Citroën C-ZERO: plne elektrický pohon

Streda, 11 november 2009

Nulová spotreba benzínu či nafty, nulové emisie CO2 a takmer nulová hlučnosť – s týmito vlastnosťami prichádza nový model Citroën C-ZERO a rozšíri tak ponuku malých vozidiel s plne elektrickým pohonom. Nový C-ZERO bude ako stvorený do mesta, k čomu ho predurčujú malé rozmery, batérie, ktoré sa dokážu rýchlo nabiť i dostatočne veľký dojazd na uspokojenie každodenných potrieb užívateľov, a to všetko takmer v absolútnom tichu. Navyše Citroën C-ZERO je skutočnou koncentráciou technológií a kreativity.

Citroën C-ZERO
Žiadny benzín či nafta, žiadne emisie, žiadny hluk od motora – to je Citroën C-ZERO

Plne elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poháňa synchrónny motor s permanentnými magnetmi s výkonom 47 kW/64 k medzi 3 000 až 6 000 ot./min. Maximálny krútiaci moment 180 Nm je k dispozícii medzi 0 až 2 000 ot./min. Výkon prenáša na zadné kolesá jednostupňový reduktor.

Napájanie motora obstarávajú lítium-iónové batérie ostatnej generácie, ktoré sú uložené v strede vozidla. Zdroj pozostáva z 88 batérií s kapacitou 50 Ah, ktoré dodávajú celkovú energiu 16 kWh pod napätím 330 V. Lítium-iónová technológia umožnila znížiť hmotnosť batérií oproti konvenčným batériám s rovnakým výkonom. Rovnako ich neohrozuje čiastočné nabíjanie, ktoré bežne skracuje životnosť konvenčných batérií.

Na nabíjanie batérií Citroën C-ZERO stačí pripojiť napájací kábel do bežnej zásuvky 220-voltovej elektrickej siete. Na plné nabitie treba 6 hodín. Môže to byť však aj zdroj jednosmerného 125-ampérového prúdu s napätím 400 V. Na nabitie batérií na 80 percent kapacity stačí iba 30 minút.

Používanie vozidla je tiež jednoduché: stačí otočiť kontaktným kľúčom a zvukové znamenie oznámi, že vozidlo je pripravené na jazdu. Citroën C-ZERO sa riadi rovnako ako bežný automobil s automatickou prevodovkou. Tradičnú ručičku ukazovateľa stavu paliva však nahrádza monitor stavu kapacity batérie.

Elektrické vozidlo Citroën C-ZERO poskytne posádke štyri plnohodnotné miesta, má rázvor 255 centimetrov a batožinový priestor s objemom 166 litrov. Okrem toho ťaží z úplne tichej prevádzky a širokej bezpečnostnej a komfortnej výbavy, ktorá okrem iného obsahuje aj posilňovač riadenia, ABS, ASR, ESP, má elektrické ovládanie okien, 6 airbagov, zariadenie na automatické privolanie pomoci, nechýba ani klimatizácia.

Citroën C-ZERO je s dĺžkou 3,48 metra a polomerom otáčania 9 metrov ideálnym dopravným prostriedkom do mestskej premávky. Maximálna rýchlosť 130 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za približne 15 sekúnd a zrýchlenie z 60 na 90 km/h za 6 sekúnd a dojazd približne 130 km (v normalizovanom cykle) mu umožňujú plné využitie ako v meste, tak aj za jeho hranicami. Až 70 percent všetkých denných jázd počas týždňa sa vo Francúzsku v priemere pohybuje okolo 30 km, pričom celkový priemer je na hranici 40 km.

Citroën C-ZERO príde do predaja v poslednom štvrťroku 2010. Vzniká v spolupráci so spoločnosťou Mitsubishi a je popri modeli Berlingo First Electrique druhým elektrickým vozidlom v ponuke Citroënu. Obidva modely budú stáť na francúzskom trhu vďaka vládnemu bonusu len 5000 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Komentáre
Ta posledna veta je totalny nezmysel ("obidva modely budú stáť na francúzskom trhu vďaka vládnemu bonusu len 5000 eur") a bez rozmyslu sa kopiruje z prveho vadneho prekladu z francuzstiny. Zle bol prelozeny vyraz “ekologicky bonus 5000 € francuzskej vlady” a to ako cena vozidla. Je to samozrejme blbost – len sada li-ion baterii stoji dvakrat viac. V Japonsku ma povodna cena Mitsubishi MiEV (30.000 eur) po podobnej inciative vlady klesnut na cca 24.000 €. V EU, kde auto podstupi mierny facelift (trochu sirsia zadna naprava) nemozno cenu ocakavat velmi pod 25.000 €, pokial vobec budu vlady podobne ustretove k elektromobilom tak ako francuzska.
Pridal Longy v sobotu 05 decembra 2009 o 10:57
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.