Citroën C4 Cactus: Jedinečný dizajn, high-tech interiér

Nedeľa, 16 február 2014

Automobilky hľadajú nové cesty a dizajnéri potom naplno rozvíjajú svoju fantáziu. Veľmi kreatívne, najmä vo francúzskom Citroëne. Pred piatimi rokmi vyšiel Citroën s novým prémiovým radom DS, ktorý sa svojim dizajnom dosť odlišuje od bežných áut. Dosť futuristicky vyzeral aj koncept Cactus, ktorý teraz pretvorili do podoby takmer produkčného automobilu a ktorý Citroën predstavil 5. februára tohto roku v Paríži.

1 Citroen C4 Cactus
Citroen C4 Cactus prináša nové technické riešenia a bude mať nízke prevádzkové náklady

Piaty február nebol náhodne vybraný. V tento februárový deň pred 136 rokmi sa narodil André Citroën, zakladateľ značky, ale tiež presne pred piatimi rokmi predstavil Citroën svoj nový rad DS. Dôvodom, ktorý Francúzi uvádzajú ako vznik nového modelu Cactus sú, že svet sa mení a s ním aj predstavy spotrebiteľov. A tak automobilka postavila model Citroën C4 Cactus, ktorý je plnohodnotnou alternatívou ku kompaktným autám.

Cactus prináša čerstvý vietor v podobe jedinečného dizajnu, ktorý spája funkciu a estetické cítenie. Toto jedinečné spojenie má priniesť budúcim užívateľom viac výhod, ako by vraj od tohto modelu mohli očakávať. To najmä v oblasti dizajnu, komfortu a v oblasti nových technológií. A to všetko za dostupné ceny. Má priniesť budúcim užívateľom to, čo naozaj potrebujú. Citroën prispôsobil technologické inovácie a prednosti potrebám dizajnu, komfortu a jednoduchému používaniu, no zároveň udržal náklady pod kontrolou.

Veľkosťou nový Cactus zodpovedá hatchbacku C4, má rovnaký rázvor náprav 2608 mm ako C4, čo je na prospech veľkosti vnútorného priestoru a na pohodlie posádky. Rozmery sú porovnateľné s kompaktnými vozidlami: dĺžka je 4,16 m; šírka 1,73 m. Výška len 1,48 m prospieva aerodynamike. Ideálny je štýlový profil s 1/3 presklených plôch a 2/3 plných plôch. Minimalizované previsy vpredu i vzadu posúvajú kolesá viac do rohov karosérie. Kufor má 385 litrov

Cactus má ľahší podvozok i nižšiu hmotnosť karosérie. Nízkej hmotnosti pomohla jednoduchšia výbava, napríklad vyklápacie zadné okno a nedelené zadná lavica, ale aj použitie pokrokových materiálov ako oceľ s veľmi vysokou mierou pružnosti či hliník na kapote alebo predných a zadných nosníkoch. Cactus má hmotnosť len 965 k, čo je až o 200 kg menej ako má C4, emisie CO2 iba 89 g/km a spotrebu pri naftovej verzie len 3,12 l/100 km.

Sedem palcový dotykový displej na prístrojovom paneli so siedmimi dotykovými tlačidlami umožňuje prístup k všetkým funkciám. Napríklad k automatickej klimatizácii, autorádiu, navigácii, asistenčným systémom (obrazovka parkovacej kamery, parkovací asistent, tempomat a obmedzovač rýchlosti), telefónu s Bluetooth, doplnkovým službám a nastaveniu vozidla. Všetky ovládače sú takto združené na jednej obrazovke a tak sú stále dostupné.

Do výroby sa Citroën C4 Cactus má dostať v apríli tohto roku a na trh v letných mesiacoch, v júli alebo auguste.

1 Citroen C4 Cactus 2 Citroen C4 Cactus 3 Citroen C4 Cactus
Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.