor, ktorý tak funguje ako generátor. Energia z batérií vtedy podporuje motor/generátor v prípade jej zvýšenej potreby, napríklad pri plnom zrýchľovaní, alebo v prudkých stúpaniach.

Z elektrickej zásuvky dobíjané elektromobily jazdiace v čisto elektrickom móde pohonu sú podľa vyvíjanej metodológie EPA vhodnejšie do mesta než mimo neho. Táto metodológia meria množstvo kilowatthodín (kWh) spotrebovaných vozidlom pri prejdení vzdialenosti 161 km (100 míľ), čím definuje elektrickú účinnosť vozidla. GM od aplikovania tejto metodológie očakáva, že Volt bude mať spotrebu len 25 kWh na 161 km (15,5 kWh na 100 km) v mestskej prevádzke. Pri priemernej cene elektriny v USA by typický vodič Chevroleta Volt platil približne 1,95 eura za elektrinu potrebnú na prejdenie 161 km, resp. 0,01 eura (jeden cent) na kilometer.

Podľa vedúceho manažéra pre Volt spotreba v meste 1,2 l/100 km je vynikajúcou indikáciou možností elektrického pohonu automobilu Volt a jeho schopností nahradiť palivo. Podobne aj spotreba 1,6 l/100 km v kombinácii mesto/mimo mesta. Testy s produkčnými vozidlami sa uskutočnia na budúci rok, keď sa priblíži uvedenie vozidla na trh.

Autor: J. Goldberger
Foto: GM
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.